lördag, juli 16, 2005

Britter diggar Marx

En stor fyra veckors radioomröstning om hyllade filosofer ("most revered philosopher") ordnad av ett filosofiprogram på BBC:s Radio 4 har slutat med att Karl Marx hamnade på första plats. The Economist rapporteras ha uppmanat sina läsare att ge sig i kast med tokröstande för att undvika denna pinsamma, smått katastrofala händelse från att äga rum. Men tydligen segrade alliansen av radiolyssnande proletärer och mellanskiktsintellektuella över det småsvettiga anonyma ledarkollektivet på högerns flaggskepp. Nu väntar vi på en filosofisk upplysningskampanj som ska rädda ungdomen, tillväxten och den västerländska civilisationen. Möjligen kan man i samband med denna lansera till exempel Dick Cheney som grundare av humanismen.

-----
(Läs också Mark Seddons kommentar)

26 kommentarer:

Anonym sa...

Här är ett kul filosofitest

Vore kul att se vad andra debattörer har för filosofisk inriktning. Själv får jag Ayn Rand överst.

Anonym sa...

Oavsett ens politiska åskådning är ju givetvis Marx en stor filosofisk tänkare (hans ekonomiskta verk lämnar däremot en del att önska).

Ett av hans mest berömda citat är "Jag skulle inte kalla mig marxist", vilket gör det lite märkligt varför Esbati vill vara hans lärjunge.

Men, men det är ju ett fritt land (då Ali Esbati inte sitter vid makten).

Anonym sa...

Ayn Rand skriver tråkiga överpretensiösa böcker. Vågar inte ens tänka på vilken typ av person som skulle ta hennes skrifter som filosofisk inspiration.

Marx förtjänar att hamna först på listan av flera skäl. Men tygst väger detta citat;

" Filosoferna har bara tolkat världen på olika sätt, men det gäller att förändra den. "

/Irene

Wille sa...

Neoliberal Agenda:
David Hume blev det här..

maxelson sa...

Kul test.

1.Aquinas (100%)
2. Aristotle (96%)
3. Jeremy Bentham (96%)

Anonym sa...

Glädjande att det finns så många bloggare som är så kunniga i filosofi. Jag blir helt förstummad!
Fast själv föredrar jag ju filosofen
Halman Rocksteen!

rasmus sa...

Neoliberal agenda:

Nietzsche (100%)
Nåja, jag är inte förvånad :)

Om man skulle hålla sig till engelska filosofer är det ingen tvekan om att Karl Marx måste hamna etta, dock. Med tillägget att han, som någon påpekade, naturligtvis inte var marxist.

Anonym sa...

Inte helt oväntat:
Sartre 100 %
Kant 81 %
Nietzsche 70 %

Anonym sa...

Bentham 100%, följd av 89% Mill och 77% Kant?! The Hell? Som utilitarist ser jag Kant och andra ickekonsekventialister som mina motsatser.

Anonym sa...

Stalin 100%
Ali Esbati 94 %
Pol Pot 91%

Måste vara för att jag svarade att jag önskade röka ut överklassen.

JoSa

Anonym sa...

Välkommen till förra veckan Josa!

Eric Goesta Rosén sa...

98% Goesta, 2% komplex och självhat. Tack.

Http://detljuvalivet.blogspot.se

Anonym sa...

59% Batista
34% Pinochet
7% Leijonborg

Hmm... I wonder why?

Anonym sa...

När Marx sade det där angående marxismen så var det en kommentar på den tyska socialdemokratin - vilken enligt honom inte riktigt förde den mest effektiva politiken - och har alltså inget som helst att göra med hans egna åsikter.

Men det där att veta vad man pratar om är väl inget som folk på högerkanten skattar speciellt högt.

Ali Esbati sa...

Moralfilosofi är som regel tröttsam tankeonani för socialt närsynta män.

För kännedom:

1. Aristotle (100%)
2. Aquinas (97%)
3. Stoics (89%)

Bisarrt test...

Anonym sa...

Jag skrev ju att testet inte var speciellt lämpat för vänstervurmare. Lite konstigt att Ali svarade på den frågan jag ställde, men suddade ut frågan.

Ja, ja!

Vi har sett det förut!

Anonym sa...

Nja, inte så imponerad av testet ifråga heller.

1. Bentham
2.Aquinas

:/

Anonym sa...

"Om man skulle hålla sig till engelska filosofer är det ingen tvekan om att Karl Marx måste hamna etta, dock. Med tillägget att han, som någon påpekade, naturligtvis inte var marxist."

Ingen tvekan? Och det omdömet har sin grund i en rigorös genomgång av alla engelska filosofer (På vilken grund klassar du egentligen Marx som engelsk filosof? Han var skolad i den tyska filosofin och var verksam i Tyskland innan han senare bosatte sig i England)? Har du plöjt Locke, Mill, Russell, Moore, Strawson, Parfit, Kenny, Ayer, Anscombe etc.

Undersökningar av detta slag är helt meningslösa eftersom endast en promille av de som svarar på dem är filosofisk bevandrade.

Anonym sa...

Hmm, oväntat:

1. Nietzsche (100%)
2. Hobbes
3. Hume

Annars gillar jag moralfilosofi precis lika mycket som all annan filosofi. Men å andra sidan är varje vaken stund för mig tankeonani.

Anonym sa...

Mina resultat är dock lustiga, eftersom när jag dammar av min kännedom om just dessa tre så märker jag att jag inte håller i närheten med om vad de sa så mycket som testet säger att jag gör.

Magnus Ahlkvist sa...

1. Jean-Paul Sartre (100%)
2. Bentham (98%)
3. Kant (95%)

Som en och annan påpekat - märkligt test.....

Anonym sa...

Jag tror min stora tveksamhet inför moralfilosofi skiner igenom:

1. Jean-Paul Sartre (100%)
2. Spinoza (92%)
3. Aquinas (89%)


Annars gillar jag Alexanders kommentar om Marx: "Hela hans liv var värdelöst". Det är något poetiskt och existensialistiskt över det!

Anonym sa...

jag fick hundra procent sartre, men dom där filosoferna är aldrig konsekventa ändå.

Anonym sa...

hur stor chans är det för övrigt att man får någon som helst procent de beauvoir? hon är bara representerad med tre punkter och alltså är det ganska liten chans att flera ställningstaganden är knutna till henne.

Anonym sa...

det där tove säger är kanske sant.

ocharmigt test. jag ska anmäla till granskningsnämnden.

Anonym sa...

Tove, jag tror att testet du gjorde är precis så som det verkar. Det finns där för dig att använda och gilla eller ogilla, inget du behöver fästa någon som helst tanke vid (om du inte vill).

steven
Jag vet inte om du var (själv)ironisk, men om du var det var det var det riktigt fyndigt!