tisdag, april 17, 2007

Tragedi

Vita Husets talesperson kommenterar den fruktansvärda massdödsskjutningen på Virginia Tech (noterat hos Approximation):
"The president believes that there is a right for people to bear arms, but that all laws must be followed."
Apropå tragedin skriver Hanna Löfqvist en mycket läsvärd kommentar

59 kommentarer:

Anonym sa...

"The president believes that there is a right for people to bear arms, but that all laws must be followed."

-hahahaha.
"Guns dont kill people, people kill people"
Det hade varit betydligt jobbigare att strypa 33 manniskor an att meja ner dem med automat-vapen.
Snacka om ideologisk forvirring nar inte ens detta massmord kan stoppa NRA och deras inavlade efterfoljare.

Anonym sa...

Hade det inte varit ok att låta liken kallna innan ni försöker få in billiga politiska poänger på Bush?

Inget är heligt, inget grepp är för fult för antiamerikansismen.

Anonym sa...

Det är synd om Pontus och dom andra USA/folkmordsursäktarna. Det blir svårare för var dag - trots uppbackning i mijardklassen - att försvara den uppenbarlöigen misslyckade amrikanska kapitalistiska modellen. Att mindre vapen föder mindre våld av detta slag har varit känt i decennier.

Anonym sa...

Pontus. Tips till dig från en medicinare: när du har diarré - uppsök toaletten samt drick mycket vatten, istället för att besöka Esbatis blogg.

Anonym sa...

Jaja, jag tyckte bara att det gränsar till osmakligt när vänstern blir fnittrig av att USA råkat ut för en enorm tragedi (tillochmed Irans utrikedepartement har givit sina kondoleanser, snarare än att få in poänger).

Ali Esbati sa...

Pontus. Jag har inte haft särskilt höga tankar om dig. Men om du kallar inlägget för "fnittrigt" är det faktiskt betydligt sämre ställt med dig än vad man kunnat ana.

Anonym sa...

En av hitlers första åtgärder var att avbeväpna alla judar.

Historiskt sett är det en mycket vanlig metod för maktkoncentration att bestäma vilka som har rätt att bära vapen.

Idag vill vi tydligen att den makten reservationslöst skall ligga i staten.

Det finns enorma nackdelar med "softa" vapenlagar... men det finns ännu större med för hårda.

Anonym sa...

Nä, det var mer riktigt mot kommentarerna från ditt entourage; polhem, medicinaren etc.

Anonym sa...

Craig Murray:

There have been a series of American commentators popping up on the TV, explaining that the right to bear arms is necessary to guard against an over-mighty executive. The strange thing is that the US now has an over-mighty executive, which has completely unbalanced the famous separation of powers. As yet I see no sign of the NRA forming up to march on the White House.

I am irresistibly reminded of Borat asking what the best gun was to use against a Jew, and the unblinking reply "9mm or a .45". I wonder what answer he would have got if he had said "Student" not "Jew"?

Anonym sa...

pontus
Är det inte snarare Bush och bush/folkmordsälskare som du som borde låta liken kallna innan ni går ut och öppnar käften?

Det var trots allt Bush som öppnade käften med att ägandet av vapnen som dödade människorna är lagligt i USA.

Anonym sa...

Först, jag älskar varken folkmord eller Bush (och jag sätter inte heller något likhetstecken mellan dessa. Allvarligt, hur gammal är du?)

Och Nej, Bush har inte gått ut och sagt någonting offentligt om vapenlagar etc. Däremot har, som Ali uttryckligen skriver, vita husets talesman sagt att "The president believes that there is a right for people to bear arms, but that all laws must be followed."

Med största sannolikhet är det svaret på en direkt fråga om vapenlagar.

Du måste väl förstå skillnaden mellan att besvara en fråga (där svaret är vad lagen säger) mot att använda en tragedi för att få in simpla poänger på sin motstånaders ideologi?

Anonym sa...

Ja, om bara de tyska judarna - de få som nu var beväpnade - hade fått behålla sina handeldvapen så hade de besegrat Wehrmacht. Mm...

