söndag, oktober 09, 2005

Ett viktigt radioreportage

Programmet Konflikt i P1 i morse bjöd på ett omtumlande och välgjort reportage om flyktingslussen Gyllene Ratten söder om Stockholm. Lyssna! Inslaget börjar 36 minuter in i första timmens program.

När vi kom till Sverige 1986 bodde vi på flyktingsluss i ungefär ett år. I ett rum när vi var tre, två när vi var fyra. Jag började i skolan i närheten och när vi väl fått uppehållstillstånd kom vi ganska snart iväg till en lägenhet i Tensta. Jag minns den tiden som ganska smärtfri, men miljön var naturligtvis inte den bästa. Mängder med människor med tunga minnen trängdes med varandra under mental press och en tung social situation, med sysslolöshet, mycket knappa ekonomiska resurser och en gnagande oro för framtiden.

Det här var ändå innan svensk flyktingpolitik hårdnade rejält i början av 90-talet. Nu är handläggningstiderna längre, betydligt färre får stanna och pressen på dem som är här skärps. I reportaget får vi höra människor som levt i denna ”tillfälliga” sluss i sex år. Det är ofattbart. Sådant här pågår i Sverige idag. Sådant är livet för tiotusentals invånare i landet.

Mest skär det kanske ändå i själen att höra beskrivningen från Jobbcentrum i Vårberg. Detta är alltså den så kallade Skärholmsmodellen. Den har hyllats, särskilt av folkpartiet, och alldeles särskilt av Mauricio Rojas. De människor som utsätts för denna modell har mycket sällan fått komma till tals. När FoU-enheten i Stockholms stad gjorde en utvärdering där också de som blir föremål för insatserna, framkom bilden av en verksamhet långt bort från de målformuleringar som saluförts i finrum och tidningsartiklar. Folkpartiet rasade då mot rapporten och krävde till och med att den skulle dras tillbaka. Man angrep Veronica Ekström, den socionom som genomfört studien, för att hon även är aktiv i vänsterpartiet. Ekström har följt vedertagen vetenskaplig praxis, och arbetade under översyn av en forskningshandledare. (Rapporten kan beställas av FoU-enheten, Stockholms stad). Folkpartiet kunde dock inte hantera situationen politiskt utan drog igång sitt mccarthyistiska maskineri. Jag såg för ett tag sedan en helt annan akademisk studie av Skärholmsmodellen redovisad i LO-tidningen, med ungefär samma typer av slutsatser (men hittar inte någon länk). Jag vet inte om folkpartiet skickade stadens revisorer på de forskarna. Att höra berättelserna i radioinslaget räcker hur som helst en bra bit för att begripa vad det är för typ av människosyn som ligger till grund för verksamheten och vad det gör med människor som genomgår den. Inte minst är det uppenbart att detta kan fortgå, just för att målgruppen huvudsakligen består av invandrare. Precis som i inslaget har negativa synpunkter kunnat komma fram till en bredare allmänhet först när etniska svenskar slussats igenom systemet, och klagat på det. Rasismen i det svenska samhället tar sig många olika uttryck.

54 kommentarer:

Anonym sa...

Två saker:
Ett: Det är bra att läsa innantill innan man skriver kommentarer. Det är ett bra första steg för att försäkra sig om att man förstått vad det är man kommenterar. Till exempel blir det när man gjort det ganska uppenbart att det inte någonstans i Alis text står att det är folkpartiets fel att invandrares situation i Sverige ser ut som den gör.
Dock blir det ju allt tydligare vilket ansvar det partiet har för den allt hårdare press som sätts på invandrare och flyktingar i det här landet. Så jag vill alltså inte på något sätt försvara folkpartiet.

Två: Skärp er. Det här är en text om invandrares jävliga situationm det förakt de möter från samhällets sida och den människofientlighet som genomsyrar den nuvarande svenska flyktingpolitiken. Att kommentera den genom att i största allmänhet spy galla på socialdemokraterna för deras "korruption" visar ju tydligt vilket allvar man tar den här frågan på. Och vems sida man ställer sig på. Tragiskt och tröttsamt.

Anonym sa...

Flyktingsituationen kan man helt klart skylla på socialdemokraterna i ohelig allians med moderaterna. Folkpartiet har ett ansvar för att de vänt debattläget. Först lade de ett förslag om språktest, vilket iofs inte var så dumt utan var menat att hjälpa invandrare, men det vändes och vreds i media och sen gjorde de kanske något otippat valsucce på det. Sedan dess har de fiskat i grumligt vatten i invandrarfrågor. Som liberalt sinnad kan jag inte annat än beklaga. Just nu är nog centerpartiet det mest liberala partiet.

