"Strömavhoppen" (GP:s rubrik) från v:s riksdagsgrupp, som DN "avslöjade" visar sig ännu tydligare vara en
anka. 113 riksdagsledamöter lämnade riksdagen 1998, 128 valet 2002. Alltså "strömavhopp" på ca en tredjedel. DN har nu en
artikel där detta tas upp, men som
Pierre Andersson också noterar, är det förstås den första missvisande artikeln som alla kommer att minnas. Jag har skrivit om det förut: politisk kampanjjournalistisk som fungerar som Pentagondirigerad krigspropaganda. Först kommer lögnen som alla slår upp stort. När det efteråt visar sig att allt var fel har flocken vandrat vidare, och korrigeringarna dyker upp som notiser, i periferin.
Hmm.
SvaraRaderaDN rapporterar om avhopp och först anklagar Ali dom för att slarva med språket. Nu heter det att DN ljuger.
Oavsett hur Ali försöker slingra sig kvarstår faktum: Råttorna lämnar det sjunkande röda skeppet. Jag hoppas dock att kapten Ohly sitter kvar vid rodret.
Problemet tycks vara epidemiskt bland högerkommentatorer.
SvaraRaderaJag anser att din liknelse med valen 1998 och 2002 haltar något. Du skriver att 113 resp. 128 ledamöter lämnade Riksdagen de åren, men hur många av dem avstod egentligen från att kandidera? Knappast samtliga. Kan inte du istället erkänna att vänsterpartiet har stora interna problem där majoriten (ni traditionalister) förtrycker minoriteten (förnyarna)? Ungefär som kommuistiska regimer brukar fungera...
SvaraRaderaJinge, jag läste vad Ali skrev, så här skrev han EXAKT:
SvaraRaderaAli den 9:e juni: "Det är ett spännande synsätt på såväl demokratin som svenska språket"
Ali den 10:e juni: "Först kommer lögnen som alla slår upp stort."
M a o (inte diktatorn, utan 'med andra ord'): Först tycker Ali att DN slarvar med språket för att dagen efter kalla det för lögn.
OK?
Ali råkar ha rätt. Om en tredjedel hoppar av betyder det väl att en vänsterpartist sitter i genomsnitt tre mandatperioder. Det kanske är lagom länge.
SvaraRadera'Värre' är möjligen att 1/15 lämnar partiet helt.
/B
Något som kan vara av intresse:
SvaraRaderaLandstingsrådet i Östergötland Björn Grip (v) har i Folkbladet skrivit två artiklar om kräftgången, avhopp, osv. här och här.