Även en vapenälskande revolutionsromantiker inser att USA:s vapenlagstiftning är medeltida. Inte ens avlägset har den någon anknytning till frihet eller är en garant mot korruption och maktmissbruk.

Förresten, 32 oskyldiga dödade. Är det inte runt 100 som stryker med i Irak varje dag? Föreställ er tre campusmassakrer om dagen, varje dag. Eller om man tar med folkmängden i beräkningen, 30 sådana här massakrer varje dag.

Anonym sa...

Israelisk hjälte på Virginia Tech: offrade sitt liv för att rädda sina studenter.

Anonym sa...

jocke,

vad i helvete har det med saken att göra vilken nationalitet läraren hade?

Anonym sa...

"Du måste väl förstå skillnaden mellan att besvara en fråga (där svaret är vad lagen säger) mot att använda en tragedi för att få in simpla poänger på sin motstånaders ideologi?"

Den enda som försökt samla poäng åt sin ideologi är Bush, och folkmordsälskare som försvarar Bush:s ideologi.

Anonym sa...

Anonym, ingen betydelse alls, men hade du överhuvudtaget ställt frågan om det hade stått "italiensk"?

Anonym sa...

"Anonym, ingen betydelse alls, men hade du överhuvudtaget ställt frågan om det hade stått "italiensk"?"

Jag hade helt klart tänkt i samma banor men förmodligen inte ställt frågan då jag nu endast ställde den eftersom det verkade som om du hade något politiskt syfte med att säga att personen var israelisk.

olydig sa...

Anonym, ingen betydelse alls, men hade du överhuvudtaget ställt frågan om det hade stått "italiensk"?

Hade du ens länkat till artikeln om det inte hade varit en israel?

Anonym sa...

Anonym, vad är det "politiska syftet" bakom faktumet att gärningsmannens nationalitet har offentliggjorts (sydkoreansk)?

Olydig,
Har alla som länkar till artiklar om gärningsmannen något politiskt syfte gällande Sydkorea?

olydig sa...

Så varför länkade du till artikeln? Och varför ändrade du rubriken från "Lärare dog när han räddade eleverna" till "Israelisk hjälte på Virginia Tech: offrade sitt liv för att rädda sina studenter"? Var det kanske för att peka ut att han var just israel?

Men jag måste erkänna att det är rätt kul att se dig slingra dig.

:-)

Anonym sa...

Usas vapenlagar är den direkta ANTITESEN till de rådande under medeltiden.

Det är vi som har medeltida lagar.

Att det "vanliga" folket har rätt att äga och bära vapen är inget som på något sätt uppmuntrades under medeltiden.

Anonym sa...

Jag föreslår att Olydig åker ut till SVT och ställer sig och skallar och brölar utanför deras fönster. På SVT:s förstasida stod det nämligen också att hjälten var israel.

"Skälet" till att nämna den godhjärtade och nu döde mannens nationalitet är under alla omständigheter långt ädlare än den mörka anledningen som förklarar att Olydig störs av att det var en israel som offrade sitt liv för att rädda andra.

olydig sa...

Oj, vad alla glada "liberaler" blir upprörda när man undrar varför de var tvungna att peka ut varför "hjälten var israel". Förklaras hans hjältemod med att han var just från Israel?

Varför skulle jag skalla och bröla utanför SVT? Försöker du insinuera något?

Förklara på vilket sätt jag skulle "störas" över att det var en israel som försökte rädda sina elever? Vad har jag för mörk anledning som jag döljer?

Klassisk "liberal" debatteknik från våra kära högerspöken.

Anonym sa...

...Så i den VERKLIGT demokratiska utopin springer ALLA omkring med små kanoner tills full terrorbalans uppstår...


Fantastisk logik, i ett sådant samhälle behövs ju ingen polis...

Anonym sa...

Kul att högern anser att vi behöver vapen för att försvara oss mot kapitalets stat.

Byggaren sa...

"Kul att högern anser att vi behöver vapen för att försvara oss mot kapitalets stat."

Och kul att vänstern anser att vi inte behöver vapen för att försvara oss mot socialistisk stater som bara har mördat X antal 10-tal miljoner av sina egna medborgare.