Hur som haver, personligen tycker jag att Sverige borde lära sig av Kanada. De har 3.5 gånger så hög invandringsfrekvens per capita, men har inte ens i närheten av Sveriges sociala problem. Jag bor själv som invandrare i Kanada sedan 1.5år, och är djupt imponerad över hur välkommen jag är, och hur fritt från fördomar det är, trots att jag inte delar mycket av kulturen med mina grannar (bor i ett asiatiskt dominerat område). I Toronto är 52% av invånarna födda utomlands, och det är Kanadas ekonomiska motor med fantastisk tillväxt. Det byggs för fullt överallt. Sociala motsättningar har jag inte ens hört talas om sen jag kom hit. Landet styrs för övrigt av liberaler. Det känns tragiskt att see vilken skillnad det är på liberalerna här och de sk. liberalerna i Sverige.

Anonym sa...

Jag är och har arbetat som lärare i svenska för invandrare under ganska många år, och jag kan inte annat än förundras över hur illa flyktingar behandlas i det här landet. Det var illa redan före 90-talet, men därefter blev det förfärligt. Folkpartiet har dessvärre bidragit aktivt till att förvärra situationen för flyktingar och invandrare i Sverige. Det snällaste man kan säga om detta parti är: Gud förlåt dem ty de veta icke vad de göra!
Det elakaste man kan säga är att Folkpartiet funnit ett bra sätt att värva röster! Jag vet inte vilket som är korrekt men en sak vet jag: Jag känner idag inte igen det Folkparti jag en gång lärde mig respektera. Och Rojas är en ren olycka för våra invandrare!

Anonym sa...

Var det att jag ifrågasatte varför Asylsökande inte kunde tvätta i handfat som 100 000 tals medborgare gör varje dag som det slog slint i din cencurhjärna.

Anonym sa...

Hej! Naiv som jag är, jag vill bara att alla ska ha det bra. Herregud så ledsen jag blir över hur vi behandlar de människor som inte råkar vara födda i vårt land. Vi behandlar också sjuka illa, arbetslösa likaså.
Vi var alla likadana när vi föddes.

Anonym sa...

Kerstin: Du skriver: "Folkpartiet har dessvärre bidragit aktivt till att förvärra situationen för flyktingar och invandrare i Sverige."

Jag undrar, hur då exakt? Om jag inte minns fel har det varit s-styre sedan 1994 och jag undrar vad det är för hemska förslag fp har fått igenom.

Anonym sa...

Tack för tipset om reportaget i Kaliber!

Någonting man sällan hör diskuteras är den roll de småpåvar spelar som har betalt för att upprätthålla kontrollen av de medmänniskor som står längst ner i samhällshierarkin, och vars maktutövning sällan eller aldrig granskas. De som har total kontroll över andras lilla levebröd i form av t.ex. socialbidrag.

De agerar självklart inom ett givet system, men ofta ser man en sadism och en identifiering med överheten som inte kan förklaras med deras eget behov av att behålla jobbet, och därmed att agera enligt systemets logik.

Motsatsen finns förstås men den typen av människor brukar göra allt för att ta sig därifrån, eller så bryts de själva långsamt ner.

Ja, det är i alla fall tur att klassamhället bjuder på så många tillfällen för sadister och psykopater att agera ut sin läggning. Och tur att det finns någon som står längre ner än en själv som man kan sparka på för att förbättra självkänslan när man sitter fast i sitt kommunala lågstatusjobb.

Anonym sa...

Man skulle kunna få intrycket att det inte är så många som kommenterar är.... :-)

Anonym sa...

"men det vändes och vreds i media och sen gjorde de kanske något otippat valsucce på det."

Jag tror tvärtom att folkpartiet visste exakt vad man gjorde när de lanserade sin nya linje med hårdare tag mot flyktingar. Man visste att det skulle lbi ett jävla liv, men man visste också att den uppmärksamheten bara skulle gynna dem. Att vara antirasist ger ju tyvärr inte så många politiska pluspoäang idag i Sverige, däremot finns det en mängd fördomar och dumheter att spela på för den hänsynslöse politiker som vill plocka billiga röster (Leijonborg).

Staffan W

Anonym sa...

Lasse skriver
"sedvanliga svansen av ryggdunkare"

Om Du lasse menar att KAS skulle vara en ryggdunkare, en icke självständig varelse, så saknar Du en verklighetsföranking som vida översiger Alis.

Anonym sa...

Ha en bra kväll Ali

Jag är som sagt inte mot asylsökande, även om jag misstänker att Du uppfattade mig så.

Vänligen KAS

Anonym sa...

Ali
Kas bjuder på gräddtårta
bästa receptet någonsin på Http://bloggarna.se.

Tårtan har ännu inget namn men den är garanterat en upplevelse.

Anonym sa...

Ali
tårtorna kostar knappt 100 kronor att göra om Du tar reda på familjerna som var i radiorepotaget och bjuder dem på tårta betalar KAS

Du har ännu inte svarat på varför
yttrandefrihet är viktig i företagen men inte här

"Vänsterpartiet har i riksdagen motionerat kring yttrandefrihet på arbetsplatsen - en viktig fråga."


