lördag, december 03, 2005

Liberal begreppsförvirring

Nedanstående är hittat på Ung Vänsters community. Den ursprunglige upphovsmannen är okänd, så om hon eller han läser detta – hör av dig till mig. (Uppdatering: Det är nog från ett några månader gammalt nummer av Strix). Kunde inte låta bli. (En tidigare, egen kungörelse på samma tema)


Leijonborg slutar kalla sig Liberal

Folkpartiledaren Lars Leijonborg funderar på om han ska fortsätta kalla sig liberal.
- När jag ställde upp som partiordförande underskattade jag nog den uppförsbacke det innebär, säger Leijonborg.
- Vi får inte bygga upp hinder när vi vill prata med människor om angiveri, språktester och hårdare tag mot invandrare och andra brottslingar. Många människor förknippar fortfarande begreppet liberal med individens frihet och engagemang för samhällets svaga, och det är olyckligt, säger Leijonborg.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer ursprungligen från en tidning med politisk satir som jag tror heter strix, om jag inte minns helt fel.

Anonym sa...

Nä? Inte är det väl ett skämt?

Ali Esbati sa...

Jaa, just det. Det gör det nog. Ganska gammalt, men tokigt roligt.

Anonym sa...

Jaså då var det ett skämt, annars skulle han nog tänkas säga ungefär så.

Anonym sa...

Ali, kan inte du Kalle Larsson Fridolin och några andra friska fläktar bilda ett politiskt parti?

En sådan konstellation skulle utgöra en mäktig bredsida mot den klonade högern.

hrm sa...

Vet du vad, Ali, jag tror nog allt att vi (riktiga) liberaler för en gångs skull håller med ig. Leijonborg borde sluta kalla sig liberal, eller bli det.

Anonym sa...

Anonym:

Larsson/Esbati/Fridolin-partiet... För all del... Men låter det inte lite mansdominerat?

Anonym sa...

Nej vet Du vad ali det skämtet gick jag på och citerade dig i min blogg ... kul ...

KAS

Lennart Regebro sa...

Det roliga med det citatet är ju såklart att den jämställer sovjets förtryck med individens frihet och engegemang med svaga, och att den jämställer det som Ohly säger sig stå för med angiveri och hårdare tag mot invandrare.

Är det Esbatis syn på frågan?