Det är mycket trevligare att leva i ett land där staten fruktar sina egna medborgare än tvärtom.

Anonym sa...

Ja, eleven på Virginia Tech gjorde ju ett bang up job att försvara landet mot socialistiska stater...

Anonym sa...

och kommunism är fortfarande den ideologi som dödat flest människor.

Anonym sa...

...life and liberty:

http://www.smith-wesson.com/webapp/wcs/stores/servlet/CustomContentDisplay?langId=-1&storeId=10001&catalogId=10001&content=40302

Anonym sa...

"Förklaras hans hjältemod med att han var just från Israel?"

Ja. Ja, det tror jag faktiskt att det gör.

"Den 77-årige professorn är en av få som hittills har bekräftats som döda efter skolskjutningen vid Virginia Tech. Han var av rumänsk-judiskt ursprung och överlevde Förintelsen i sin tidiga ungdom."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=640220

Byggaren sa...

"Ja, eleven på Virginia Tech gjorde ju ett bang up job att försvara landet mot socialistiska stater..."

På Virginia Tech var skjutvapen förbjudna. Skolan var en vapenfri zon.

Anonym sa...

"Han var av rumänsk-judiskt ursprung och överlevde Förintelsen i sin tidiga ungdom."

Så han var född i Rumänien och levde i USA - så kan man ju också definiera en israel om man vill.

I övrigt så är hela den här diskussionen djupt tragisk och flertalet deltagare - såväl från höger som vänster - borde skämmas.

Visst är det rimligt att i ett sådant här sammanhang fråga sig i vilken mån många amerikanska vapenlagar är rimliga, samtidigt som man kan invända att liknande händelser skett i såväl Tyskland som Skottland, länder med betydligt strängare vapenlagar.

Byggaren sa...

"Så han var född i Rumänien och levde i USA - så kan man ju också definiera en israel om man vill."

Han var Israelisk medborgare som bodde i USA sen 86. Det är svårt att vara född i Israel och 77 år gammal då landet är yngre än så. Men om det stör din världsbild så säger vi väl att han inte var Israelisk medborgare. Ska vi säga att han var Svensk i stället?

"Visst är det rimligt att i ett sådant här sammanhang fråga sig i vilken mån många amerikanska vapenlagar är rimliga..."

Håller med om att man bör ifrågasätta allt, (inkl. amerikanska vapenlagar), och då bör man utgå från fakta och inte från magkänslor eller så kallat "sunt förnuft"). Som du påpekar så är det en Sydkorean, Tysk och Skotte som utfört de värsta skolmassakerna i världen. Dessa tyskar...
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/1953425.stm

Anonym sa...

Jag känner mig orolig, för att inte säga väldigt rädd, när jag tänker på att en person som 'Byggaren' går omkring i samma samhälle som jag.

Anonym sa...

Det är fantastiskt fascinerande hur vissa människor är så kåta på att läraren kommer från Israel...

Byggaren sa...

"Jag känner mig orolig, för att inte säga väldigt rädd, när jag tänker på att en person som 'Byggaren' går omkring i samma samhälle som jag."

Det får du gärna vidareutveckla om din intellektuella kapacitet klarar det vill säga...

Byggaren sa...

"Det är fantastiskt fascinerande hur vissa människor är så kåta på att läraren kommer från Israel..."

Och att vissa blir så provocerade av detta faktum.

Anonym sa...

"Men om det stör din världsbild så säger vi väl att han inte var Israelisk medborgare."

Nej, det stör inte min världsbild, men om jag får utgå från vad DN skrev enligt länken ovan så flyttade han till Israel sent 70-tal och vidare till USA -86. Jag visste inte att han var israelisk medborgare, men det kan man ju i och för sig som jude bli tämligen omgående om man flyttar till Israel.

Jag kan också förstå att exempelvis israelisk media skulle kunna kalla honom israel, men i Sverige känns det tämligen ovidkommande. Men oavsett om man vill göra en poäng av att han var rumän, israel, invandrare eller jude verkar han ha gjort något oerhört självuppoffrande.

