torsdag, mars 02, 2006

Acceleration

Förut passerades ett lågvattenmärke om månaden eller kanske veckan. Nu är det en gång om dagen. Den här artikeln är nog den galnaste jag hittills läst i den smutskastningskampanj som DN beskriver som journalistik.

Vi går från karikatyrförbud till strategiförbud. Det uppmålas som suspekt och fult att ha en valstrategi! Därtill en som går ut på att påpeka vad som för varje normalbegåvad människa torde vara uppenbart, exempelvis att tre borgerliga partier i mångt är ointressanta satelliter till moderaterna, samt att man knappast aktivt bör bry sig om kristdemokraterna utom möjligen i humoristiska syften.

Men har upptäckt att socialdemokraterna – efter ca två års daglig borgerlig hetspropaganda – konstaterar ännu ett uppenbart faktum: att detta har spelat roll för bilden av partiet. Läs nu och njut:
Betyder de här formuleringarna att s-ledningen erkänner att de verkligen är maktfullkomliga och trötta?

- Ja, att erkänna att man uppfattas på det här sättet innebär ju också att man är det eftersom det handlar om en opinion man vill förändra.
Läs igen. Det är fullständigt briljant. Om s inser att bilden av partiet påverkats av den mediala hetsen – då är man ett maktfullkomligt parti. Om man inte skulle inse det – vad skulle man då vara? Det säger ju sig självt; ett parti som förlorat kontakten med verkligheten – ett maktfullkomligt parti.

Genialt. Och det är bara mars än.
----------

Uppdatering: "Nyheten" toppar SVT:s morgonsändningar. Det är allt mer uppenbart att det inte är de borgerliga partierna som utgör de viktigaste krafterna för ett skifte till grotthögerregering i höst. Till detta måste arbetarrörelsen förhålla sig.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har för all del inte våldsamt mycket till övers för sosseriet, därtill är de alldeles för fega, men det här är bara löjligt. Ibland undrar man om DN får pengar rakt från alliansens kampanjhögkvarter.

Mig veterligt har väl alla partier, från Kalle Anka-partiet och uppåt valstrategier, och har väl haft det i vartenda val som hittintills har hållits. Var i ligger nyhetsvärdet?

Och apropå karikatyrer. De som publicerats från Sveavägen 68 är väl inte värre än de som brukar publiceras på ledarplats i DN. Men det kanske är skillnad på karikatyrer och karikatyrer, vad vet jag...

Sammantaget, i kombination med DN:s reklamkampanjer det senaste året på temat "Vems är dina åsikter" och någon slags förment objektivitetflagg ger mig mest en tämligen dålig smak i munnen. Jag kan leva med propaganda, men då får gärna saker och ting kallas vid dess rätta namn. För propaganda, det är exakt vad DN bedriver, inte journalistik för ögonblicket.

Anonym sa...

Det enda rätta är att säga upp sitt DN-abbonemang, vilket jag redan gjort.

Anonym sa...

Varefter det lider kommer folk att vilja se argument för socialdemokratisk eller borgerlig (moderatdominerad) politik. Då kommer skillnaderna att framträda. Skillnader som visar att Laila Freivalds teaterbesök eller fyndiga karikatyrer framstår som petitesser jämfört med vad Reinfeldts politik kommer innebära för ungdomar, arbetslösa, studerande, kvinnor, invandrare, pensionärer... Ju senare detta ögonblick kommer desto bättre anser väl borgerlig media och skandaljagande lösnummerfinansierad kvällspress. Politiska argument tycks skrämma såväl de borgerliga som mediasverige.

Anonym sa...

Ja men här erkänner ju (s) att man tänker utse moderaterna till huvudmotståndare och koncentrera sig mindre på de två små allianspartierna som riskerar att falla under spärren! Det är väl ändå lömskt och maktfullkomligt, det måste väl även du erkänna, Ali?

Ali Esbati sa...

Javisst. Men det lömskaste av allt, det är att man överhuvudtaget ska välja moderaterna till motståndare - ett så gammaldags och oansvarigt sätt att bedriva politik. Och mot Reinfeldt dessutom - han som är så fin!

Anonym sa...

Ja det är påfrestande när retoriken så uppenbart ifrågasätter förnuft och intelligens hos mottagaren.

Jag blir fysiskt illamående av dom exempel på dubbla standarder när det gäller etik som högern salufört den senaste tiden.

Inte ens normalt sansade skribenter har vett att låta bli att sjunga med i kören.

Deh enda trösten är att varje gång dom sätter igång den här gnällvalsen så förlorar dom på det.

Frågan är bara hur man stå ut tills det är klart.....

Anonym sa...

Dessutom råder det en slående tystnad om moderaternas "hetskampanj" mot sossarna. Bilder ur denna är lååångt värre, med uppmaning till våld etc, än SSUs rätt tama bilder.

Man får väl anta att piskan viner i ungmoderatleden: "hitta alla fräcka bilder vi gjort och tryck delete!"
Det roligaste som skulle kunda hända nu är en borgare som fortsätter att hävda att Sveriges journalister är vänster.

