tisdag, november 22, 2005

Süssner om marxistiska klassiker

Den gode, och mycket långe, Henning Süssner har med några inlägg på sistone återupptagit sitt sporadiska bloggande.

Lite apropå den debatt som reflekterats här (och här) kring Frankrike, Johan Norberg och nyliberalismens explosiva verkan, måste jag ändå tipsa om det här inlägget:
Men mest upplysande, jo faktiskt!, är ändå Johan Norberg, som har förbryllande kvalitéer som stor teoretisk klassiker. (Teoretisk klassikerpotential har den som hittar en enkel lösning på samtliga världens problem...). Att läsa Johans blogg påminner faktiskt på sätt och viss om att läsa vissa marxistiska klassiker:

Fråga: Ungdomarna i Frankrike tuttar eld på våra bilar. Vad bör göras?!
Läs själv svaren.

23 kommentarer:

Uncle Sammy sa...

Något är fel. Jag blev inte arg när jag läste den här posten...?

Anonym sa...

Norberg har helt korrekt. För övrigt verkar dina egna lösningar lysa med sin frånvaro.

Anonym sa...

har korrekt?

Peter Björkman sa...

Jo. Det finns nåt missionerande hos såväl Mao som Norberg. Fast är det inte lite så för väldigt många politiskt engagerade.

Anonym sa...

Man maste ju anda saga att Norberg ar valdigt konstruktiv. Detta i stark kontrast till Ali som endast ar destruktiv. Nar var den senaste gangen Ali kom med ett forslag pa en losning pa ett probelm (forutom att expropriera allt och alla och fylla egna fickor)?

Det ar dessutom forvanade att den mycket slipade Ali anvander sig av sa oerhort banala tillgrepp som att kalla sin motstandare 'fascist' eller 'blabrun'. Ont om idéer pa senaste, Ali?

Anonym sa...

"när den senares lösning har testats så ökar välstånd och lycka snabbt"

var då? i Irak?

Anonym sa...

Norberg har rätt. Frankrike har en extremt reglerad arbetsmarknad. Frankrike hanmar på plast 142 av 155 på världsbankens index Doing business

Vänstern kan väl inte vara helt omedvetna om hur marknadsprinciperna fungerar. Ni vill ju ha omfattande regleringar och skatter för att tex. hålla tilbaka alkoholkonsumtionen. Tilämpar man samma principer på företagande så kommer man hålla tillbaka ett växande näringsiv. Man får arbetslöshet.

Jag tror inte ni vill reglera arbetsmarknaden för att skapa arbetslöshet men det blir konsekvensen av den politik som ni förordar.

The road to hell is paved with good intentions

Lennart Regebro sa...

"Jo. Det finns nåt missionerande hos såväl Mao som Norberg."

Du har en poäng, och jag misstänker att det är därför vänstern är så förbannad på honom. Han uppför sig som vänster. Han har basker. Han pimplar rödvin (ok, ren gissning), och precis som vänsterfolk står han på en låda och argumenterar, eller ja, missionerar, passionerat om moraliska frågor.

Eftersom vänsterns favoritargument är att hävda att motståndarna är omoraliska är det rätt svårt när Norberg hävdar exakt samma moral som vänstern.

Skillnader mellan Norberg och andra liberaler är att andra liberaler ofta gräver ner sig i detaljer på hur man skall lösa problemen. Norberg förstår att det är viktigt att övertyga folk om att problemen behöver lösas.

Skillnaden mellan vänstern och Norberg är att Norberg har lösningar. Det har inte vänstern. Det är nog därför dom är förbannade. skulle jag gissa.

Anonym sa...

Kul att se att Ali är tillbaks i gamla takter och försöker förnedra sina motståndare istället för att argumentera mot dem.

Anonym sa...

Citat

(forutom att expropriera allt och alla och fylla egna fickor)?



Vill du vara bussig och tala om exakt var han skriver att han vill expropriera allt för att sedan fylla sina egna fickor?

Du behöver bara ta fram ett citat.'

Inget annat.

Bara ett citat som styrker exakt det du säger.

Tack på förhand.

Anonym sa...

"Eftersom vänsterns favoritargument är att hävda att motståndarna är omoraliska är det rätt svårt när Norberg hävdar exakt samma moral som vänstern."
.................................

Eeehhh?


Ta det där en gång till....

Anonym sa...

"var då? i Irak?"

Nu är väl Irak knappast exemplet på nyliberal ordning. Men eftersom du nämnde det så kan jag väl fylla i att Irak faktiskt har världen överlägset bästa tillväxt just nu. 52.3%!!! Självklart lär inte 2005 års siffra få samma extremt höga nivå, men jag skulle inte bli förvånad om de fortsätter att ligga på top 10.

