Detta lyser igenom också i den diskussion som nu blossat upp med anledning av vänsterpartiets förslag om stopp för hemläxor i grundskolan. Det försvårar tyvärr ett vettigt resonerande.
De flesta människor som orkar vara ärliga med sig själva inser, att hemläxornas funktion huvudsakligen är disciplinering av barn, inte att man får i sig mer av kunskaper när man åker hem med läxorna. Hemläxorna blir istället ett sätt att ge föräldrarna en kontrollfunktion. Det är långt ifrån säkert att det är bra för inlärningsprocessen, och det är uppenbart att förutsättningarna blir väldigt olika.
Det gör inte frågan enkel. Man kommer inte omedelbart ifrån att skolan behöver ha en viss disciplinerande/socialiserande funktion, och kan inte heller räkna bort att föräldrarnas koppling till skolundervisningen måste organiseras på något sätt. Men hemläxor?
Som vanligt skriver Tora ett väldigt bra inlägg:
Många lärare tycks ge läxor av slentrian, utan att det ens har någon större betydelse för själva undervisningen. Det kan handla om att man ser det som ett sätt att ge föräldrarna inblick i vad barnen gör i skolan, eller i värsta fall ett sätt att kompensera undervisningens pedagogiska brister genom att skjuta över ansvar på föräldrarna.Tora tar också upp betydelsen av fritid, att skolelever inte ska behöva vara stressade hela tiden. Det där är lite mer klurigt att formulera sig rätt kring, tycker jag. För även om man lär sig saker hela livet, är man mycket mer receptiv för kunskaper i yngre år, och det behöver också finnas med i åtanke när man betraktar ett utbildningssystem. Fast återigen, är det knappast hemläxor som gör att lärandet utanför skoltid – som måste förekomma i alla fungerande skolsystem – bäst stimuleras. Att mer praktiska kunskaper knappast blir föremål för hemläxor är tydligt. Men inte heller mer ”teoretiska” kunskaper hjälps särskilt mycket framåt av läxläsning. Det är inte läxorna som får barn att intressera sig för skönlitteratur, bli inbitna nyhetskonsumenter, fascineras av matematik eller begeistras av naturvetenskapens hemligheter. Inte sällan fungerar det tvärtom.
Jag tror att vi i vänstern ska akta oss noga för att hamna i ett förnekande av kunskapsinhämtningens betydelse, när vi bemöter bomb- och batonghögerns klassbundna och bakåtsträvande politik. Vi behöver till exempel en ordentlig, kritisk funderare kring vurmandet för synen på läraren som endast handledare och underlättare av informationssökning, eller den vitt spridda förkärleken för redovisningar redan tidigt i grundskolan i form av ”självständiga” arbeten (individuellt eller i grupp) istället för exempelvis diagnostiska prov. Men förslaget om hemläxstopp i grundskolan är bra, för att den, rätt diskuterat och genomfört, just kan betona vikten av kunskap och villkoren god pedagogik.
Toras uppdatering är för övrigt extra intressant i sammanhanget:
Det är väl inte direkt förvånande, men ändå ganska påtagligt, att vissa reagerar med ryggmärgsaktig avsky bara för att förslaget kommer från vänster. Jag googlar runt lite och hittar en massa intressanta artiklar där den stora mängden läxor kritiseras, utan att det på något sätt framställs som extremistiskt, flummigt eller stalinistiskt. Kolla tex dessa, ett axplock:Imorgon presenteras för övrigt vänsterpartiets fjorton punkter för en likvärdig skola. (Uppdatering: Här är de). Detta var en av dem. Det vore välgörande om de resterande tretton rönte lika stor uppmärksamhet.
Läxor är ett brott!
Läxor stjäl tid från familjen
Läxläsning i skolan minskar stressen
Hemläxor är meningslösa
29 kommentarer:
"De flesta människor som orkar vara ärliga med sig själva inser, att hemläxornas funktion huvudsakligen är disciplinering av barn, inte att man får i sig mer av kunskaper när man åker hem med läxorna. "
-Ett av de mest korkade uttalanden jag nagonsin hort.
