torsdag, december 11, 2008

Anita Dorazio. Årets svensk.

Ingen som träffat och hört på flyktingaktivisten Anita Dorazio kan förbli oberörd. Hon har hört och återberättat livshistorierna från så många människor som annars sällan blir lyssnade på, bara förhörda. Och hon har jobbat, slitit, kämpat. Jag vill ansluta mig till gratulationerna för Fokus utmärkelse Årets svensk.

Läs också Helena Duroj.

Och vänsterpartiets fristadsfond, som varit en av Anitas hållpunkter i arbetet för utsatta flyktingar, kan man själv stödja. Det är pengar som garanterat kommer till användning. Fonden försöker hjälpa till med juridiskt stöd i flyktingärenden.

3 kommentarer:

Elisabet Öhrnell sa...

Jag lyssnade på Anita när hon var här i Östersund för en del år sen. Och jag tycker en gåva till Fristadsfonden är en utmärkt julklapp.

Anonym sa...

Men tappa för guds skull inte siktet, Fokus är en del av den borgerliga mediekonspiration. Att de utser Dorazio till årets svensk är bara en del av den lömska planen att vinna sympati och därmed på sikt få acceptans för marginell sänkning av bolagsskatten.

Fokusera Ali, fokusera!

Anonym sa...

Eller en liten början på det intellektuella mordet på Durazio.

Om jag inte missminner mig brukar "årets svensk" gå upp som en sol, med utnämningen, och ner som en pannkaka, med publicerandet av någons synd de begått eller skandal som de varit inblandade i. Så jag anar ugglor i mossen.

Sorry, jag har blivit totalpessimist.