Den här texten om Henrik Arnstads uppmärksammade bok Älskade fascism – De svartbruna rörelsernas ideologi och historia är skriven för och i Bokmagasinet i norska Klassekampen, publicerad den 10 augusti. Den norska texten finns här. Jag lägger upp den svenska versionen här. (Den skiljer sig marginellt från den publicerade norska p.g.a. redigering i slutfasen)
___________________
–
Det är tjejgymnastikskor.
–
Det är det inte alls det! Ser du inte det? Ser du dåligt eller?
–
Nej, det är tjejskor.
–
Jävla fascist!
Scenen
utspelar sig mellan två små pojkar i hippiekollektivet i Lukas Moodyssons film Tillsammans (2000). Utsatt för påhopp
tar sjuårige Tet (namngiven efter den vietnamesiska befrielserörelsens offensiv
1968) till det grövsta verbala artilleriet.
Inte
sällan är det ungefär så begreppet fascism har använts i vardaglig politisk
debatt – kanske särskilt inom vänstern – under efterkrigstiden. Andra
världskriget var en sådan urladdning att fascismen i mångas ögon inte bara
tycktes militärt besegrad och politiskt diskrediterad, men närmast
overkliggjord; passande som en generell term för det ondskefulla. När
författaren och historiejournalisten Henrik Arnstad tar sig an fascismen som
både ett historiskt och levande fenomen, måste han därför precisera att ordet
har kommit att utgöra dels ”ett skällsord”, dels ”en beteckning på en specifik
politisk ideologi”. Och det är i den senare betydelsen som Arnstad önskar att
fördjupa sig.
Boken
inledes med ett kapitel om ”Fascismens historiografi”. Där ska den politiska
och vetenskapliga debatten om fascismen sammanfattas, och en hård definition av
fascismen erbjudas – en som ska upprepas gång på gång och utgöra det analytiska
generalverktyget i boken. Arnstad lutar sig kraftigt mot den brittiske
historikern Roger Griffin, ”ansedd som världens främsta auktoritet angående
studier av fascismen”. Och definitionen är denna: ”Fascism är en typ av
politisk ideologi, vars mytiska kärna – i sina olika gestaltningar – är en
folklig ultranationalism inriktad på nationens återfödelse”. Det sista är ett
försök att förklara det uttryck som Griffin har myntat: ”palingenetisk
ultranationalism”.
Genom
detta gör Arnstad ett skarpt val av teoretiskt perspektiv, vilket han också
kortfattat redogör för. Grovt sett väljer en skola där fascismen beskrivs
”positivt” – genom vad den själv står för – i kontrast till att förklara
fascismen i huvudsak genom vad den inte
är; vad den reagerar mot (anti-marxism, anti-feminism, osv.). Och att han
teoretiskt placerar sig i ett borgerligt-liberalt läger framför en marxistiskt
inspirerad.
Marxistiska
bidrag till analysen av fascismen har varit omfattande och fyllda av
motsättningar. Ett sammanfattande drag kan sägas vara att de diskuterar hur den
kapitalistiska ekonomins ackumulationsprocesser förändrar och förändras av
förhållanden i och dynamiken mellan olika klasser.
Givetvis
kan det perspektivet väljas bort, men Arnstad argumenterar enligt min mening
svagt för sitt val. När han ska avfärda marxistiska analyser och
forskningsperspektiv, gör han det genom att koppla dem till ”det stalinistiska
Sovjetunionen” som ”omedelbart efter 1945 tog kommandot angående en teoretisk
förklaringsmodell av fascismen”. Ett
uttalande från Komintern 1933 och en text från ett sovjetiskt uppslagsverk 1982
citeras, varefter läsaren försäkras att ingen behöver bry sig om denna
”förklaringsmodell” efter 1990. Men för det första var det enorma konflikter om
tolkningen av fascismen inom den tidiga kommunistiska rörelsen. För det andra,
och viktigare, är det orimligt att likställa marxistiskt inspirerade teorier om
fascismen med rigid sovjetisk statsideologi.
Arnstad
återkommer visserligen kort i mer positiva ordalag till marxistiska tänkare som
Antonio Gramsci och Nicolas Poulantzas. Men det han ändå kastar ut med sitt
”sovjetiska” badvatten, är kopplingen mellan kapitalismens inre dynamik, dess
påverkan på klasstrukturen i samhället, och utrymmet för fascistiska rörelser.