MIN KOMMENTAR EN GÅNG TILL

Jag har lyssnat på inslaget och jag tänker vara fullt ärlig i mina reaktioner. För det första jag är inte emot att vi har invandrare(flyktingar) i landet på något vis, så jag vädjar anklaga mig inte för det. Skall redovisa vad som fanns i mina tankar när jag lyssnade. När någon klagade på att man var flera som bodde på en yta om 37 kvadratmeter kom jag i håg min barndom i ekbacken där vi bodde 6 personer på 32 kvadratmeter. När man berättade hur skräpigt det var tänkte jag vad tusan håller dom inte rent för dom klagar ju på att dom inget har att göra. När dom berättade om insekter i badrummet så tänkte jag samma sak, så blir det när man inte städar. När dom skrattade och kallade jobbsökarcentrum för fängelse och att man bara kunde söka jobb en halvtimme så tänkte jag vad bra då hinner man söka ett jobb. När dom klagade och sa att man bara kunde dricka kaffe och läsa tidningar tänkte jag, att jag har inga dagstidningar(har inte råd). När man klagade på att man inte hade mer än en tvättmaskin så kom jag ihåg 1980 då vi tvättade i en bäck och det gick bra. Dom har ju badrum med tvättfat, inget att göra på dagarna och det går alldeles utmärkt att tvätta i ett tvättfat. På slutet berättade man att några av personerna i repotaget hade fått lägenhet men det skriver Du inget om Ali. Någon gång under repotaget for tanken genom mitt huvud att jag hade hört att över 90% av alla som kommer till Sverige slänger sina idhandlingar .... varför ? ... och förlänger inte det alla handläggningstider. Detta var vad som for runt i mitt huvud och jag anser mig inte vara rasist och tycker att det är besvarande att läsa Ali när han skriver att Sverige är rasistiskt.

Anonym sa...

Min mor kom som krigsflykting, sk "krigsbarn" från Finland. Traumat sitter kvar fortfarande. Åkte tåg med en namnlapp om halsen och separerades från sin familj. Det hon upplevde som värst var "den långa tiden av ovisshet". Då gällde det för hennes del 2 år.
Det borde aldrig få upprepas säger hon ofta, det upprepas ju för h-e hela tiden. Många flyktingar sitter ju med sina trauman instoppade i förvar.. orkar inte fortsätta.
Kas... vet inte vad det handlar om för din del egentligen. Jag tycker det är illa med hur vi behandlar våra invandrare, det är illa med hur vi behandlar sjuka och arbetslösa. Men det ena förtar inte det andra.

Anonym sa...

"Fd Arbetare said..."
" Kas... vet inte vad det handlar om för din del egentligen"

Vanlig enkel yttrandefrihet ... jag gillar absolut inte att man behandlar flyktingar illa och jag har aldrig låtit påskina det .. jag hade reagerat exakt lika dant om repotaget handlat om jönköpingsbor

VH kas

Jonas N sa...

Kas han du se min fråga innan den blev raderad?

Anonym sa...

PS. Apati hos dessa finska "krigsbarn" (ett dumt ord egentligen, minderåriga flyktingar var det) var vanligt. Många påstår att detta är en ny företeelse, och ibland påstås t o m att det är en falsk företeelse. Många av de finska barnen slutade prata t ex.
Workfare (a la amerikansk modell) fanns likaså, det var rena slaveriet även för de mindre barnen på vissa ställen, arbete för husrum och mat. Dock inte där min mor var placerad så hon hade tur på så sätt.
Kas, ok tack för förklaringen.
Du skrev att du tycker det är "besvärande när Ali skriver att Sverige är rasistiskt". Jag tycker också att det är rasistiskt, med Rojas DN -artikel i färskt minne t ex där alla invandrare anklagades kollektivt för att "svika demokratin" för att de inte stoppade brottsligheten.
Jämför om samma skulle ha skrivits om Jönköpingsbor då? "Jönköpingsborna sviker demokratin" när de inte "får hyfs" på brottsligheten.

Anonym sa...

till "Fd Arbetare said..."

"Jag tycker också att det är rasistiskt, med Rojas DN -artikel i färskt minne"

Ja det är sant att det kan finnas enskillda personer som är konstiga men man skall inte hävda att sverige är rasistisk då går KAS i taket

Anonym sa...

Kas kom ner från taket... inte HELA Sverige är rasistiskt. Perkele.
Men när t ex etablerade politiker som Rojas går ut med slik gallimatias så är det fördj... och rasistiskt.
Och behandlingen av flyktingar är under all kritik, väntetider som är omänskliga, separationer i familjer, apatiska barn osv.

Anonym sa...

Jonas N
"Du tycktes inte bry dig när bara andra drabbades. Men kanske dina horisonter har vidgats sen dess ..."

Om Du Jonas läser min blogg kommer du att inse att jag bryr mig om andra .. hela tiden .. själv skulle jag ha det betydligt trevligare om jag bara brydde mig om mina barn, barnbarn och min trevliga snälla hustru.

