torsdag, april 06, 2006

Anti-public service

Pierre Andersson skriver om en trend, där företag skickar färdigredigerade ”nyhetsinslag” till redaktioner, som ibland kör ut dem rakt av. Mytkaraktären hos ”fri konkurrens” torde understrykas ytterligare.

Jag skrev om fenomenet för ett år sedan, men då med amerikanska departement som dolda nyhetsproducenter. Det jag skrev då, gäller fortfarande, eller snarare ännu mer:

Med den strömlinjeformning och personalnedskärningspolicy som drabbar all media i Västvärlden – samtidigt som tankefriheten allvarligt begränsas på bred front – är det inte särskilt svårt att se att motsvarande renodlad propaganda-TV från resursstarka gruppers sida skulle få större plats även i Sverige. Här är visserligen ägandekoncentrationen och självcensuren så stark att det inte är en avgörande fråga, men den senaste tidens politiska utveckling har ju visat att det alltid kan bli sämre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad föreslår du för lösningar på "problemet"?

Själv tittar jag inte längre på TV och traditionella tidningar intresserar mig allt mindre. Tack vare internet så vill jag påstå att media som helhet är friare än någonsin. Men nu börjar politikerna trevande föreslå diverse regleringar även av Internet. Tex föreslås amerikanska bloggar ställas under lagstiftningen för politiska annonser (om jag minns rätt). Och (s) och EUs ambitioner att lagra och övervaka Internetkommunikation är ju väl kända.

Men som sagt media ska man aldrig lita på. Inte heller det Ali eller jag själv skriver för den delen.

Vad har (v) för syn på reglering och övervakning på Internet?

Anonym sa...

Läs Flamman och Röd Press!

Anonym sa...

Håller med Ali. För dålig ekonomi hos tidningarna gör att man tar pressmeddelanden rakt av. T.ex. DI har ju blivit en riktigt skräptidning och inget vettigt alternativ finns. Sensationellt dåligt. Frågan är ju hur man löser problemet.