Anonym sa...

Bengt O. said...
Ja men här erkänner ju (s) att man tänker utse moderaterna till huvudmotståndare och koncentrera sig mindre på de två små allianspartierna som riskerar att falla under spärren!

Jo, visst är det det, det kallas för politisk taktik. Och hmm, låt mig gissa vilt, i moderaternas "hemliga" valstrategi står det någonstans att man kommer fokusera på sossarna som huvudmotståndare och ägna mindre uppmärksamhet åt (v) och (mp). Gud så maktfullkomligt! Eller? När borgarna gör samma sak, är det då skamligt eller smart? Eller gäller olika "moraliska måttstockar" beroende på om man är höger eller vänster?

Anonym sa...

Ali, vad tycker du att DN skulle ha gjort med uppgifterna när de kom över dem. Skulle de inte ha rapporterat om att (s) har en valstrategi. Förutom rubriken (som inte den heller är speciellt värderande) så är det ingen egentlig värdering i artikeln.

Magnus Ahlkvist sa...

Jag noterar att DN har olika rubrik i pappers- och nätupplagan. Har man månne insett att rubriken i pappersupplagan faktiskt inte hade ett jävla dugg med innehållet i artikeln att göra? Nåja, skadan är redan skedd, min dag är redan förstörd. Jag har normalt sett skitdåligt morgonhumör, det blev inte bättre av detta..

Anonym sa...

It takes two to tango. Vi får väl se om DN 1. lyckas lista ut att (M) (och alla andra partier för den delen) också har en valstrategi och 2. Lyckas hitta den/dem och gör en artikel om borgerlig taktik.

Inget konstigt i sig att lyfta fram strategidokument som nyhet. Låt se. Det märkliga är om borgerlig strategi inte synas.

Erik Hultgren sa...

Med tanke på att de flesta partier lär ha sina valstrategier internt så kan man väl knappast räkna med att DN kommer komma över de andra.

Själv ser jag inget konstigt i nyheten. Den för fram vad som står i strategin och låter båda sidorna komma till tals.

Anonym sa...

'låter båda sidorna komma till tals'

ha ha ha. ho ho ho.

en av de mest indoktrinerade människorna utanför nordkoreas gränser har talat.

jag gillade förresten din tanke att högt valdeltagande är ett problem eftersom många korkade människor då röstar. trevlig prick där.

Anonym sa...

Otroligt. Från DN:

"Folkpartiets kanslichef, Helena Dyrssen, ser en tydlig linje mellan socialdemokraternas hemliga valstrategi och förtalsmejlen mot Fredrik Reinfeldt. – Det här stärker bara bilden av att Mats Lindström, som skickade mejlen, inte agerat helt på eget bevåg utan att det fanns ett stöd för det han gjorde i den egna rörelsen, säger hon."

Erik Hultgren sa...

jag gillade förresten din tanke att högt valdeltagande är ett problem eftersom många korkade människor då röstar. trevlig prick där.

Jag kunde nästan gissa att någon som läste min text skulle säga något liknande. Grundbulten i texten är att rösta är ett ansvar, och om man inte vill ta ansvaret att kolla vad alla partier står för och bilda sig en välgrundad uppfattning och åsikt ska man inte rösta. Något som du inte håller med om?

Sen förstår jag inte vad ni är så fruktansvärt upprörda över. Det är en kort skildring av deras strategi med den valstrateg som kommenterar. De tar upp saker som definitivt kan ses som positivt, som: "Vi håller vad vi lovar. Sverige klarar sig bättre än andra länder", vilket de facto är att göra lite smygreklam för sossarnas egen kampanj.

Jag fattar inte att politiker från alla kanter orkar med att klaga över att media är emot dem hela tiden...

Anonym sa...

Vad är nytt under solen - media är en lite lynnig förstärkare. Vad som helst som för tillfället är i rörelse fångas upp, kokas ned till en trivialitet och basuneras sedan ut med full kraft så länge journalisterna bedömer att läsarna inte är trötta på budkspet.

Om två veckor kan det ha vänt och blåser åt andra hållet och moderaterna får skit för gudvetvad för liten petitess.

Och så håller gungningen på, hela vägen till september.

Konsten att nå ut med sitt budskap handlar i grunden om att segla på mediavinden när man har den i ryggen och att stå pall när det blåser emot. Om det är någon som kan detta så är det Gudrun Schyman.

Se till att den bästa storyn just nu är en story som är positiv för dig och/eller negativ för din motståndare. Media vill alltid berätta en bra story. Det är skitsvårt - och det kan slå tillbaka.

olydig sa...

Fair and balanced.

Som vanligt.

olydig sa...

Har inte borgerligheten redan en valstrategi? Badtunnor och supernannies...

Anonym sa...

Självklart är kapitalet, och därmed också dess medier, den verkliga motståndaren - inte mer eller mindre pajasartade borgerliga partier. De senare är ju mest mediala kampanjorganisationer utan speciellt mycket av folkrörelse bakom.

Ägna också en tanke åt hur klassintresset hos en journalist på DN ser ut.