onsdag, september 21, 2005

Blatte som blatte

Snubblade över följande något överraskande uppgift på nätet:
- Skolminister Ali Esbati påstår på sin blogg att han visst begriper! På hans blogg kan du även kommentera beslutet. (här)
Visserligen är medlemskap i vänsterpartiet en beprövad meriteringsstrategi om man vill bli minister, men det förutsätter som bekant att man först hoppar av med buller och bång. Så nej, jag har inte fått nytt jobb.

Sådana sammanblandningar är annars inte direkt ovanliga. I somras var jag till exempel nära att bli nedslagen av en aggressiv ung man på krogen, som mycket bestämt ville övertyga både mig och sina vänner om att jag var ordförande i SSU, och som tog mitt nekande som en skymf.

Jag ångrar idag att jag inte systematiskt sparat alla olika varianter på mitt eget namn som förekommit i tidningsartiklar och liknande. Men några jag minns är Esboti, Ebat och Estabati. Till och med förnamnet har varit föremål för variation. Eli och Alis är exempel. Särskilt minnesvärd är sammansättningen Ali S Bati. Och en ledarskribent vid Gotlands Allehanda ska ha en eloge för att ha lyckats prestera tre olika stavningar av mitt efternamn i samma artikel.

Allt detta kan tyckas banalt, och är det i varje enskilt fall. Men de blottar samtidigt strukturella problem. Problem som är långt ifrån obetydliga.

För många år sedan bodde en släkting hemma hos oss under en period och sökte, som andra invandrare, kopiösa mängder jobb. Tack-men-nej-tack-breven droppade in då och då. En eftermiddag ringde telefonen och det var en okänd utlandsfödd man som sökte släktingen. Det visade sig att mannen fått numret från en jobbansökan.
- Jag har sökt samma jobb själv. De har skickat flera olika invandrares ansökningar i samma kuvert till mig. Jag ringer runt och bara berättar.
En vanlig dag på den svenska arbetsmarknaden.

28 kommentarer:

Anonym sa...

Folk kan vara generande ignoranta om andra folk. Det är bara att inse att det är så i alla länder, tydligen, hur mycket man än avskyr diskrimination. Att inte se folk som individer, att lumpa ihop, kan nog vara något som är ett mänskligt karaktärsdrag, något slags generaliserande som hjälpte våra gemensamma förfäder att överleva i grupp?

Ickedestomindre är det upprörande när det händer. Att folk nu i Sverige kallar varandra blattar och svennar är för mig oförståeligt. Man tror det mest är outbildade som håller på så men det ska inte förekomma på arbetsförmedlingen. Sen är det ju bara att inse att fördomar går åt alla håll.

Anonym sa...

Ja varför är det problem för blattar att söka jobb?

Systemfel!

Min fru är blatte och även mörk, och när hon gick till arbetsförmedlingen blev hon genast separerad från de som var Svenskar!

Hennes huvudsakliga uppgifter var därefter att lära sig vilka bidrag som skulle kunna vara lämpliga, och div trista utbildningar(hon har universitets utbildning)hon kunde få!

Det handlar mer om systemfel än om rasism!!!

Anonym sa...

Bissart är bara förnamnet.

Infoteket har Arbete och Utbildning som slogan. med det sistnämna kanske de borde ta en funderare över...

När det gäller namn så håller jag med Fåhllin här ovan, felstavningar är inte direkt ovanligt ens när det gäller "helsvenska" namn, så fort de är något ovanligare än Lindström och Andersson typ.

Fast samtidigt - Hur Svårt ska det egentligen vara att stava till Ali Basmati?? Det är ju inte det mest tungvrickande namnet jag har sett.

(garvade åt Ali S. Bati. Påminner mig om när jag trodde sydsvenskans chefrdaktör hette Pertti Olsson...)

Unknown sa...

Känner igen det där, Ali. Jag har några godbitar också:

Tahär Pillasig (har faktikst hänt)

Tascher P..P... (han kom inte längre än så)

Thaher Palasid (Va fan?!)

...Det som irriterar mig mest är att folk som har namnet framför sig (på dataskärmen eller datorskrivet på papper) ändå stavar fel. "Taher" är det vanligaste. Fan orkar dem inte skriva till ett "h" eller?