Vada diciplinering av barn?
Hur ska man annars lara sig?
Fullstandigt idiotiskt.
word jb, jag är inte liberal men det var huvudet på spiken.
En fråga till Ali hur tänkte ni?
Förslaget skulle resultera i ännu större skilnader mellan fattiga och rika familjer. Med läxor läser åtminstonde alla barn samma glosor hemma.
Hmm... kanske i yngre grundskolan, men när man börjar komma upp mot tonåren tror jag, i likhet med jb att en stol del av kunskapsinhämtningen med fördel kan ske på egen hand och tid. Vänsterpartiets förslag verkar, tja, inte helt utan meriter, men allmänt kasst. /Simon
Att ett förslag om borttagandet av läxor skulle uppröra vissa "liberala" människor på det viset som det har gjort är verkligen intressant.
A - Ge läxor = kontrollutövande, stresskapande, fritidsberövande.
B - Ta bort läxor = mindre kontroll, mindre stress, mera eget val av vad göra med fritiden.
Hemuppgift ;-)
Kryssa det bokstav som du tror bäst överensstämmer med mer frihet.
Kryssa sedan det bokstav som du tror bäst överensstämmer med Storebro samhället
Angående Toras uppdatering "att vissa reagerar med ryggmärgsaktig avsky bara för att förslaget kommer från vänster." - läs gärna följande (fp) debattinlägg med rubrik "Läxfri skola - bland det dummaste jag hört"
från min lokaltidning TTELA. http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=96663
Suck !
Det viktigaste skälet till varför läxor är en viktiga är att det är ett naturligt sätt för föräldrarna att engagera sig i sina barns skolgång. Alla undersökningar visar just på betydelsen av att föräldrarna engagerar sig, då ska man inte motverka detta utan i stället stötta föräldrar som inte fungerar på det området samtidigt som de barnen får extra hjälp.
Det här är bara ytterligare ett i raden av vänsterförslag som vill slå undan fötterna för det som ger barn de bästa förutsättningar att prestera bra i skolan - en fungerande familj.
"Förslaget skulle resultera i ännu större skilnader mellan fattiga och rika familjer."
Eh... right. För det är ju inte i hemmet som skillnaderna är mest uppenbara, eller hur? Det är ju inte så att i skolan har man åtminstone samma materiella förutsättningar och tillgång till hjälp? Idiot.
"Det här är bara ytterligare ett i raden av vänsterförslag som vill slå undan fötterna för det som ger barn de bästa förutsättningar att prestera bra i skolan - en fungerande familj."
Jaså, poängen med läxor är alltså att se till att familjen fungerar? Nej, jag får nog säga att du också är lite av en idiot.
Det här var tamejtusan bra skrivet!
Det är nog första gången jag sett Ali vara lite kritisk mot det egna partiet.
Uppfriskande!
Att bara ta bort läxorna från skolan löser förstås inga problem, den som inte ser helheten i vänsterns skolpolitik skjuter sig själv i foten med kritiken av den samma.
Det centrala är att skolan byter fokus, från en skola som lär elever att upprepa andras åsikter och tanker till en skolan där eleverna lär för sin egen skull och mera tas på alvar.
Det är viktigt för barn att veta när de är lediga eller inte. Var och en har rätt till fritid. För mig handlar läxborttagandet i första hand om annat än skolans mål om likvärdighet. För mig handlar det mera om att skolarbete ska göras i skolan. Det är en viktig princip och därför behövs det fler lärare, det är det yttersta och viktigaste för att alla elever ska få en god utbildning för sin egen skull.
"Att ett förslag om borttagandet av läxor skulle uppröra vissa "liberala" människor på det viset som det har gjort är verkligen intressant.
A - Ge läxor = kontrollutövande, stresskapande, fritidsberövande.
B - Ta bort läxor = mindre kontroll, mindre stress, mera eget val av vad göra med fritiden."
-En av liberalismens grundpelare ar att alla far samma forutsattningar fran borjan. Om du tar bort laxor kommer garanterat de som ar lite lata att fullstandigt skita i att plugga. Jag skulle garanterat gjort det.