Att konkret analysera dessa kopplingar är naturligtvis något annat än att reducera fascismen till ett närmast
automatiskt utslag av kapitalismen. Arnstad väljer det senare perspektivets
orimlighet för att undvika att ge sig i kast med det första. Det finns gott om
forskare och teoretiker som – utan att ha något med Sovjetunionen att göra –
försöker sätta fascismen och dess organisatoriska utslag i ett socialt och
ekonomiskt sammanhang – där ekonomiskt alltså ska förstås mycket mer komplext
än att profitkris/arbetslöshet/imperialism automatiskt ger fascism.
Det
är kanske en oförlåtlig kritiker-synd att efterlysa en annorlunda upplagd bok
än den som författaren faktiskt skrivit. Men jag kan ändå inte låta bli att
önska att Arnstad hade gjort som Robert O. Paxton gör i sin bok ”The Anatomy of
Fascism”, där avsnittet ”What is Fascism?” utgör bokens två sista sidor. För Arnstads
inledande teoretiska ansatser kommer i vägen för, snarare än hjälper fram, de
välskrivna och spännande kapitlen i bokens mittparti. Men det går heller inte
att läsa de kapitlen frikopplade från det teoretiska credot, eftersom Arnstad
envisas med att ständigt koppla sina exposéer till Griffins definition, med
”ultranationalismen” som kärnpunkt.
I
Arnstads beskrivning är nationalismen ett projekt som föddes med radikala
förtecken i den franska revolutionen 1789, men som omvandlades till ett i allt
väsentligt konservativt begrepp redan under 1800-talet, med enandet av Italien
och Tyskland som viktiga bovar i dramat. Och jo, det ligger visserligen en
viktig insikt i att ”nationer skapar inte nationalism, utan tvärtom” och att
det finns ett element av att skapa ett ”vi” kontra ”de andra” i varje
nationsbygge. Men att därmed avfärda de nationalstatliga projektens progressivt
folkliga (och inte bara krigiskt ”mordiska”) potential i 200 år, ger en
anmärkningsvärt enögd historieskrivning. En där man måste tänka bort till
exempel stora folkrörelsers – inte minst arbetarrörelsens – nationella
organisering.
Likväl
är det utifrån denna förståelse av ”nationalismen” som vi antas förstå
”ultranationalismen” och därmed fascismen. Och detta leder till en rad märkliga
slutsatser i boken.
Enligt
Arnstads gränsdragning är det fel att definiera Pinochets diktatur och
flertalet andra latinamerikanska militärjuntor som fascistiska. Däremot bör den
argentinska peronismen ses som fascistisk. Intressant nog går Arnstad för
ovanlighets skull mot Griffin här. Medan Griffin menar att peronismen ”saknade
utopin om nationell pånyttfödelse”, så har Arnstad identifierat ”ett starkt
drag av antiimperialism hos peronismen, vilket är ett uttryck för nationalism”.
Antiimperialism (låt vara att Juan Peróns insatser på det fältet kan diskuteras)
kvalificerar alltså mer som
ingrediens i fascismen, än det genomgripande bruket av våldsapparaten för att
undertrycka facklig och social organisering och upprätthålla extrema
exploateringsförhållanden. Arnstad underbygger vidare sin beskrivning av den
argentinska ultranationalismen med att det florerar latinamerikanska skämt om
argentinare – som går ut på att ”argentinsk identitet rent generellt [är]
mycket nationalistisk och argentinare uppfattas av övriga sydamerikanska
nationer som chauvinistiskt dryga”. Detta är ett påfallande svagt indicium på
peronistisk fascism, och metoden skulle få ohållbara konsekvenser om den
generaliserades till förekommande skämt om grannfolk runt om i världen.
Arnstads
behandling av ”den nationella frågan” ger nog också en ledtråd till att det
antifascistiska motståndet är så frånvarande i boken. I verkligheten har ju
detta motstånd, både före, under och efter andra världskriget i stor grad ägt
rum i en nationell kontext – som en strid
om vad nationsbegreppet ska fyllas med. Det är symptomatiskt, att när
Arnstad för en gångs skull nämner antifascismen, blir det i ganska nedsättande
ordalag. Han menar att kampen mot Franco för dåtidens antifascister antog ”en
närmast religiös status” och att minnet av denna kamp idag lever kvar som något
”i högsta grad internationellt”. Men, Arnstad menar dels att Francos regim inte
ska betecknas som fascistisk (falangisterna var fascister, men deras rörelse
”kidnappades” av den konservative Franco), och dels varnar han för att ”den
spanska nationalismen är mer komplicerad än i unga flaggviftande
statsbildningar”, då den ”grundar sig i medvetenheten om att Spanien under
hundratals år var en europeisk stormakt”. På så sätt kortsluts den
antifascistiska mobiliseringen för att rädda den spanska republiken och
demokratin.