Anonym sa...

Kas... Mauricio Rojas, fp, artikel i DN. Bara ett exempel på PK rasism.
Ali skrev om den artikeln här för ett tag sedan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=463537&previousRenderType=2

Anonym sa...

Ja ha du före detta arbetare har kommer mer att censurera

Så här tyckte KAS om ronna

Jag tror att grabbarna på Ronna respekterar draget och bildsnacket och mycket väl kan tänkas plocka ihop och lämna några gamla kpistar självmant bara dom får göra det anonymt, ungefär som man gör med gamla låneböcker Jag förstår till 100% den självkänsla och den gruppkänsla som ligger bakom de här unga männens självhävdelse.

Men faen grabbar det är många som är utan jobb och hopp i det här landet så ta och plocka fram dessa förbannade vapen och lämna dom anonymt till myndigheterna och räta sen på ryggen.

Det skall inte bli nåt jävla Beirut i Ronna. /KAS



""Utanför Ellas livs är de unga männen överens: dom som sköt mot polisstationen ”skipade rättvisa” och ”polisen får skylla sig själv”."" citat från DN



"RONNA.
Södertälje är staden utan lagar.
Här styr familjeklaner som har sina egna domstolar.
Därför sköt förövarna mot polishuset - en tydlig markering om vem som har makten i stan."
Det säger Lennart Gabrielsson, fp. Han är gruppledare i polisstyrelsen och kommunalråd i Sollentuna. i en artikel i aftonbladet i dag

Svensk polis kan inte upprätthålla auktoritet och ordning i en svensk småstad.Jag är så gammal att jag kommer ihåg debatten som fördes i Sverige på 60 talet hur Svensk militär skulle kunna sätta in tvivelaktiga vapen mot en hyresgästförening som planerade demonstrationer och hyresstrejk.

Det är dags nu att plocka fram dessa lagparagrafer använda sig av dem och upprätta respekt för demokratin och polisväsendet.

Således kan inte något befäl i den svenska försvarsmakten ta ett stående beslut på att den allmänna ordningen är så hotad att det är dags att sätta in militären. Omringa Ronna, in med ett par militärer i varje port, inför utegångsförbud och sätt in nationella insatsstyrkan för att leta upp varenda förbannade vapen som finns där. Alla som har vapen och inte är födda här i landet ska kastas ut dit dom kom ifrån..

Och kom inte och säg att dessa lagar är avskaffade, det tror jag inte på. Jag tror att man mörkade dessa (hoppas på att man gjorde det,annars förbannar jag oss som var emot dem), så som skett förr.

KAS/ Smått irriterad gopaman från Ödmården, men det går nog över.

Jonas N sa...

KAS, nåja, du har kommit med ett ganska stort antal ganska hätska utfall mog mig under tiden jag har skrivit här.

Du har på något sätt utmålata mig som 'fienden' till alla utsatta och även till dem som bryr sig (där du tycks inkludera dig själv).

Min poäng har hela tiden varit att 'att bry sig' inte är detsamma som att låta en överhet bestämma.

Och jag anser att här har (en av mina poänger) detta tydligt demonstrerats: Dina invändningar har raderats eftersom de ifrågasatte 'analysen' som påbjöds.

Nu är detta bara ett blogg-forum. Men precis likadant har det blivit i det riktiga livet. Bara en tolkning tolereras och de som inte ställer upp på denna 'fulas ut'.

Jag hävdar att detta är en naturlig och (nästintill nödvändig, dvs förutbestämd) konsekvens av att maktbefogenheter samlas (oberättigat) ovanför människors huvuden.

Dessa maktbefogenheter kommer heller inte att (ges upp och) delegeras nedåt igen, inte någonsin. Men möjlighen uppåt eftersom där alltid kommer att finnas ännu större maktanspråk längre upp.

Lite kul om du nu blir varse denna mekanism, lite tråkigt om du inte har förstått detta alls tidigare, inte tyckte det var viktigt så länge du själv inte drabbades ...

... för visst har du varit medveten om att kritiska röster har tystats här innan det var din egen!?

Anonym sa...

Tyck vad du vill om Ronna Kas...
Jag tänker inte kommentera ett uns om själva händelsen, för jag vet inget om bakgrunden och inte mer om händelsen än vad som återgivits i media.
Därtill är jag inte någon försvarae av våld över huvud taget, vem det än är som tar till våld så är det fel.
Men det var inte detta som föranledde avsmak över Rojas artikel, utan just det jag skrev tidigare. Han utkrävde en kollektiv bestraffning, ett kollektivt ansvar för det utförda av samtliga invandrare. Han utnämde dem (samtliga) till att ha iklätt sig en "offerroll", något som för övrigt också är lika PK att påstå om t ex arbetslösa och sjuka.