Ignorans det är vad det är

Anonym sa...

HAHAHAHAHA... "skolminister Ali Esbati"

Riktigt kul. Synd bara att det inte var sant. Eller är det Arbetsförmedlingens uppfattning att Ali borde vara skolminister?

En grej jag funderat på ibland: skulle man köra en nutidsorientering på diverse företags- och myndighetsföreträdare, frågan är om de skulle bräcka högstadieeleverna... Fruktar att felsvaren skulle vara chockerande många. Allt fler är verkliga fackidioter som mest kan sitt eget område.

Anonym sa...

För mig har blatte väldigt dålig klang och jag skulle aldrig använda det uttrycket. Det verkar emellertid vara helt ok och accepterat som uttryck så länge det är personer med "invandrarbakgrund" som använder det. Förmodligen är man bara gamal och konservativ språket utvecklas ju ständigt ...

Sen när det gäller "invandrarbakgrund" är det ganska märligt hur det används i olika sammanhang här i Sverige. Är det inte naturligt att kallas svensk om man är född här? Hur många generationer tillbaka i tiden måste ha varit bosatta i landet för att man ska klassas som "en riktig svensk"?

Anonym sa...

Leo - sånt där är svårt. Där jag mest är uppväxt, Ven. där ska ens föräldrar ha växt upp och bott där(i princip hela sitt liv), deras ungar är sedan Venbor, om de bor kvar där vill säga.
Snacka om lååång process!

svensk är man när man är medborgare tycker jag. Men kan man ju ha iaf.
Du står ju som invandrare om du har en förälder som är född utomlands, som jag då. Invandrarbakgrund borde man väl kunna säga att någon har så länge personen definieras som invandrare.

daniel sa...

"De har skickat flera olika invandrares ansökningar i samma kuvert till mig. Jag ringer runt och bara berättar."

Haha, besparingsivern på företagen når nya höjder!

Wille sa...

Framförallt det där med namn är inte helt lätt för folk, jag har fått höra det mesta:
Wille Faler, bara förnamnet brukar kunna bli
Ville, William, Willie, Willy, Will osv. Pga var jag bor så har jag tillslut skippat "e":t på slutet och börjat be folk kalla mig "Will", vilket visserligen "är fel", men lätt och bekant för folk att uttala, samt åtminstonne konsekvent.

Faler brukar kunna bli Fahler, Faller, Fowler, Failer, osv, värsta kombinationen jag hört hittills har varit "Willie Failure", vilket på engelsk slang blir ungefär "impotent penis".

Ska nämnas att vanligtvis brukar inte en käft, vare sig i England, Sverige eller Finland kunna stava både förnamn och efternamn rätt.


Hur många generationer tillbaka i tiden måste ha varit bosatta i landet för att man ska klassas som "en riktig svensk"?
Tre, uppenbarligen. Under min uppväxt fick jag ständigt höra att jag "hade invandrar bakgrund", var "finne" osv. Trots att jag är född och uppväxt i Sverige, har svenskt pass, har svenska som modersmål och bodde oavbrutet i Sverige mina 24 första levnadsår.

Problemet i Sverige är att man gör skillnad på folk och folk statistiskt, och de statistiska definitionerna följer med ut i folks vardagsliv.

anon sa...

Dags att bereda sig på många bisarra anklagelser, kryddade med uppenbart felaktigt uttal av invandrares namn?

http://www.fredrikmalm.com/

Det HÄR blir kul att se fortsättningen på. Snacka om ett monument över svensk politisk förfall om Fredrik Malm skulle ta sig in i riskdagen. Huga.

Anonym sa...

Tack Joel, för en skojig länk! Skrattade glatt åt den runda "loggan". (Är det inte kalle anka-typsnittet?)

Anonym sa...

Roligast är dock den målande beskrivningen Ali Moonbati.

Men inget slår väl denna inbyggda beskrivning: aLIESbati.

Anonym sa...

Ett namn som jag har svårt att stava rätt och som förekommer väldigt ofta i kommentatorsfälten är "Anonomouys"...se där f-n blev det inte fel igen...

