torsdag, juni 16, 2005

Allians för reaktionär utbildningspolitik

Borgerligheten presenterar idag krafttag för att öka den sociala snedrekryteringen till högre utbildning.

Innan man kör igång med sitt ”emellertid” så skriver borgarna: ”Det är självfallet positivt att tillgängligheten har ökat och fler studenter numera har möjlighet att studera vid högskolor och universitet”. Man ”glömmer” att därefter skriva, ”även om vi i och för sig med emfas har bekämpat varje reform som skapat denna ökade tillgänglighet, under hela 1900-talet, inte minst nu senast när vi var jätteledsna över att antalet universitet skulle öka”.

Men sen visas i alla fall var skåpet skall stå. Det är, menar borgerligheten, ett problem att ha som målsättning att halva en årskull ska gå i högskolan. Och nog kommer några rejäla förslag som ser till att andelen elever med arbetar- och invandrarbakgrund minskar på universiteten. Samtliga elva förslag har denna tydliga udd, och är onekligen mycket ”träffsäkra”. Några särskilda kommentarer:

Vi vet att den sociala snedrekryteringen kan minskas när betygshetsen minskar, när antalet högskoleplatser och deras spridning ökar och när utbildningen är så sammanhållen som möjligt. Elevers (deras föräldrars) val av ämnen reproducerar och fördjupar alltid skillnader i bakgrund. Tydligast är det när det gäller sådant som språk kontra andra studieämnen. Borgarna vill ytterligare skärpa den snedfördelning som uppluckringen av den sammanhållna gymnasieskolan fört med sig genom att kräva två främmande språk för antagning till högskolan. Det slår med hundraprocentig effektivitet mot barn som kommer från hem utan studietraditioner. Om det här förslaget genomförs skulle det kunna bli den allra största ”återställaren” i modern tid när det gäller arbetarklassens tillträde till högre utbildning. (Avskaffade lånemöjligheter och avgiftsfinansiering skulle förstås slå det där – ett tips...)

”Studenternas val av lärosäte skall väga tungt vid beslut om dimensionering i den högre utbildningen”. Det betyder i klartext att mer pengar ska gå till prestigeuniversitet och mindre till nya uppstickare – alltså mindre till just de universitet som förnyar utbildningen och är lite bättre på att bryta den sociala snedrekryteringen.

Viktade gymnasiebetyg vid antagningen till högskolan tidigarelägger ytterligare elevers vägval och missgynnar entydigt unga från studieovana hem.

Man vill avskaffa den så kallade 25:4-regeln. Genom den kan alltså den som kanske hade det struligt i ungdomen eller helt enkelt – på grund av sin bakgrund och de förväntningar som följer därmed – inte ansåg sig själv vara skickad att studera vidare, att tänka om och med de kunskaper som yrkesarbete ger ta sig in på universitetet. Borgarna skriver: ”Det tillhör det märkligare i svensk högskolepolitik att den som över huvud taget inte gått gymnasiet ändå är behörig att söka in på högskolan under förutsättning att personen är 25 år och har haft ett jobb i fyra år”, skriver de. Själv tycker jag att det tillhör det märkligare i svensk politik att man så öppet kan kokettera med okunnighet och arbetarförakt.

Borgerlighetens ohöljt reaktionära utbildningspolitik bygger på en föreställning om arbetarungar som ohjälpligt korkade. Då blir det naturligt att bekämpa allt som minskar snedrekryteringen och ökar antalet elever från studieovana hem i högskolan. I verkligheten är det förstås så att många akademikerungar blir socialt inkvoterade på högskolorna även om de kan vara ganska korkade och okunniga. Universitetsvärlden präglas fortfarande alltför mycket av insnörpt unkenhet och social riktning. 1900-talets sociala reformer har förstås förbättrat läget avsevärt, men det finns alltid ett motstånd och det är långt kvar att gå än. När gymnasieexamen en gång i tiden övergick från att vara något mycket exklusivt till att bli allmän egendom i högre utsträckning trodde också de fisförnäma akademikerna att det skulle leda till sjunkande kvalitet. I själva verket blev det förstås tvärtom. Alla studiebegåvade arbetarungar som tidigare inte tog studenten kunde nu göra det, vilket innebar enormt mycket för landets välstånd. Till och med i nationalekonomiska modeller dristar man sig ibland till att anta att ”humankapital” växer tydligast med antalet bärare, men politiskt går viljan att inhägna akademin före sånt där.

