tisdag, maj 02, 2006

Klockrent om elitjournalistik

Upptäcker idag en några dagar gammal krönika i LO-tidningen, av den alltid skarpe Ann Charlott Altstadt. Hon sammanfattar det man själv mödosamt orerat lite långrandigt kring, i en kort och kärnfull text. Det är måste-läsning i dagar som dessa:
Med tanke på hur nyheter vinklas och kommenteras är det [högersympatier bland politiska journalister] föga överraskande och det förklarar varför jag är livrädd varje gång jag knäpper på nyheterna eller öppnar en tidning. För det innebär i praktiken att dessa elitjournalister bestämmer hur politik ska beskrivas, exempelvis att med en raljant röst genomskåda allt som heter statliga utgifter som vanstyre och populism.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är alltid fascinerad av vad som beskrivs som elit....Ali själv är väl i högsta grad del av en elit..tolkskolan, handels, ordförande i ungvänster o nu del av vänster partiets riksdagsgrupp..inte somom ledamot, men dock avlönad o en riksdagsplats ligger säkert där om det går bra...Sedan anser Ali tillsammans med sina partikamramter även vara så förmer än resten av medborgarna att de ska välja vart deras barn ska gå i skola o dagis, vem som ska ge dom sjukvård, etc. De ska spendera större delen av vad den enskilde drar in på sitt arbete. Om inte det är ett elitistiskt tänkande så undrar jag vad det är...tron på att några få människor i riksdagen vet bättre än alla andra i Sverige hur de ska leva sina liv...Man ska inte kunna livnära sig på andras arbete heter det ju..och det är ju precis det varenda politiker gör med lite bättre uppdrag..med villkor som ingen annan kommer i närheten av..utom möjligen de förhatligar "direktörerna"

Anonym sa...

Suck. Jag pastear vad jag skrev i ett tidigare inlägg:

Det här var nog den mest selektiva läsningen Ali hittills har gjort.

Från DN idag:

"En nyhet i undersökningen var miljöpartiets starka uppgång, nästan var fjärde journalist sympatiserar numera med regeringens gröna samarbetsparti. Sannolikt har journalisterna övergivit vänsterpartiet till förmån för mp. Den starka vänstervridningen består."

"Ekot valde att fokusera på miljöpartiet. DN Debatt satte rubrik på moderaterna. Vem gjorde rätt? /.../ Min tanke var att eftersom vänster-övervikten bland journalisterna är så välkänd [förutom, naturligtvis, hos Esbatis kommentarer] så borde avvikelsen från detta utgöra en större nyhet."

"Efter en genomläsning av hela rapporten frågar jag mig ändå om inte vår vinkel [m.a.p stockholms samhälls- och ekonomijournalister] blev allt för snäv. Vidgar man perspektivet från Marieberg och Gärdet i Stockholm till den nationella nivån framträder nämligen en helt annan bild. Bland alla journalister som bevakar politik och samhälle stödjer 73 procent regeringen och dess stödpartier. Det är till och med en något större vänstervurm än kulturjournalisterna visar upp."

Ridå!

Anonym sa...

Det är inte bara en fråga om att sälja lösnummer utan också om journalistisk hederlighet, vad folk faktiskt vill läsa.
----------------------------------

Vad folk vill läsa?

Det menar du är hederlighet?
jag hade förstått resonemanget om det var folket själv som skrev men hur kan det vara hederligt om jag skriver vad du vill läsa?


Tråkigt för er att det var lite glest i leden,
--------------------------------
Det var mer folk än på 10 år där jag bor.

Ställ dig frågan: Varför?



Men tro inte att medierna lydigt ska rapportera från era karnevaler.
---------------------------------
Nej dom är ju betalda för att sälja er.Dom har ett jobb att göra.

Anonym sa...

JM: Vad är egentligen nyhetsvärdet av 1:a maj? VI vet att det kommer hända, vi vet vad som kommer hända och budskapen är oftast rätt förutsägbara de med. Alltså varför ska det få något större genomslag i nyhetsjournalistiken...1:a maj är ingen nyhet...De som är riktigt intresserade av vad som sker 1:a maj är väl ändå på plats, eller?? Vi som inte tycker 1:a maj är den största dagen på året kanske också är rätt ointresserade av att titta på det i tidningar o på tv..

Anonym sa...

"VI vet att det kommer hända, vi vet vad som kommer hända och budskapen är oftast rätt förutsägbara de med."

Du menar som kungens födelsedag eller? som har förstasida och flera helsidor i, i stort sett alla s.k.etablerade tidingar.

Anonym sa...

JM: Nu fyller väl kungen i 60 år varje år. Sedan finns det ju ett stort intresse för kungsfamiljen i Sverige sedan länge. Jag förstår inte riktigt varför, men så är det uppenbarligen. 1 maj är väldigt föutsägbart. Det är inga överraskningar..buh åt kapitalet och USA, heja staten och offentliga sektorn...Om det var så att S eller V gjorde något överraskande..men det har i alla fall inte jag sett i de tal från 1 maj jag har kunnat läsa på ett antal bloggar..med andra ord inte så spännande och alltså rätt lågt nyhetsvärde..och som jag sa de som är riktigt intresserade deltar ju...det kan inte alla göra på kungens födelsedag

Anonym sa...

och nu har den börjat snurra bland vänsterskribenter - myten att politiska journalister är höger. Detta kommer läskunniga människor få debattera mot de närmast tio åren. Man blir så trött... Bra gjort, de som satte rubriken på DN-debatt (ironi).

Men det är ju kul att vänstern har sån brist på argument att man får hitta på nya.