Anonym sa...

aha Jonas N
Nu trilla poletten ner
Nej jag har inte kommenterat censuren här hos Ali tidigare. men jag har tagit upp det på Littorins blogg hos moderaterna där jag konstaterade att han inte censurerade inlägg som Ali gör.

Jonas N Du och jag är inte på samma plats på den politiska skalan. Men vi gör väl upp sånt i det val som kommer om ett år.

Jonas N sa...

KAS, jag gör inte upp med speciellt mycket med dig nästa val.

Du har rätt att vi har olika syn på viss aganska viktiga saker. Men jag nöjer mig inte med att foga mig i om en politisk överhöghet får bestämma allt över mig efter september nästa år (Detta är fö det enda perspektivet jag kan se, helt oavsett valutgång).

Jag ser till att minska min exponering mot tvångsmakten på alla sätt jag kan, och det är inte i motsättning mot dig, det är i motsättning mot tvångsmakten.

Om du anser dig vara drabbad skall du vända din frustration mot tvångsmakten, inte mot mig. Jag har inget (inget alls!) mot att hjälpa utsatta människor. Men jag har hur mycket som helst emot att det enda sättet som är tillåtet att göra detta är att skicka pengar till Per Nuder och hoppas att han faktiskt gör någon nytta för behövande (och ingen skada för skapande).

Lev väl ... och hälsa din hustru att hon är en hjältinna!

Anonym sa...

Litet ps.
Följande samtal hade jag för ett par veckor sedan med en man som var lite "irriterad" över invandrare. Kallar honom "Putte".
Putte: -Hur fan kan dom tillåta att så många flyktingar släpps i här...
Jag: Min morsa är flykting...
Putte: hehe..nää??
Jag: Jodå, hon kom som krigsflykting från Finland i början på 40-talet..
Putte: Jamän... det är ju SKILLNAD det...
Jag: Hurdå?
Putte: Jamän fan Finland... det är ju ett grannland...
osv osv.
Kontentan var att det var liksom "bättre kvalitet" på finnarna i det att de då som flyktingar kom från ett angränsande land.
Då jag hävdade att jag "inte förtod ett smack" av Puttes resonemang, dröp han av och muttrade något om "helidiot"...
Så kan det gå.

Jonas N sa...

FD arbetare

Det finns en poänge i din histora. Flyktingmotagandet idag är väldigt annorlunda än på 40 talet.

PÅ den tiden fanns det många arbeten som behövde utföras och det var inte svårt att anställa någon för dessa. Idag finns där fortfarande arbeten som behövs utföras, men att anställa någon för sånt är en helt annan femma ...

... vilket även handläggningstider innan en person är 'anställningsbar' samt priset och längden på åtagandet av en anställning är numera.

Visst förstår du väl skillnaden, även om ' Putte' inte var den som skulle förklara den för dig!? Eller?

Anonym sa...

Jonas N...
Jag kommer aldrig att förstå någon som helst "skillnad" på människor om det är vad du menar.
Arbetssituationen ser kanske annorlunda ut idag, men det legitimerar inte en urusel handläggning av flyktingärenden, det ger inte rätt att åtsidosätta mänskliga rättigheter i det att barn far illa, familjer separeras, väntetider är omänskligt långa osv.
Dessutom, hur många av våra invandrare får arbeten som de har utbildning till? När vi har behov at t ex läkare och vårdpersonal.. Många avvisas ju direkt som arbetssökande pga sitt efternamn.
När nationalekonomin dessutom ska styra livsvillkoren för människor i utsatt situation, det gäller inte bara flyktingar utan även sjuka och arbetslösa, då tappar vi ju det grundläggande i de mänskliga rättigheterna.

Jonas N sa...

Svår diskussion, fd arbetare

Jag håller nog helt med dig om premisserna.

Dessutom hävdar jag att den långt gågna överutvecklade välfärdsstaten idag är det största hindret för att vi skall kunna ha en human flykting- och invandringspolitik.

För så kommer det alltid att vara: välfärdsåtagandena kommer att sluta tvärt vid nationsgränsen, och det medför att 'vi' kommer att vara väldigt varsamma med vilka vi släpper innanför dessa.


Och ja, nationens ekonomi (för det är väl det du menar) kommer att vara tvingande för vad som sker innanför dess gränser. Både nu och alltid. Att människor som vill arbeta anses vara ett probelm för nationen är en följd bara av för mycket politik, för mycket socialism, för mycket välfärdsstat.

Svår fråga att hantera för dem som kramar den 'svenska modellen', men det går inte att fuska med samhället. Bara för att det är så stort, och alla effekter alltid kan skickas vidare, och benämnas något annat och blandas ihop med andra företeelser, innebär det inte att man kan skapa värden ur tomma intet.

Men som sagt, det är en långh fråga!

Anonym sa...

