torsdag, september 08, 2005

En bra kampanj, helt enkelt

Vänsterpartiet bedriver kampanjen "Rätt till jobb - rätt på jobbet". Helt rätt. En kampanj kring väsentligheter, som tar upp frågor som många, många människor har nära till, men som sällan eller aldrig tas upp och diskuteras ur de arbetandes perspektiv. Jag har haft förmånen att vara runt lite i partiet på sistone, och man märker av en beslutsamhet och entusiasm som bådar gott.

Dessutom upptäckte jag idag en riktigt rolig och bra frågetävling om skillnaderna mellan höger och vänster.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Gjorde nyss frågesporten. Fick tummen upp på alla frågorna... Står själv frågande? Jag har beklagat mig över min egen velighet, min svårighet att engagera mig politiskt då jag aldrig tycks hitta rätt överensstämmande åsikter dvs mina egna kontra de olika partierna.
Smått förvirrad... jag är vänsterpartist.
(okej, jag har alltid varit det, men aldrig fått det så konkret skrivet på näsan förut :-)
Den var faktiskt bra den frågesporten!

olydig sa...

Jag hade alla rätt!

Jonas N sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

Jonas N.....
"Målgruppen prepubertal" skriver du....
Då får jag tacka för den åldersgruppsplaceringen... Flinar gott och gratulerar mig själv för att jag uppnått den hedervärda åldern av 50..
Prepubertal, jo jag tackar jag :-)

Jonas N sa...

Kul :-)

Då kan jag ju fråga dig direkt:

Ansåg du vid något enda tillfälle att det 'önskade' svaret inte var helt uppenbart?

Kände du dig någonsin utmanad att ta ställning mellan olika alternativ där valet (oavsett vilket du gjorde) hade både positiva och negativa följder i och för samhället?

Jag uppfattade frågorna ungefär i nivå med:

"vill du att
1) alla skall ha det bra och att vi gemensamt verkar för att det blir så, eller
2) att ngåra få skall få det jättebra, medan dom allra flesta får det sämre och dessutom bråkar inbördes?"

Sen (om du vill!?) kan du väl utveckla ifall idén:

'Skyldighet att tillhandalhålla anställning med lön'

verkligen är ett framgångsrecept, och ffa vem som skall tvingas att leva upp till denna skyldighet.

Jonas N sa...

Jaha Ali har plockat bort mina två observationer. Det var dessa, tydligen oerhört störande:

Allas rätt till arbete = Skydlighet att tillhandahålla anställning med lön

Vems skyldighet är det? Någras? Tvång eller stöld! Allas? Självmotsägelse!

Testet:

En fullständigt genomskinlig katalog av vänsterflosklker. Jag undrar om man siktade på en prepubertal målgrupp?

Anonym sa...

"Prepubertal" är nog inte så korkat som det låter!

Jag har ofta undrat om det är något som inte har utvecklats riktigt som det skall i kommunisternas hjärnkontor.

Deras resonemang är i mångt och mycket detsamma som barnets.

Den största skillnaden är väl att de flesta barn förstår att pappa inte har en obegränsat tjock plånbok.

Anonym sa...

Hahaha...
Jag gillar dessa pajkastningar, tillbaka får ni.

Alla vet att borgare är inavlade adelsungar som gifter sig med sina kusiner och har ögon som sitter väldigt tätt till följd härav. Vidare krävs det ungefär lika mycket hjärnkapacitet för att förfäkta etablisemangets åsikt som att räkna till tre. :P

Anonym sa...

" Alla vet att borgare är inavlade adelsungar"

Tur att jag inte är borgare då, utan liberal.

Jonas N sa...

Exemplet:

"Alla vet att borgare ... "

är just den sortens förståelse av verkligheten och behandling av kunskap som jag syftade på med mitt epitet 'prepubertala'

I ärlighetens namn förekommer sådana definitiva 'förklaringar' och översimplistiska schalbloner för att förstå och beskriva sin omvärld i ganska stor omfattning även i tonåren, och kanske just där.

Och, vilket ju var min egentlioga poäng, det finns en påtaglig del av dessa blivande vuxna som blir kvar i denna föreställningsvärld, ja tom krampaktigt håller sig fast vid densamma. Som fortfarands sitter på sina kammare med sina likasinnade kompisar och resonerar om hur bra världen skulle kunna vara om bara alla andra gjorde det dom hade klurat ut som den perfekta världsordningen ...

Anonym sa...

"I ärlighetens namn förekommer sådana definitiva 'förklaringar' och översimplistiska schalbloner för att förstå och beskriva sin omvärld i ganska stor omfattning även i tonåren"

Med tanke på stilistiken verkar det som att du faktiskt genomskådar dig själv, men jag tror snarare att ditt tveeggade svärd ovan var riktat mot mitt satiriska inlägg. Skrattade mycket gjorde jag hur som helst.

Jonas N sa...

Kul att du skrattade ....
Kul också att du var ironisk i inlägget ...

Men sån't är inte lätt att gissa i anonyma inlägg. Du skall veta att många av stolligheterna framförs med fullt gravallvar.

Och i sanning hör det till ovanligheterna att man från vänster idkar självironi om sina egna stereotyper och vulgäruppfattningar.

;-)

Jonas N sa...

Tillägg:
Tex tror jag inte att 'testet' i Alis länk innehäll ett uns av självinroni. 'Tonåringarna' bakom det var garanterat gravallvarliga!