Anonym sa...

Jag känner mig orolig, för att inte säga väldigt rädd, när jag tänker på att en person som 'Byggaren' går omkring i samma samhälle som jag.

Du bör omgående ringa dina föräldrar eller andra närstående för råd och stöd. 'Byggaren' kan finnas under din säng just nu. Bäst att du kollar.

Anonym sa...

Aftonbladet rapporterar att massmördaren i Virginia "hatade rika ungdomar".

Han ska också ha haft den muslimske stamfadern Ismael (Abrahams utomäktenskapliga son) skrivet på sin underarm. Enligt Aftonbladet hade han med penna skrivit "Ismails yxa".

Byggaren sa...

"Men oavsett om man vill göra en poäng av att han var rumän, israel, invandrare eller jude verkar han ha gjort något oerhört självuppoffrande."

Det håller jag med om.

"Du bör omgående ringa dina föräldrar eller andra närstående för råd och stöd. 'Byggaren' kan finnas under din säng just nu. Bäst att du kollar."

Bu! Bäst att Ano 11:19 kallar på en präst eller liknande som tilltalar dennes känslor så att h*n slipper lyssna på argument. Det blir enklast så.

Anonym sa...

Förövrigt kan det påpekas att Schweiz är det land där det finns flest vapen i hemmen, dessa vapen är oftast militära automatgevär och pistoler. Alltså inte vapen avsedda för jakt. Vapenrelaterade brott är nästan obefintliga.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/1566715.stm

När Australien förbjöd sina medborage att bära vapen ökade morden med 300%.

Anonym sa...

Självmorden skulle det ha varit. :)

http://www.snopes.com/crime/statistics/ausguns.asp

Anonym sa...

Fran Expressen Idag:

"Brevet som hittades på Cho Seung-Huis rum efter massakern är flera sidor långt och innehåller en svamlande lista av anklagelser och klagomål.
Han skrev bland annat om hur illa han tyckte om "rika ungar", utsvävande liv och svek, uppger tidningen."

-Har nagon har sett Mika pa sistonde?

Anonym sa...

"Det blir svårare för var dag - trots uppbackning i mijardklassen - att försvara den uppenbarlöigen misslyckade amrikanska kapitalistiska modellen."

-Ar det darfor vi dagligen ser en san massflykt med undernarda Amerikanska bat-flyktingar pa vag till ett battre liv pa Kuba?

Anonym sa...

Kapitalismen har dödat betydligt fler människor än den sk "kommunismen"(eller realsocialismen eg. det statskapitalistiska systemet i Sovjet).

Det flesta i Sovjet dog av den imperialistiska invasionen efter att Sovjet drog sig ur första världskriget, inbördeskriget som startades av den inhemska borgarklassen(de vita), av Hitlers arméer under andra världskriget och i bekämpandet och besegrandet av dessa, samt i svältkatastrofer orsakade av dessa krig och interventioner.

I det kapitalistiska systemet dör 40 000 barn varje dag av enkelt och billigt botbara sjukdomar, p g a den kapitalistiska äganderätten.

Miljarder människor lever i fattigdom och misär, vilket leder till krig(som t ex första och andra världskriget), väpnade konflikter , terrorism och t ex skolmassakrer.

Idag dör varje dag, 3 ggr som dog i Virginia Tech, bara i det av kapitalistiska intressen ockuperade Irak.
Men vi borde också räkna med Palestina, Afghanistan osv.

Byggaren sa...

Alltid kul att debattera med revisionister. Har du sett Elvis på sistone?

Rummel har gjort en sammanställning över de democides, (personer dödade av en regering med politiska motiv, OBS! ej inräknat krig och svält), 1900-1987 och den toppas av:
Kina 1949-1957: 76 miljoner
USSR 1917-67: 61 miljoner
Kolonialism: 50 miljoner
Tyskland: 1933-1945: 21 miljoner
Kina: 1928-1949: 10 miljoner
Japan: 1936-1945: 6 miljoner
Kina 1923-1948: 3,5 miljoner
Kambodja 1975-1979: 2 miljoner
Turkiet 1908-1918: 1,9 miljoner
Vietnam 1945-1987: 1,7 miljoner

Källa: http://www.hawaii.edu/powerkills/20TH.HTM

Anonym sa...

