fredag, juli 29, 2005

Kolonialismen deformerar

Tipsar om ett inlägg på ID: Pelaseyed. Om mentala problem bland amerikanska soldater under och efter kolonial tjänstgöring i Irak. Påminner mig om ett TV-inslag för någon månad sedan, om en ung amerikansk soldat som tagit livet av sig när han kom hem, på grund av inre kval efter övergrepp han tvingats begå mot irakier. Hans föräldrar bedrev en kamp för att få honom definierad som krigsoffer. Det här är ingen ny företeelse, förstås. Kolonialkrig deformerar också kolonisatörens fotfolk. Soldaterna kommer inte sällan hem förstörda, våldsbenägna, deprimerade, indränkta i rasistiskt hat eller djup bitterhet mot sina lögnaktiga överordnade. Bushregimen är också sitt eget folks fiende.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Prefixet "kolonial" förkommer hela tre gånger i denna korta text. Man skulle kunna tro att detta vara av avgörande betydelse. Men egentligen handlar ju texten bara om det alla redan vet – ingen mår bra av krig, oavsett om de är "koloniala" eller "vanliga". Jag för min del tror inte att de soldater som tvingades uträtta smutsiga jobb åt Saddam Hussein mådde så mycket bättre. Och det är ju detta man måste jämföra med.

Vad gäller detta om att Bushregimen är amerikanernas fiende så kan man nog hålla med. Det bästa vore en stark president som vågade ta USA ur FN och slutade krypa för diktaturregimer som Saudiarabien och Nordkorea. Det är dags att markera mot allehanda fascister som gömmer sig bakom folkrätten. Alla folk förtjänar frihet och demokrati.

Men oavsett vad vi här i på Alis blogg tycker om Bush så har amerikanerna valt honom till sin ledare. Att folk sedan har en tendens att välja fel ledare ser vi lite varstans, inte minst här i Sverige...

Anonym sa...

Vore intressant att veta om Ali lägger någon sekunds tanke på den kolonialism som förde arabiska erövrare utanför deras ursprungsland på arabiska halvön och som fortgår i vissa fanatiska sekter.

Jag har ingen önskan att peka ut araber som mer kolonialisatiska än andra men deras historia är ett historiskt faktum man inte behöver ignorera när man talar om kolonialism.

Förtryck och folkmord av urbefolkningen som begåtts och begås av bl.a. arabiska kolonialister i Afrika borde verkligen ge material för studier av kolonialismens ondska.

I stället bjuds man på patetisk propaganda om amerikanska "kolonialister" som gjort det oerhörda att störta en sann despot. Finns det någon som går på det?

Anonym sa...

A-K Roth: ja, t.ex. Tobias Lindberg brukar gå på det.

Anonym sa...

ja dom har störtat saddam hussein. hur gör man nu för att störta C.I.A?

Anonym sa...

Hej Ali, vill tipsa dig om att titta på Sakines blog. sakine.blogspot.com

Siavosh Zarrasvand

Anonym sa...

C.L.K säger att folk väljer fel ledare .. att man i USA skulle ha valt en ledare som skulle fixa till Nordkorea ... att svenska folket har valt fel ... klockren logik, synd om Dig som är så klok och har så klara tankar, att Du måste bo i ett land med så konstiga medborgare, har Du aldrig funderat på att flytta?

Anonym sa...

K A S,

Om du läser noga finner du att jag efterlyste en president som "slutade krypa" för Nordkorea. Det där med att "fixa till" har du diktat ihop. Antagligen för att det stämde bättre med dina fördomar. Sådana fabuleringar tillhör den antiintellektuella skyttegravsretoriken.

Jo, jag har funderat på att flytta, men då jag har min familj här har jag valt att stanna tills vidare. Dessutom jag är så arrogant att jag tror mig ha samma rätt att bo här som du och folkmajoriteten. I en modern, liberal demokrati har man rätt att opponera mot makten utan att behöva fly utomlands. Att du inte delar denna demokratisyn har tydligt framgått.

För övrigt undrar jag vad i mitt förra inlägg som provocerade dig till detta personangrepp? Att jag inte delar dina åsikter betyder ju inte nödvändigtvis att jag anser mig vara klokare än du. Ett tips är att du tar dig tid att formulera konkret kritik nästa gång du vill replikera på något du läst.