Om jag inte blivit "tvingad" till att gora laxor nar jag var yngre skulle jag garanterat aldrig pluggat pa universitet och kommit dit jag kommit.
Dett aforslaget ar sa fruktansvart korkat att det ar skrtattretande. Och naturligtvis skulle det oka klass skilnaderna. Det ar uppenbart att de foraldrar med akademisk bakgrund skulle uppmuntra laxor mera an de utan akademisk bakgrund.
Och helt arligt, alla som kan minnas hur det ar att vara barn vet hur illa detta skulle ga.
Det ar ett aldeles for stort ansvar att ge till barn som gar i skolan:
-Plugga era egna laxor om ni vill.
hahahahaha
Jag ar en sandar liberal som numera representerar allt ont i vansterkretsar. Det blev jag trots att grundskolan larde ut att socialdemokratin har det basta ekonomiska systemet och losningarna pa allting, och trots att var larare bestraffade alltfor kreativa elever. Jag var en av dem som holls tillbaka och jag behovde aldrig gora laxorna. For mig var ocksa franvaron av mal och disciplin ett stort problem under delar av skolan. Jag insag det ratt snabbt och det har inget med pennalism att gora. Vissa elever kanske far illa av hoga krav, men jag ar saker pa att jag inte hade gjort det.
Laxor ar daremot inget jag gillar, med vissa undantag som att lasa skonlitteratur eller liknande. Behovs knappast en ideologiskt motiverad lag for att fa bort laxorna dock. Sjalv skulle jag helt enkelt vilja valja en bra skola at mina barn istallet.
Även om det var ett bra försök att svara på frågan som den var ställd så blir det icke godkänd på hemuppgiften denna gången Jonas men det gör inget i det stora hela, du är duktig ändå.
Det känns lite grann som Gösta Boman ungefärligen sa för trettio år sedan. Vad är det för mening att hoppa hjöd utan ribba. Naturligtvis ingen och sammanfattar extremvänsterns syn på lärande.
Dick Erixon sammafattar det bäst tycker jag. Fakta som inte kan förnekas om våra universitets förfall. Allt hänger ihop, hela vägen ner till grundskolan.
http://www.erixon.com/2/blogg060604.htm#24
bra rutet botnia. tacka vet jag straffknull på internat. då får man veta hut så man skärper sig. ribba är viktigt.
allt hänger ihop, hela vägen ner.
http://www.lundsbergsskola.se/
/j
kan j och botnia ta sin sandlåda och gå någon annanstans
Läxor har flera viktiga funktioner: lära sig ta ansvar och arbeta självständigt, repetera kunskaper och tillämpa kunskaperna genom arbetsuppgifter, förbereda sig inför lektioner så att man kan vara receptiv och ifrågasättande när lektionen väl ges, förbereda inför högre studier som ställer stora krav på disciplin och självständigt arbete, etc.
Argumentet att alla inte får lika bra hjälp hemma gäller endast om läxorna är av sådan karaktär att hjälp krävs. Alla läxor är nu inte sådana. Men i det fallet läxorna kan kräva hjälp hemifrån och hjälp saknas så bör skolan gå in och hjälpa till med läxläsning.
Avskaffandet av läxor skulle troligen innebära längre skoldagar för eleverna om kunskapskraven ligger kvar på samma nivå. Vänstern verkar inte ha tänkt igenom vilka konsekvenser det skulle få. Några möjliga konsekvenser är: längre dagar ökar troligen skolket, bristande receptvitiet hos eleverna i slutet av skoldagen, fler mål mat om dagen så att energin inte tar slut hos eleverna, högre arbetsbelastning för lärare, ökad stress hos ambitiösa elever som ändå kommer att plugga hemma för att få toppbetyg, osv.
Sedan kan man ju ställa frågan om elevernas skolresultat skulle förbättras om läxorna togs bort. Finns det skäl att tro det? Jag är ytterst tveksam. Men mycket av vår framtida välfärd kommer att bero på hur väl dagens och framtidens elever står sig kunskapsmässigt gentemot andra länders skolelever. Att konkurrensen kommer att bli stenhård råder det ingen tvekan om, så det måste ligga i alla välfärdsförespråkares intresse att våra elever når bra skolresultat.