Ett
av de tillfällen då svagheten i Arnstads behandling av nationalismens bredd
blir tydligast, är när han ska säga något om Norge, både historiskt och i
nutid. Att nämna den roll som skidåkning och folkdräktsdesign har haft för
skapandet av norsk kulturell identitet, utan att samtidigt försöka fördjupa sig
i dess (föränderliga) klassbas och dess emancipatoriska roll (1814, 1905, 1940)
blir helt enkelt inte särskilt bra.
När
Arnstad i bokens sista del ”Fascismen – 2000-talets ideologi” återkommer till
dagens Norge, präglas beskrivningen milt uttryckt av bristande precision. När
han skriver om Anders Behring Breivik måste han göra en del kullbyttor för att
få honom till ”ultranationalist” i den betydelse som begreppet ges i boken. Att
Breivik och hans islamofoba meningsfränder snarare är intresserade av att
”skydda” en mystisk ”Västvärld” är ett avgörande moment som bara berörs
flyktigt.
När
Arnstad skriver om Fremskrittspartiet, heter det att partiet under ”nyliberalen
Carl I. Hagen” bara fann ”begränsat gensvar från norska folket”, medan man
efter 2001 gjorde ett ”ideologiskt lappkast” och höjde upp invandringskritik
till huvudfråga. Detta, samt Siv Jensens ledarskap, ”ökade partiets folkliga
anslag”, vilket lät sig göra på grund av ”den extrema nationalism som präglar
Norge”. Detta är på varje på punkt så långt från faktiska förhållanden, att det
inte kan tjäna som bas för analytiska kommentarer.
Och
det är verkligen synd. Norska debatter – om Utøya-traumat, islamofobin,
Fremskrittspartiet, den nationella självförståelsen – hade verkligen haft gott
av en skarp och historiskt tränad blick snett utifrån. Idag är det svårt att diskutera
norsk rasism som ett strukturellt fenomen, och påfallande känsligt att
diskutera Fremskrittspartiets roll i sådana termer. Om detta har Arnstad flera
goda observationer, men de kommer helt i skymundan för de illa underbyggda
utfallen mot den ”extrema nationalismen” i Norge.
Ӏlskade
fascism” börjar och slutar i problematiska påståenden och analyser. Kan den
likaväl utgöra ett gott bidrag till förståelsen av fascismens historia och
samtid? Jag skulle – trots min grundläggande kritik – svara ett tydligt ja på
den frågan. ”Älskade fascism” öppnar och populariserar viktiga fält. Dels
levandegör den mellankrigstiden – en epok som i det allmänna medvetandet har
”försvunnit” bakom andra världskriget, men som har oerhört mycket att säga oss
idag. Dels påminner den om att fascismen inte är ett musealt, men ett levande
politiskt fenomen. Arnstad skriver medryckande när han förmedlar viktig och för
de flesta ganska okänd kunskap om exempelvis japansk och rumänsk fascism, eller
bidrar med tankeväckande essäistik i frågeställningar som kvinnors plats i de fascistiska
rörelserna; ”judebolsjevismen” i den fascistiska retoriken; fascismens
förhållningssätt till det lösliga konceptet ”modernitet”.
Arnstad
har i intervjuer varnat för att 2000-talet kan bli ”fascismens stora
århundrade”. Hans analytiska förståelse av denna nyandning och hans recept för
att möta den, är enligt min mening problematiska på många sätt. Men oron som
kommer till uttryck i den är konkret rotad i vår samtida verklighet. ”Älskade
fascism” inbjuder läsaren till att se, känna och tänka vidare på den.
3 kommentarer:
Det blir problematiskt när man försöker slå fast vad ett visst ord "betyder" och vägrar rätta sig efter vad det faktiskt betyder i vardagligt språkbruk.
Språket är demokratiskt såtillvida att majoriteten bestämmer. Det majoriteten säger att ett ord betyder är den faktiska betydelsen av ordet, oavsett vad den ene eller andre teoretikern påstår.
Och det blir löjligt att påstå att en hejande norrman i lusekofte är fascist för att han har en stark tillhörighet till en regional kultur. Norrmannen själv skulle antagligen bli förbannad, med all rätt.
Däremot kan jag se ett politiskt program i Arnstads argumentation. Han vill förmodligen diskreditera alla tillhörigheter till regionala kulturer i globaliseringens och den fritt flytande frihandelns namn. Nu tror jag inte att han ensam lyckas med det - men han är dessvärre inte ensam om att tänka på det här viset.
Vi behöver nog slåss om begreppen här, och hävda den traditionella folkliga definitionen att fascismens kärna är massuppslutning kring rigida hierarkier.
Mycket bra recension, detta.
http://nydahlsoccident.blogspot.se/2014/08/gastbloggare-einar-askestad-om.html
Skicka en kommentar