Visst Jonas, det är en svår fråga med välfärden. Svårast tycker jag är just definitionen av "välfärd".
Utan att blanda in nationens ekonomi i det hela så är väl det faktum att vi i Sverige har blivit allt rikare materiellt sett samtidigt som vi har blivit allt missnöjdare och olyckligare (statisktik som jag läste, men glömt källan, angående vad som är "lycka") rätt talande.
Samtidigt ökar också klassklyftorna, de rika blir allt rikare osv.
Solidaritet tror jag på, samt en nytändning för den svenska arbetarrörelsen.
Godnatt.

Anonym sa...

Öh?

Anonym sa...

"Yttrandefrihet i det offentliga bloggrummet i fara. Kas vädjar till Moderaterna och Vänsterpartiet"

Anonym sa...

KAS låter trevlig och uppriktig. Men det smärtar för KAS att höra sitt land beskrivas som rasistiskt. Jag sympatiserar. Men borde det förvåna att sådant kommer från en extremist som Ali?

Anonym sa...

Kas... hela ditt inägg som i begynnelsen blev borttaget står ju nu kvar här i sin av dig en tredje gång upprepade form... Va? Då är det väl ingen fara?
Ta inte så hårt på allt är mitt tips... Ibland händer det att man uttrycker sig på ett sådant sätt att det liksom ser ut som om man menar något helt annat än man verkligen menar. Got that? Händer mig ganska ofta, då kan man vidareutveckla, uttrycka sig klarare, dementera eventuella missförstånd, och vips är allt bra igen.

Anonym sa...

Så KAS, om jag förstår din logik rätt så ska asylsökande i Sverige i allmänhet hålla käft, för det finns alltid nån någonstans som har/har haft det sämre?
Naturligtvis så är det fullt möjligt att sova på jordgolv och tvätta i bäcken, men frågan är VARFÖR, när alla andra människor i det här landet har en bra levnadsstandard?

Och som jag sagt tidigare så är det Alis, i egenskap av den här bloggens upphovsman, rätt att ta bort de inlägg som går över gränsen. Tyvärr så är det rätt många som har svårt att hålla en hyfsad ton. Istället för att gnälla så kan ni ju skärpa er.

Har inte hört er gnälla på Norberg eller andra högerbloggare som överhuvudtaget tillåter kommentarer.

Anonym sa...

Ingen invandrare i Sverige tvingas sova på jordgolv eller tvätta i bäcken, det kan jag helt säkert påstå. Men det är helt rationellt att fundera över hur mycket staten ska betala för tvättmaskiner osv för någon grupp. Men man hoppas Sverige inte blivit så fattigt att det inte finns elektricitet och rinnande vatten för någon i landet! Det bästa för alla människor är väl ändå att få hjälp till självhjälp, att så snabbt som möjligt komma ifrån beroende och klara sig på egen hand. För sin egen självkänslas skull?

Anonym sa...

till "Staffan W"
Jag sa att det gick bra att tvätta i tvättfat som 100 000 tals gör varje dag i sverige.

Några ungdommar som gjorde sig lustiga över att man skulle vara på någon plats och söka jobb i tre timmar och kallade detta fängelse tog jag upp.

Vad tusan fick du jordgolv i från Du är inte ärlig i debatten

Anonym sa...

Staffan W

Tror att jag ber någon hålla käft
återigen är du inte ärlig i din debatteknik

vad jag säger är att man skall debattera på lika villkor alla oavsett kön, klasstillhörighet eller religion och att man skall vara försiktig med att tysta en debatt.

Det är klart att Ali har rätt stänga av möjligheten till svar och radera inlägg men om han samtidigt kräver att det skall råda full yttrandefrihet på företagen blir han inte trovärdig.

Men Staffan att tillskriva någon en dålig egenskap och sedan kritisera den är något av ett fult knep.

Anonym sa...

Jag tror det är liksom skitsamma vart man tvättar sina kläder och hur stor yta man bor på, men det är ju bemötandet...
Vet inte hur man ska göra för att sätta sig in i hur det känns att behöva fly från sitt land, rädslan och ovissheten.
Inte ens min mors berättelser har kunnat få mig att begripa det riktigt. Själv har man ju i relativt fattigt men tryggt hem växt upp i samma land man föddes... aldrig blivit trakasserad eller hotad av statsmakten för sina åsikter osv.
Att komma som flykting till ett annat land är traumatiskt, sedan sitta i åratal och fundera över existensberättigande, framtid, inte våga drömma osv. Omöjligt att sätta sig in i.
Att börja jämföra, och liksom tycka att "tvätta i handfatet", kanske påskina ett visst "veta hut och hålla käften"... Jag vet inte Kas... kändes lite som "spik i foten" om du förstår vad jag menar..
Jag tycker i vart fall att det är galet att människor som flytt sitt hemland hamnar i ett sånt utdraget och stelbent "hanterande" som de gör här i Sverige.