Argumentet att läxor inskränker på elevernas fritid är märkligt. För det första bygger det på antagandet att borttagandet av läxor inte leder till mer undervisning och längre skoldagar, något som kan ifrågasättas om man vill hålla kvar vi kunskapsmålet. För det andra så överhopas inte svenska skolelever med läxor. För det tredje så har våra elever sommarlov, vinterlov, höstlov, sportlov, påsklov, osv. För det fjärde så kan man till viss del själv anpassa när man vill göra läxorna; en läxlös skola med längre skoldagar skulle innebära att en större del av dagen är schemabunden.
Det finns givetvis mycket mer att säga om detta än vad jag här har tagit upp. Vad jag ändå har velat framhålla är att vänsterns förslag inte verkar vara vidare genomtänkt.
Jag tror nog att vi alla fungerar olika. Själv kunde jag aldrig koncentrera mig i skolan och vad anledningen till det är vet jag inte. Istället upplevde jag att mycket tid i skolan gick bort till struntprat.
Jag har inte heller tyckt att de så upphausade grupparbetena är något att hänga i julgranen. Enda gångerna det fungerar bra är när elever med samma ambitioner sammanförs i en grupp. I annat fall har man ett antal slackers som åker med på ett bananskal medan ett fåtal får dra hela lasset. Så när eleverna får välja fritt får man ofta grupper som består av personer med samma ambitionsnivå. Grupper som läraren komponerar fungerar enligt min erfarenhet dåligt och väcker enbart frustration.
För mig har inlärningen fungerat bäst i hemmets trygga vrå. Eftersom jag stinker i naturvetenskap, främst då matematik, så var det skönt att sitta hemma med storebrorsan som pedagogiskt förklarade och gick igenom steg för steg. För att inte tala om att sitta och traggla glosor i engelska och tyska med morsan.
Dessa små hemmagenomgångar som regelmässigt förlades dagarna innan ett avgörande prov har gett mig betydligt mer än alla timmar i skolan där koncentrationsnivån var låg och där ett gott lärarstöd saknades för att i vart fall jag skulle kunna tillgodogöra mig undervisningen i dessa ämnen.
Hemläxor eller inte. Jag vet i alla fall vart jag lärt mig mest. Och det är inte i skolan utan i hemmet.
Ja tackar, tar nu med min egen lilla sandlåda och går. Det är tämligen meningslöst att få extremvänstern att förstå. Sov vidare och lägg ribban för det kommande vuxenlivet så lågt som möjligt. Framför allt ställ inga krav, det är livsfarligt, man kan ju må dåligt och känna sig stressad. Vi alla behöver ligga ombonat inbäddade i den svenska tryggheten av ständiga nya/gamla rättigheter. Allt är serverat på fat, onda och illvilliga kapitalister/imperialister/borgarbrackor mm skall rättmätigt betala för alla dina rättigheter att göra ingeting annat än gapa med käften som en gökunge. Andra betalar. Det är bäst att pappa staten tar hand om oss alla annars går det åt helvete. Länge leve Marx, kommunismen och extremvänstern. Den har i sanning bringat mycket gott till mänskligheten med planhushållning, förmynderi och förtryck. Att ni bara orkar argumentera för en sedan länge förlorad sak. Det är för bedrövligt.
Hej hopp i lingonskogen och ät för bövelen inte fel bär, blåbär. Det kan vara farligt.
Socialismen är som gökungen i ett fågelbo, tar livet av den som försörjer den.
Om man vill behärska ett ämne, vad det än är, krävs att man övar tills man blir kompetent. Behöver hockeyspelare öva? Basketspelare?
Dessa "ämnen" kan man iofs klara sig utan att kunna.
Men hur ställer det sig med läsning, skrivning och matematik?
Finns det timmar nog för barnen att öva in nya kunskaper under skoltid går det väl att göra så. Men övning är oftast nödvändigt för att man ska bli bättre.
Varför frågan om hemläxa ska vara ett politiskt ämne begriper inte jag.