Borgarnas förslag är nu ytterligare ett tecken på den bakåtsträvanderevolution som planeras för att sjösättas vid en borgerlig regering. Vänstern och socialdemokratin måste ta den ideologiska striden. Och då är det lite oroväckande när borgarna ”noterar att regeringen i sin högskolproposition lägger fram några förslag som går i rätt riktning”. Men för all del. Motsättningarna är tydliga. Det doftar 1800-tal om borgerligheten.

15 kommentarer:

Peter Björkman sa...

Utbildningspolitiken är nästan det enda som faktiskt på riktigt varit vänster i Sverige - även efter 1990.

OK. Vissa brister finns. Men huvudtanken delar jag. Den sant marxistiska grundfilosofin att alla kan lära sig allt. (Sen finns det förstås hinder, men de skall brytas så gott det är möjligt).

Anonym sa...

HÖGSKOLEPROVET, Ali! Med det faller hela ditt resonemang. Alla kan göra det och kvalificiera sig till högskolan, hur mycket (så kallad) "arbetarklass" man än är.

Ali Esbati sa...

Till anonym ovan: Det var det mest korkade jag läst idag, och det är inte illa pinkat. Högskoleprovet är gång på gång utvärderad och även om justeringar och förbättringar gjorts så är det tydligt att det missgynnar kvinnor, invandrare och människor utan akademisk bakgrund. Det är i och för sig av många skäl bra att det finns ett urvalskriterium som är ett alternativ till betyg (och det är för all del hemskt kul att delta i), men att det skulle "lösa" problemet med social snedrekrytering är direkt skrattretande.

Ett grundproblemet är att urvalskriterierna INTE säger något om studieförmåga/motivation och än mindre om vilken potential människor har att lära sig saker.

Anonym sa...

Lite mer till anonym: Högskoleprovet är inget sätt att få tillträde högskolan utan ett urvalsinstrument. Om en person utan högskolebehörighet (slutbetyg eller 25:4) gör högskoleprovet har den helt enkelt slösat bort 300 spänn.

Anonym sa...

Ali,hur skulle du vilja ha det? Skippa betygen och ge alla en plats. Sen när utbildningen är färdig och det visar sig att en stor andel har dåliga betyg, ska vi då lagstifta mot att arbetsgivaren inte får titta på betygen när han anställer?

Eller vill du att alla fritt ska få välja vilka ämnen de ska få läsa och sedan ge alla samma tillgång till alla linjer? Då skulle vi få en explosion av taktikval och okunniga människor.

Det är lite komiskt att borgerligheten beskylls för allt dåligt då det är vänstersidan i Sverige som har makten.

Wille sa...

C:
Det är väl en gammal Vänster-paradgren att gå i opposition mot sig själv?
Hur många val har inte S vunnit på att opponera de orättvisor de själva skapat under drygt 70 års styre?

Anonym sa...

Det är väl som alltid: medel- och överklassen är livrädda för att arbetarklassens barn skall konkurrera ut deras egna barn, därav idisslandet om friskolor, minst två språk för antagning(vilka arbetarklasshem kan skicka iväg sina barn på språresor?), stärka elituniversiteten etc. Jag menar, tänk dig skammen för en medel- eller överklassfamilj om barnen barnen får dra på långvården eller slita på verkstadsgolvet. En mardröm som motiverar både föräldrarna och barnen att se till att det inte inträffar.

Anonym sa...

Ullan -- Vilken sjuk paranoia. Ar det de har "strukturerna" som spokar igen?

Jag forstar inte vitsen med tva sprak for hogskolan (behover matematiker kunna prata spanska?). Det ar idioti. Men det bor ocksa betankas att det galler att ha "godkant" i tva sprak; engelska + ngt annat. Personligen har jag godkant i franska trots att jag inte pratar ett ord och helt utan sprakresor.

Je suis un baguette!

Anonym sa...

