måndag, april 23, 2007

Kortversion om Sjödin

Jag tipsade för några veckor sedan om Ann Charlott Altstadts utmärkta - och på många sätt skrämmande - Ordfront-artikel om den mediala skenrättegången mot Anna Sjödin. Artikeln finns tyvärr inte nu på nätet. Idag skriver Altstadt om saken också på Aftonbladet kultur. Läs och begrunda.
Slagsmålet på Crazy Horse blev i tryck en ideologisk strid där Anna Sjödins heder, karriär och framtid offrades för att bevisa tesen om en korrupt enväldig socialdemokrati och behovet av maktväxling.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lysande analys! Önskar jag kunde läsa ordfront på nätet. För alla med ett uns verklighetsförankring och sunt förnuft var det givet från början att det definitivt INTE stod "bortom allt rimligt tvivel" att Sjödin var skyldig.

Anonym sa...

ni är tragiska. ingen förnekar borgelirg medieövertag. Men att sossarna per definition är skandalösa började inte 2006.... minns motala, minns TCO, minns Malm.

Wake up. losers

Anonym sa...

altstadt verkar upprörd över att sjödin förlorade sin karriär. jag känner bara ett stort äckel inför detta, kan ej hjälpas.

det sjödin var med om händer varje dag utan att altstadt eller någon annan reagerar. senast var det ung svart kvinna som fick sin arm bruten av en väktare.

Anonym sa...

Grymt bra mediegranskning. Jämförelsen med Per Bill är ju bara skrämmande. Både Pilsäter och Bill utsatte andra för fara i sina fyllerier. Ändå är det jättesynd om dom, medan Sjödin är en maktfullkomlig subba. Man vill fan inte leva i det här landet när man ser hur snett det är.

Anonym sa...

Det är tydligt att med en sådan genomgång som Altstadt gör med jämförelser mellan socialdemokratisk kvinnlig ungdomsledare och moderata/folkpartistiska "nästan-ledare" och hur de behandlas av media att något är skumt och lite ruttet.

Jag kan tycka vad jag vill om lämpligheten i att supa till på Crazy Horse (har aldrig varit ett pifft hak) men det säger väl egentligen mer om att Sjödin var folklig? Medan jag har klara problem med att vinprovningar och rattfylla, som f.ö. fp varit inne på att bestraffa hårdare!, inte anses vara ens lite problematiskt för etablerade politiker som beslutar om alkohol?

Om inte annat skulle man väl vilja nämna Johan Perhson som även han körde rattfull, och fick dra sig tillbaka...

Något måste göras med vakterna i stan, men jag orkar inte kommentera det nu. Det största problemet är fortfarande att journalisterna som ena dagen hänger en persons rykte och framtid för full beskådan väljer att unisont täcka upp för en annan person dagen efter. Likhet inför lagen, kanske. Likhet inför tredje maktens lag, aldrig.

Nu har jag varit långt mer bitter än jag tänkte. Förlåt!

Jonas Gifting sa...

Den största upprördheten bland sossarna verkar vara att Anna Sjödin blev åtalad och dömd precis som "vem som helst"...