Mr Roth, hemläxa politiseras av det enkla skälet vi numera har en massa idioter till byråkrater som måste sysselsätta sig med något för att försvara sina ämbeten. De letar varje dag efter en ny agenda för att försvara sina politiskt betingade ambitioner. Ali suktar efter utnämningsmakten och vänskapskorruptionen som alla andra av hans stång/klass.
Vi är på ett sätt redan som DDR, fastlåsta i en skenbar demokrati, men med marknadsekonomi som motor för överlevnaden. Lite förenklat som ett mini Kina. Snart sticker de stora företagen för gott och då sitter vi där. Tar väl 10-15 år till.
Ja det visar sig efter hand. Mitt beslut att överge vänsterpartiet var rätt.
...."en omedveten vilja att det egna lidandet under usla skolformer ska föras över till andra"..(hur sjukt?)
" inte att man får i sig mer av kunskaper när man åker hem med läxorna"..
Själv är jag arbetare och tror faktiskt på något så naivt som eget arbete och flit.
Vad vänstern numera tror på har jag i sanning glömt.
Det här är väl ytterligare en dkeskörning av vänstern som har så svårt att förstå att människor är individer och där med olika per definition. Vi är inte ett naturligt kollktiv. Hur ni än vrider och vänder på det kommer livet vara orättvist, alla har olika begåvning inom olika områden. Det vägledande inom vänstern verkar vara att alla ska sänka sig till den som har minst förmåga inom varje område inte att vi ska försöka höja oss så gott det går enligt egen förmåga. Ständigt kräver vänster rätigheter utan att någonsin andas att människor i samhället också har skyldigheter.
petra li skriver: "Barns fritid måste få vara fritid, det sociala umgänget får inte saboteras av att läxan måste göras."
Ja herregud att tvingas göra läxor en timme om dagen är ju för djävligt mot barnen (Har du tänkt på att utan läxor kommer skoldagen sannolikt bli längre?). De kan ju bli asociala kufar (En fråga: Har svenska skolbarn som haft läxor från tidernas begynnelse haft ett undermåligt socialt umgänge?) . Din logik borde innebära att vi tar bort läxorna från gymnasiet också, där de är mycket mer omfattande än i grundskolan. Att de sedan kommer att få en smärre chock när de hamnar på universitetet spelar väl ingen roll ty de har ju sina kompisar att luta sig emot då. Och tänk vad synd det är om de stackars barnen när de växer upp och under tvång och pina tvingas förbereda det där pm:et på fritiden som skall presenteras på jobbet dagen efter.
Vänstern verkar präglas av minsta motståndets lag. Ingenting får vara ansträngande, allt måste hela tiden vara lustfyllt och roligt. Att be barnet hjälpa till i hemmet ses väl snart som ett övergrepp om barnet inte har lust att hjälpa till, "barnet kuvas", "barnet kontrolleras och disciplineras"....
"En skola utan arbetsro är ju bara en förvaringsplats - mindre klasser och mer utrymme måste till - det är ju inte klokt om skolan inte kan fylla sin funktion - vad ska vi då med den till?"
Och vilka är det som har haft ansvaret för skolan senaste decenniet?
Bra att du sporrar dina ungar Petra, men hur är det med de barn vars föräldrar inte har tid eller förmåga till att få sina kids att läsa. Snacka om att vilja inrätta ett A-lag, B-lag
Allt i livet är inte lustfyllt. Ibland måste man helt enkelt bita ihop, gilla läget och göra saker som inte är roligt. Hur kommer dina barn bli om de lär sig att allt som är tråkigt att göra har man rätt att strunta i.
Inlärningen stöds som sagt av en viss upprepning och av övning och hur mycket som krävs för varje barn är individuellt. Barnet måste också själv få insikt i hur han/hon fungerar med nytt material. Det barn som på egen hand löst problem eller som kommit så långt att han åtminstone vet vad han ska fråga är en bit på vägen. Hemläxa är en chans att göra själv och sedan komma tillbaka till skolan och få sina försök bekräftade eller rättade.