Anonym sa...

till "Arbetare said"

Kom i håg att jag berättar vad jag tänkte när jag hörde programmet och det är klart att man kan anfalla mig för det. men ingen av er som gör det tar upp frågan varför över 90 % som kommer slänger sina id handlingar. Jag har hört att det finns dom som betalar över 20 000 dollar för att komma till Sverige som flyktingar. hur skall man behandla sådana som kommer som ekonomiska lycksökare.

Sätt detta i relation till att det kostar 1000 kr att rädda livet på ett barn via frälsningsarmen.

Den här förbannade verkligheten är så svår att man vill gråta, förstå att jag inte är emot flyktingar som är hotade till livet för att man varit pratsamma i en diktatur eller för att nån dåre tagit makten i ett land.

Men ta sådana som gör väpnat uppror i ett land och förlorar ska vi ta emot sådana och försörja dem när dom blir rädda och börjar få spö.

Anonym sa...

Ingen fara Kas, jag vill inte "anfalla" dig. Och jag begriper nog att du är en person som inte har något emot att hjälpa de som är i nöd. Har läst på din blogg och tycker verkligen att du har bra grejer där.
Men visst är det svårt, håller med dig. Lätt hänt ibland att man låter ilska över vissa personers handlande skugga det man i övrigt tänker.
Viktigast av allt tror jag ändå är att inte alla drabbas av denna ilska över några människors handlande, utan att vi verkligen ser och försöker förstå situationen som helhet. Detta gäller ju alla som hamnat i utsatt situation, inte bara flyktingar. Inte minst de sjuka har ju på senare tid drabbats av den samhälleliga vreden. Några missbrukar systemen, och vips har alla blivit dragna över samma kam.
Just av den anledningen brukar jag aldrig säga eller skriva så mycket om "baksidan", detta skrivs och sägs ändå så mycket. Och risken med det är att man så att säga "ger vatten på kvarn" till dem som hatar.
Naturligtvis måste kritik förekomma, både av invandrare och oss svenskar, men jag tor då måste det vara sakligt. Grundat och väl genomtänkt.
Kas, jag hoppas jag inte gjorde dig ledsen genom min kritik. Vill bara väl i grunden, jag också.

Anonym sa...

Nej då arbetare
Jag har varit ledsen två ggr i mitt liv.
När min mormor dog och när min yngste bror gick bort trots att hela svenska sjukvården kämpade ett halvt år med honom.

För övrigt kommer det en tår då och då när man har hamnat framför dessa förbannat skickligt gjorda filmer. Sen var det visste en liten flicka som inte kunde få någon slags ögonsjukvård i sitt hemland. Nä två ggr är fel det är fler. men jag blir inte sårad i en debatt på en blogg ... men svårt är livet för många, men vi förbannade Svenskar har det oförskämt bra. Och ska vi bli lite känsliga så visst är dessa förbannade handläggningstider ett aber, särskillt för dom som råkar ut för dem. Det är så att man kan misstänka att någon vill sända röksingnaler till världens nödlidande.

Anonym sa...

Bra det då, Kas att du inte tog illa vid dig.
Visst, vi har det förbannat bra, det är sant. Och just bakgrunden, tidiga barn och ungdomsår kan ju i jämförelse vara som himmelriket här i Sverige då. Därmed inte sagt att det är förunnat alla svenskar med en trygg uppväxt, men det är en uppväxt i ett land förskonat från krig.
Lätt att glömma dem, bakrunderna, ofta när man i ilskan vill ge sot för någon händelse.
Tror jag ger mig i denna debatten jag, enär jag i kraft av åldern början tycka att jag ältar. Samma och samma...
Ha det bra...

Anonym sa...

"Om du anser dig vara drabbad skall du vända din frustration mot tvångsmakten, inte mot mig. Jag har inget (inget alls!) mot att hjälpa utsatta människor. Men jag har hur mycket som helst emot att det enda sättet som är tillåtet att göra detta är att skicka pengar till Per Nuder och hoppas att han faktiskt gör någon nytta för behövande (och ingen skada för skapande)."

klockrent, Jonas. =)

Jonas N sa...

Snöfallet ... *smile*

Fd arbetare:
Välfärd är ett ord som inte har någon väldefinerad innebörd. Sossarna har försökt fylla begreppet med alla möjliga bidragssystem som alla de vars röster de vill ha skall bli mottagare av.

Att de rika blir rikare är bara den gamla vanliga unkna retoriken. Det stora problemet i Sverige är att de rika bli färre.

Generellt blir samhällen rikare, över hela världen. Det är det som kallas tillväxt. Sverige har inte haft så värst bra tillväxt på siståne. Och den vi har haft har inte gynnat 'samhället'.

Om du anser att solidaritet är att lämna ifrån sig pengar i skatt är vi redan världens mest 'solidariska' ... men som du och jag redan har diskuterat är det ju inte där problemet ligger!

Anonym sa...