Alla dessa tragedier hade undvikits om fler hade haft handeldvapen hemma.



(Varför tillåts fascisten "Byggaren" förpesta det här stället???)

Anonym sa...

Nu da ni diskuterar vapenlagar sa kan det ju konstateras att vapnen som anvandes var illegalt inkopta (enligt det jag sag pa TV i morse).

Sen kan man ocksa doda manga bara med en bil om man vill. Haller med om att han kanske inte hade fatt ihjal lika manga om han bara haft en liten pistol dock.

Anonym sa...

1. Det enda ett samhälle kan reglera är om laglydiga medborgare har tillgång till vapen.

2. Är det inte lite märkligt att sånt här oftast händer på de få ställen där alla vapen är förbjudna. Skolan är ju en gunfri zon och det är ett brott att ta ditt vapen.

Anonym sa...

Om alla hade haft en kulspruta i/på bilen så hade man kunnat få ned trafikolyckorna med ca 80%.

Byggaren sa...

"(Varför tillåts fascisten "Byggaren" förpesta det här stället???)"

Så du tröttnade på att försöka använda argument och började kalla folk med avvikande mening för fascister i stället. Good for you!

Anonym sa...

En 9mm Glock 19 och en .22 Walther P22 är pistoler. Dessutom olagligt införskaffade så ni som tjatar om automatvapen och amerikas vapenlagar kanske bör känna till detta först.

Anonym sa...

Hello moron,

I det kapitalistiska systemet dör 40 000 barn varje dag av enkelt och billigt botbara sjukdomar, p g a den kapitalistiska äganderätten.

Där det finns minst kapitalism dör flest barn.
Utan kapitalistisk äganderätt utvecklas inte mycket vaccin överhuvudtaget.

Anonym sa...

"Dessutom olagligt införskaffade så ni som tjatar om automatvapen och amerikas vapenlagar kanske bör känna till detta först."

Mördaren "fick vapenen helt legalt i handen" (enligt senaste Eko:t) och han betalade med kreditkort. Inget problem att skaffa dödliga vapen m.a.o. Kan vara bra att veta när man försöker försvara USAs ohållbara samhälle. Nytt kaos är nu att vänta eftersom myntet sällan faller ned i vapenfetischistiska samhällen och inget förbud är vänta. Istället diskuterar man att beväpna "dom goda" med vapen, d.v.s. andra elever och lärare. Clever - att ingen kommit på det förrens nu. Men liberaler och övrig tok-höger (se tidigare inlägg på denna tråd) tar genast till sig argumenten som sina. Vad mästaren säger (och denna gång är det NRI) är sanningen.

Anonym sa...

Byggaren.
Hahaha och DU ska snacka om revisionister.
Du kan lista dina fantasisiffror om du vill, faktum är att med definitioner som "alla personer dödade av en regering med politiska motiv", så ligger kapitalistiska regeringar bakom flest mord runt om i världen.

Anonym sa...

Nej

Byggaren sa...

"...faktum är att med definitioner som "alla personer dödade av en regering med politiska motiv", så ligger kapitalistiska regeringar bakom flest mord runt om i världen."

Det har du givetvis siffror som styrker?

Anonym sa...

"Det har du givetvis siffror som styrker?"

Ja, jag kan ge dig en siffra.

Enligt UNICEF dör varje dag 40 000 barn i tredje världen.

Räknar vi då varje dag sedan 1989 får vi 18 år, dvs 262 800 000.

Då snackar vi inte "svält", utan dessa barn dödas varje dag opå grund av marknadsekonomins funktionssätt, det enda sätt den kan fungera på. Kapitalismen är det enda ekonomiska systemet som finns idag och kapitalet är militärt den enda dominanten. Den måste t o m hitta på sina fiender, men dessa är oftast också kapitalister.

Då har vi inte räknat alla andra kapitalismens och imperialismens massmord och folkmord och diktaturregimer.

Still counting.