Naturligtvis vill barn inte ha hemläxa. Naturligtvis ska hemläxa inte inkräkta på all fritid och lek. Mitt barnbarn har haft läxa sedan 1:a klass. Det är gjort på 20 minuter max. Lillebror i Kindergarten var avundsjuk och ordnade sin egen läxa. Men samma ungdomar som kunde hålla på i timmar på en basketballcourt för att bli bättre i laget kunde gnälla om jag gav mer 10-20 övningar i ekvationslösning. Och än värre, de kunde sitta och stirra i teven och äta chips och dricka cola hela kvällen.
Bara dumheter att gnälla om hemläxa. Det är bara bra för barnen att ha uppgifter, vare sig de är från skolan eller hemmet.
Sedan verkar ordet "disciplin" få många att gå i taket: tänk på att ordets rot har med inlärning, instruktion och övning att göra. Att man vill ha disciplin betyder att man vill lära barn att själva kunna "coacha" sin inlärning och beteende a la självdisciplin. Och i det spelar hemläxan en roll.
Flumgubbar som bråkar om hemläxa! Kanske det är som botnia säger, ungefär, att vänsterns nya överklass skyddar sitt eget? Elitpolitiker som vill stagnera utbildningen av våra unga! Tala om missunnsamhet!
Om skolan inte ger barn från alla samhällsgrupper verktyg att lyckas med studier, vad i allsindar sysslar man då med? Om barn behöver hjälp med hemläxan som hemmet inte kan ge, kan väl skolan via lärare och äldre elever starta nånting ett par timmar några eftermiddagar i veckan? Varför måste man göra politik av våra barns framtid?
Det hela är väldigt enkelt. Vi vill att barnen ska inhämta mycket kunskaper. Därför tvingar vi dem att göra läxor när de kommer hem från skolan. Att ta bort läxorna måste ju oundvikligen leda till mindre kunskaps inhämtande, för vänsterpartiet har väl inte föreslagit att barnen skulle gå längre i skolan. Detta är ytterligare utslag av vänsterns skrämmande syn på "rättvisa": nämligen att man ska ta bort "orättvisor" genom att göra det lika dåligt för alla.
Det där med läxa är löjligt resonemang. För egen del följde jag undervisningen så gott jag kunde under lektionerna enbart i syfte att slippa göra läxor hemma. Det var min målsättning och jag är/var en lat och rationell person. Det lyckade med de flesta ämnen, dock svårighet med tunga uppdrag som läsa o redogöra för en bok mm. Det var inte lika enkelt.
Matten däremot, gjorde jag aldrig em läxa på 3 år, fixade allt under lektionen och betyget blev dåvarande A.
Men att avskaffa läxor är libvsfarligt. Alla är ju inte lika begåvade som jag var utan hamnar efter. Förslaget skapar bara en "lågpanne" skola där ingen lär något. I kommunismens värld skall alla vara lika dumma. Man lägger ribban och anspråksnivån för de som är sämst.Ingen får skilja ut sig från det heliga kollektivet. Extremvänstern är faktiskt totalslut och dessutom genomkorkad.
Som vanligt i liknande resonemang kommer man slutligen alltid fram till det "moderna Sveriges enda lösning"; nämligen att man ska individualisera här som i princip alla andra fall oavsett problem. Och visst, individualisering låter bra och är troligen en trevlig lösning om det inte var så att den är i årincip omöjlig att genomföra för en lärare med 25 elever i en klass. Även om individen ska stå i centrum så måste man dra en gräns någonstans, för vad lär sig annars eleverna? Vilket annat ställe i samhället är totalt individanpassat där man aldrig får ge efter för kollektivet? Hela det demokratiska samhället bygger ju på att individen har en röst men majoriteten av indivderna besätämmer. Lagstifning om läxor är bara onödig tid för politiker att lägga möda på. Arbeta istället för lärarlegitimation så att alla lärare är behöriga och även behöver utveckla sitt rke under årens lopp så kanske eleverna kan få undervisning och läxor som gynnar lärandet...?
Bakläxa för dem som går i taket över hemläxa.
Skicka en kommentar