"Vilken sjuk paranoia. Ar det de har "strukturerna" som spokar igen?"

Nej, det allmänmänskliga egenintresset.

Anonym sa...

Ullan said...
Det är väl som alltid: medel- och överklassen är livrädda för att arbetarklassens barn skall konkurrera ut deras egna barn, därav idisslandet om friskolor, minst två språk för antagning(vilka arbetarklasshem kan skicka iväg sina barn på språresor?), stärka elituniversiteten etc.

hahahahahaha, så det är därför alla medel och överklass familjer gått ihop i en gemensam kampanj för att införa obligatoriska 2 språk i skolan.
Tror du på allvar att just medel och överklasserna hyllar när det här går igenom. Tror du de känner YES, nu kan inte arbetarklass ungarna konkurrera ut oss längre. För innan det här beslutet var det ju nära...

Höger sidan beskylls för allt allt allt trots att de som jag sa innan, inte har makten.

Jag gick ut förra året och redan då var vi tvugna att läsa minst två språk, möjligt att man på vissa skolor kunde välja bort modernt språk men inte på några skolor jag känner till.

Ullan, jag vet inte hur allt gått för dig. Men jag får en känsla av att du letar någon att skylla alla eventuella misslyckanden på. I det här fallet två förtryckta delar i samhället.

Anonym sa...

Eeh tvåspråkskrav för högskoleutbildning tycker jag inte låter så där väldigt genomtänkt. Då drar man ju alla akademiker över en kam, som någon annan skrev: varför ska en matematiker kunna två språk? Eller en ljudingenjör, en statistiker eller en studiomusiker?

Självklart ska vi försvara socialskiktsjämn rekrytering till högskolorna!

Anonym sa...

Varför ska man ha rätt till en viss utbildning bara för att man kommer från en viss klass? Är det inte bättre att man bortser från klasser när man gör antagningar och bara ta de som klarar kraven?

Mikael sa...

Frågan är varför 50% är bra? Varför inte 100%? Eller varför inte 25%? Att sossarna kämpat hårt för att 50% av en gymnasiekull skall gå vidare är ett typiskt politiskt mål. Någon typ av vision (som t ex nollvisionen) som inte har någon som helst förankring i någon slags konkret analys eller tanke...varför just 50%?

Ali glömmer också väldigt lätt dimensionen om kvalitet. Att sprida ut pengarna på nya högskolor kommer troligtvis minska den sociala snedrekryteringen. Det tror jag också. Risken är dock förstås väldigt stor att det minskar spetskompetensen. Oavsett vad Ali tycker så är det vid de stora (usch, där massa borgare läser?) universiteten som de bästa forskarna sitter. Och där produceras den forskning som publicerar i de mest framstående tidskrifterna. Även om det är ett system med många problem i sig, tror jag nog man ganska lugnt kan hävda att de stora & gamla universiteten är de som producerar forskning av högst kvalitet.

Då får Ali vara ärlig. Okej, att minska den sociala snedrekryteringen är mer viktig än att producera forskning av yppersta kvalitet.

Mikael sa...

Sedan är det också, som redan nämnts, ett potentiellt problem att universiteten & högskolorna som signaleringsinstitutioner i princip har spelat ut sin roll. När 50% av varje gymnasiekull går vidare till högre studier betyder att flertalet kommer söka sig till ännu högre studier (för att man söker signaleringen)...vi kan till sist hamna i en spiraleffekt av konstant utbildning som knappast är samhällsekonomiskt lönsam ur något som helst perspektiv.

Sedan skall man komma ihåg att 50% i Sverige inte kan jämföras särskilt väl med andra länder i komparativa studier. Detta eftersom vi i Sverige har plockat in mer eller mindre all typ av eftergymnasial utbildning till universiteten (som i andra länder ofta sköts av andra institutioner). Detta i någon slags naiv tro att man kan minska statusskillnader o s v

Anonym sa...

De borgeliga vill ju avskaffa fribeloppet för studielån http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050718/DEBATT/107180529/1025/OPINION Tillsammans med stora nedskärningar på alla mindre universitet och högskolor så går det nog snabbt att halvera antalet universitetsstuderande.