”Israel ser positivt på FN-resolution” är rubriken på en artikel i SvD. I samma artikel kan man läsa att Israel tänker ockupera åtminstone upp till Litanifloden och tänker ta sig den tid det tar att göra så. Det är ju kul och säkerligen helt korrekt att man ser positivt på resolutionen, eftersom den gör att några diskuterar den, istället för det faktum att Israel bedriver ett angreppskrig mot det libanesiska samhället.
Mest barockt är dock Dagens Nyheters rubriksättning på nätet när Israel går till fortsatt angrepp: ”Kriget i Libanon fortsätter”
Jo, det är förstås sant. Liksom att Olof Palme avled i samband med ett biobesök.
Nej, det är den libanesiska armén, med hjälp av UNIFIL från flera länder, som ska ta kontrollen av området mellan den södra gränsen och Litani-floden.
SvaraRaderaDvs något som Libanons regering och UNIFIL har lovat i nästan 30 år.
SvD och DN verkar också ha glömt att beskriva Israels nya vapen - klusterbomben.
SvaraRadera3500 raketer har Hezbollah skickat iväg.
SvaraRaderaJag tror helhjärtat på en FN-säkerhetszon.
SvaraRaderaMin enda fråga är: hur många kilometer i Israel kommer den här säkerhetszonen att sträcka sig, för att skydda libaneserna från raket- och artilleribeskjutning från Israel?
Här är ett videoklipp med en gripande intervju med en kristen libanesisk kvinna.
SvaraRaderaJa, du. Den norske mannen Vidkun Quisling kunde säkert på sin tid ha ställt upp på en nog så gripande intervju om hur snälla och fina tyskarna egentligen var.
SvaraRadera