Anonym sa...

Bo Cavefors sjal:

Ok,

"Jag vill expropriera allt och alla och sen fylla mina egna fickor, moahaahaha, moahahaha"

Ali Esbati

Trampade jag, månne, pa en öm tå?

Unknown sa...

Vad debatten rasar här!

Norberg måste verkligen ha klassikerpotential. Ytterligare bevis:

a) hans lärjungar slåss redan för hans läror, och och så verkar

b)även jämförelsen med de andra stora klassikerna gått hem. Jag ser fram emot första utgåvan av Johans samlade verk och anmäler redan nu intresse av att gå den första grundkursen i Norbergismen...

Anonym sa...

Behemot

Citat

Trampade jag, månne, pa en öm tå?

----------------------------
Nä du postade nåt som jag uppfattade som traksseri.

Att du inte verifierar din post styrker det.

M

Anonym sa...

Behemot,

Meddelandet var, som tydligt framgar, riktat till Bo Cavefors sjal och inte till dig.

Dessutom befinner jag mig utomlands och har inte mojlighet att anvanda å, ä och ö. Detta satillvida det inte ar nodvandigt for forstaelsen (eller slagkraften) da jag bemodar mig med att skriva alt+134, alt+132 samt alt+148.

Jag antar att det var avsaknaden av dessa bokstaver som fick dig att pasta att jag inte "verifierar" (?) min post.

Anonym sa...

Nu vart det roddigt här...

Jag uppfattade liksom herr Cavefors bror att du påstod att herr Esbati ville fylla sina egna personliga fickor med exproprierade pengar.

Att du verifierar det på nåt sätt är rimligt att be om.

Anonym sa...

Jag verifierade ju detta klart och tydligt med citatet ovan.

Fast det ar klart, att fylla fickorna syftar ju naturligtvis inte nodevandigtvis pa monetara medel. Det kan ju vara andra fördelar.

Anonym sa...

apropå tillväxten i irak: var det inte så att tjernobylkatastrofen var allt annat än en katastrof ur ett tillväxtperspektiv?

Anonym sa...

Det är möjligt, men det vet jag inget om. Men livskvaliteten gick väl inte upp kan jag tänka mig. Självklart så skapar krig och katastrofer först en rejäl sänkning, och när sedan ordning inställer sig så går det upp igen i samma utsträckning. En viktig skillnad är att Tjernobyl inte förde mycket gott med sig, medan kriget i Irak har lett till större frihet och hopp om demokrati. Så en stor del av tillväxten kommer därifrån. Man kan jämföra med Afghanistan, som året efter kriget fick 29% tillväxt, för att ifjol ha en tillväxt på 7.5%. 29% är typisk direkteffekt, medan 7.5% förmodligen är den långsiktiga tillväxten, vilket förstås är en mycket stark tillväxt det också. Det räcker för att fördubbla välståndet på tio år. Irak lär hamna minst där, men jag skulle inte bli förvånad om de fick över 10% tillväxt för 2005.

Anonym sa...

Hur i helvete skulle Tjernobylkatastrofen kunnat vara bra for tillvaxten?

Anonym sa...

För några år sedan sänkte en orkan i Honduras hela landet och tillväxten blev enorm. Efter USA i Somalia skjuter landet som en raket. Soviets occupation av alla länder som slutar med -stan har gjort de länderna intressanta. Afghaner sägs tycka bättre om frukostflingor idag än för tio år sedan. Fransmän gillar inte Captain Crunch

Anonym sa...

Skillnaden mellan Mao och Norberg är väl att när den senares lösning har testats så ökar välstånd och lycka snabbt, medan Mao och andra kommunister skapar massmord och slaveri.

Varför leta skillnader. Gå till dagens Kina så hittar du en underbar syntes av ohämmad kapitalistisk utsugning av massorna och en kommunistisk politisk överbyggnad. Alla kan bli nöjda ;)

Man kan till och med säga att det ena förutsätter det andra. Om Kinas arbetare hade politisk demokrati och fria fackföreningar skulle de nog inte acceptera att jobba 20 timmar om dagen.

Du har en poäng, och jag misstänker att det är därför vänstern är så förbannad på honom.

Jag är inte förbannad på Norberg. jag tycker att han verkar va en trevlig prick. Kanske till och med en övertygad idealist? Jag önskar bara att vi kunde skapa ett datasimulationsprogram som lät oss prova olika ekonomisk-politiska ideer, som global total nyliberalism, utan att behöva tvinga på verklighetens stackars människor eländet. När vi såg resultatet så skulle nog de övertygade idealisterna snabbt fly nyliberalismen, och lämna kvar enbart de hjärtlösa cynikerna.