Anonym sa...

I dag verkar det vara rättstavning och sammhälskunskap på chemat.

Det är ju inget för oss Svenskar.

Men ärligt talat alla vänner till höger och vänster tror ni inte att vi människor är väldigt lika flockdjur, där en del tillhör en viss flock och andra tillhör andra flockar.

Kas undrar om inte detta sitter väldigt djupt rotat

vänligen

Anonym sa...

Kas...
Ja nog verkar det som om flockbeteendet är det beteende som åtminstone den högerstyrda delen av befolkningen anammar.
Jag är lite orolig att som i vargflocken de svagaste individerna vid brist på mat ibland bites ihjäl eller överges...
jag då som inte kan arbeta för brödfödan blir ihjälbiten av t ex en folkpartist. Hugaligen...

Anonym sa...

Jag tackar gud för att du inte är skolminister.

Anonym sa...

Jag ber till Gud att Ali blir statsminister...

Ali Esbati sa...

Mycket tyder på att Gud inte finns.
Samt att det är Göran Persson som bestämmer över regeringsbildningen.

Fredriksson sa...

På tal om flockbeteende:

Vad är 20 meter långt o luktar hembrännt?

Svar: 1:a maj-tåget i Pajala

Anonym sa...

:-) Njaä... ja hur det förhåller sig med Gud vete.. men önska går ju eller hur?

Anonym sa...

Fredriksson...
Med de långa avstånden här uppe i norr så kan jag meddela dig att jag bor (med full gas och bra väglag) ca 3 timmar därifrån. Pajala. Nja, 4 timmar för säkerhets skull.
Usch va tarvligt sagt om Pajala. Nu blev jag sur :-/

Anonym sa...

Vad är flera kilometer långt och luktar hembränt?

Svar: Stockholms tunnelbana en vanlig fredagskväll.

Jävla konsult att snacka skit om Pajala. Klipp dig och skaffa ett riktigt jobb.

-Stefan

Anonym sa...

Det där med 20 meter långt och luktar hembränt är väl inte helt osant... :-)

Men oavsett odör så kommer den intellektuella nivån på Pajalas medvetna arbetare alltid vara långt mycket högre än vulgärliberalers som "Fredriksson"...

Anonym sa...

"Ali Esbati said...

Mycket tyder på att Gud inte finns.
Samt att det är Göran Persson som bestämmer över regeringsbildningen."

Hmm...vad tyder på att gud inte finns? Själv har jag inte sett några bevis på varken det ena eller det andra i frågan. Nu, liksom väldigt ofta, lägger du fram teser som om de vore naturlagar utan att argumentera.

anon sa...

Dussinliberalen Fredriksson kostar på sig att driva med 1:a majfirandet i Pajala.

Nåväl, dryckeskulturen i Tornedalen kan förvisso med rätta travesteras. Dock är det kanske på sin plats att tillbakavisa det riktiga sakfelet i detta lilla "skämt", nämligen att 1:a majtåget är 20 meter långt...

Så sent som 2004 så deltog närmare 150 personer i första majfirandet som LO ståt för där såväl sossar, vänsterpartister, SKP:are och allmänt fackföreningsfolk samlas. Ett progressivt exempel som snarare talar EMOT den trend av minskat firande under 1:a maj än tvätom - som man då får förutsätta att delar av det "nyfascistsika cyberbrödraskapet" gärna ser...

Anonym sa...

Med tanke på dina konspirationer är väl stALIn Esbati lämpligt? Inte?

Anonym sa...

Ibland är det en stor fördel att vara invandrare och bära palestinasjal när man söker jobb eller utbildning. Statliga utbildningsinrättningar som D.I mfl torde vara praktexempel. Som programledare är det likaså en fördel att vara kurd, mulatt eller liknande. Strukturel rasism verkar negativt mot många s k svennar också.. beakta detta!

Kalle sa...

Jag är så jävla sjukt trött på invandrarproblematiken.

Asså har ni problem eller?

När jag flyttade hit från Finland så hette jag Kari Koskinen.. ingen kunde uttala det så jag bytte namn till Erik Blatte.

No problems.