måndag, maj 09, 2005

Två debatter

Gör lite reklam för två egna åtaganden denna vecka:

-----
Debatt om den ekonomiska globaliseringens följder
Ökat välstånd för alla eller handel på de rika ländernas villkor?


Debatterar med/mot:
- Fredrik Erixon, chefsekonom på Timbro
- Alice Bah Kuhnke, generalsekreterare för Rättvisemärkt
- Lena Johansson, generaldirektör för Kommerskollegium

Stockholms universitet. Rotundan, Allhuset, T-bana Universitetet onsdagen den 11 maj Kl. 14.00.
Arr: Utrikespolitiska föreningen vid Stockholms universitet

-----

Diskussion med utgångspunkt från boken Från förvirring till förändring.

Inleder med en presentation. Kommentar av Werner Schmidt, historiker vid Södertörns högskola.

Torsdagen den 12 maj, 19:30-21:00
Kafé Edenborg, Stora Nygatan 33, Stockholm
Arr: Centrum för Marxistiska Samhällsstudier.

6 kommentarer:

Peter Björkman sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Peter Björkman sa...

Från förvirring till förändring låter ju kul. För kul måste det ju vara. "Det måste vara roligt att göra revolution" som redan Robban Broberg sjöng.

En revolution behöver som bekant inte vara kommunistisk - ja en revolution kan mycket väl genomföras INOM det vanliga demokratiska systemets ramar. En reformistisk revolution. De kommunistiska blev ju inte så ogrumlat roliga. Tyvärr inte heller de liberala revolutioner som vi fått genomleva de sista 20 åren....

White Hawk sa...

hej, jag såg din blog från hoders weblog, visste inte att du skrev blog. men varför inte på persiska ?

Ali Esbati sa...

Well. Det skulle vara märkligt att försöka skirva blog på persiska. För,

1) Jag har inte skrivit text på persiska sedan jag gick i skolan i Iran för snart 20 år sen (och lite grann på hemspråksundervisningen efteråt) - och aldrig nånsin på ett tangentbord. Jag läser obehindrat och så, men det är en helt annan sak att skriva texter på persiska.

2) De ämnen jag skriver om är ju huvudsakligen svensk politik och kultur - för i Sverige boende. Jag är inte alls ointresserad av frågor som rör Iran. Men då följer jag hellre sådana som har saker att säga där - också när de kan göra det vältaligt på persiska.

/Ali

Anonym sa...

Hej Ali,

Jag vill ta tillfället i akt och tacka dig för dagens intressanta debatt på Allhuset. Jag satt längst framme och kunde, i likhet med dig, inte hålla mig för skratt när Fredrik försökte rättfärdiga det orättfärdiga i sitt skenbara Timbromaner samtidigt som frågvisa Alice förundrades varför människor inte revolterar emot systemet genom att köpa hennes kaffe. Lena verkade inte förstå så mycket så hon höll tyst för det mesta – kanske var det bäst för alla, vem vet?

Dessvärre har jag ingen möjlighet att besöka morgondagens diskussion men förhoppningsvis kommer vi nog att ses framöver. Lycka till med examensarbetet och de framtida debatterna.

/Amir

Ali Esbati sa...

Tack. Det var en kul debatt. Och belysande. Själva problemet - att det finns sådant som maktförhållanden i relationer - verkade vara allra svårast att greppa. Tragiskt. Men underhållande.