fredag, februari 10, 2006

Varför?

Jag skulle vilja att någon vetenskapligt undersökte den sociala dynamik som leder till att uppenbart begåvade människor, med en uppenbart enorm budget, och en uppenbar önskan att skapa något nytt och oväntat, bestämmer sig för att låta just Peter Gabriel sjunga just Imagine, på just det maximalt pretentiösa och smöriga sätt han gjorde – iförd detta århundrades hittills fulaste mössa. Jag vill inte ha några förbud. Jag vill bara ha en mycket grundlig undersökning, följd av breda samtal om värderingar.

8 kommentarer:

Isak BK Aasvestad sa...

Det behövs en kommission för att utreda detta!

Att den inte redan finns är ännu ett teckan på Göran Perssons trötthet och maktfullkomlighet!

Anonym sa...

Framför allt finns friheten att själv välja. Bestämma vad vi vill se.

Ifall vi människor dvs marknaden, bestämmer att Herr Gabriel inte håller måttet kommer problemet lösas av sig självt..

Dock är det underbart med detta enorma utbud, vi människor bjuds i form av olika versioner av en låt som aldrig kan bli bättre än den en gång har utryckts av mästaren själv.

Anonym sa...

Var bara väldigt tacksamma för att det inte är Phil Collins som framför den naken.

Det finns alltid något värre.

Anonym sa...

Tycker att du ger Gabriel oförtjänt hård kritik, det är min mening. Imagin kan inte framföras på annat sätt än smörigt och pretentiöst, iallafall har jag aldrig hört någon sådan version.

Anonym sa...

Neil Youngs cover är faktiskt riktigt bra.

Morten sa...

Enig... Peter Gabriels framføring av Imagine var, for å si det på norsk, helt jævlig! Og jeg som liker Genesis da...

Anonym sa...

fast jag måste säga att jag tyckte yoko ono var tusen gånger värre. herregud! Hon till och med läste innan till!!!

Det sköna med peter gabriel var ju att man äntligen fick pusta ut lite efter den oerhört pinsamma stämningen som spred sig i vardagsrummet där man satt och skämdes för onos skull.

Anonym sa...

Ok, det är möjligt att framförandet var hemskt? Jag har tyvärr inte sett det. Men om du är påläst någotsådär om "Peter Gabriel" så har jag svårt att hitta någon annan artist av hans kaliber som gett så mycket av sitt engagemang till ruttna saker i världen. Vet inte vad han har för politisk ståndpunkt, men mycket av det han gjort om inte allt kommer definitivt från ett stort hjärta som bultar av längtan efter en förändring av världen, i en riktning som även borde glädja en vänstermänniska som du och jag. Bl.a har han "vågat" ta sig tid mitt under brinnande Irakkrig på konsert inför amerikansk publik att kritisera kriget. Ett annat exempel är när han under åttiotalet träffade Daniel Ortega och uttryckte sitt stöd för deras försök att bygga upp ett land, som tyvärr krossades av terror från storebror i norr. För mig är han en "riktig människa" som alltid står och kämpar för sociala orättvisor och för att freden ska få en chans i världen. Allt detta förutom att han gjort så mycket stark och äkta musik som kan få t.om mig att gråta. Låt inte detta överskuggas av ett eventuellt blekt framträdande på ett ointressant OS, förresten så borde han valt en egen låt istället. Allt Gott och hoppas valet går i rätt riktning. Som sagt. "Rättvisan kommer från vänster".
Vänliga Hälsningar
Skywatcher