Jonas N...
Vilken betydelse man lägger i ordet "välfärd" är nog ganska individuell. Det som är välfärd för dig kanske är något helt annat för mig, så den frågan är nog omöjlig. Dock finns det väl en gängse förklaring som är rätt gångbar i det att "välfärd" då är ett hem, ett arbete, trygghet osv, att kunna lita på att man skyddas av de vedertagna mänskliga rättigheterna i alla lägen.
Som jag skrivit tidigare så är min önskan att alla, oavsett förmåga att bidraga till välfärden (sjukdom t ex) ändå ska få uppleva den just den sortens välfärd.
Min önskan är att ingen ska hamna utanför den, och då spelar även solidaritet en viss roll.
Och nej, jag anser inte att solidaritet kan uttryckas i så enkla termer att man "lämnar ifrån sig skatt", även om just den biten är förutsättningen för ett helt igenom solidariskt samhälle.
Det finns människor Jonas, som av t ex hälsoskäl inte kan bidraga med något alls, dvs som behöver kunna "få" utan att "ge". Bygger vi inte samhället på gemensamma avgifter för vård, skola och omsorg t ex lämnar vi då dessa människor helt i sticket.
(får en känsla av att jag upprepar mig igen) Skulle ju som sagt avsluta min del i debatten, men var tvungen att svara ändå.

Anonym sa...

snöfallet ;)
Jonas N ;)

Ni är för gulliga
var får Ni er försörjning
Timbro?

Jonas N sa...

Fd Arbetare

Nej, det var inte min poäng. Min poäng var att 'välfärd' medvetet används på ett väldigt elastiskt sätt, syftet är att folk skall tror att det är något positivt de erhåller, men som någon annan betalar ... företagen ... dom rika ... samhället .. staten ... osv.

Och ja, jag har förstått din poäng, och ja, du har redogjort för de tankarna förut. Men jag är mer tveksam på om du verkligen förstått det jag säger.

En poäng är ju att de verkligen behövande just INTE får den häjlp de har rätt att förvänta i dag. En annan är att du troligen har räknat fel (nå, du har nog inte alls räknat, men om du skulle göra beräkningen om det du talar om skulle få ett skriande glapp)

Men det är en annan fråga.

KAS, svar nej. Men varför är Timbro ett sånt rött skynke för många med vänsterlutning? Det är bara ett förlag och lite debattörer och som ordnar seminarier mm. Förvisso ganskas skarpa männiksor. Men varför är ni så rädda för 'Timbro'?

Lite gulligt ...

Du vet väl att bara Apoteksbolaget har större budget för sin 'samhällsinformation' än hela Timbro.

Är du lika rädd för Apoteksbolaget?

*smile*

Anonym sa...

Jonas... jag lägger inte den innebörden i "välfärd" att man då ska "erhålla något som någon annan har betalat för".
Du har helt rätt i det att jag inte begriper riktigt ditt resonemang, men det gör inget tycker jag, du vet antagligen själv vad du menar, och jag har min åsikt rätt klar så det kanske inte är så nödvändigt med ömsesidig förståelse heller.
Solidaritet är för mig ett sätt att på ett i det närmaste altruistiskt sätt tillgodogöra mig vetskapen om att mina medmänniskor inte riskerar att hamna utanför i det som man kallar "välfärden". Om man då lägger det jag beskrev tidigare som vedetagen uppfattning av betydelsen av densamma så finns en stor grupp människor som riskerar att hamna helt utanför, enkelt sagt t ex bli hemlösa, utan mat osv. Vissa människor kan inte bidraga till samhället via arbete, permanent eller tillfälligt. Dessa människor vill jag genom min solidariskt inbetalda skatt garantera denna "välfärd" (som du väljer att misstolka å det grövsta)
Nu fan var jag mer pedagogisk än min gamla lärare i gymnasiet när han skulle dissekera en groda men kräktes på den i stället :-) Den förklaringen skulle du ha hört, Jonas, då hade du nog tyckt att min förklaring angående "välfärd" och "solidaritet" var glasklara.
Du väljer att missförstå lite, tror jag Jonas.
Nu definitivt slut på min del i denna debatt.

Anonym sa...

tack för komplimangen, kas. det var gulligt av dig. ;)

Jonas N sa...

Nej, jag missförstår inget medvetet, däremot är jag (tror jag) mer insatt och kunnig om detaljerna så att jag har en mer precis förståelse om de begrepp och ffa siffor/belopp vi bollar med här.

Jag tycker nu att du försöker hoppa lite mellan välfärd och solidaritet.

Jag ställer helt och hållet upp på målsättningen för din 'solidaritet', dock inte på att de medel du anför är de enda som säkerställer det. Men med 'välfärd' betecknas i dagens samhället allsköns offentliga system som 'ger tillbaks' till nästan alla, det är inte för inte det kallas 'generella välfärdspolitiken'. Den har inget med solidaritet att göra.

Min poäng (och du är nog ganska medveten om detta) är att just att de som verkligen behöver hjälp för att de inte kan själva (psyksjuka, handikappade, kroniskt sjuka, hemlösa, riktiga 'offer') INTE får den hjälp som normal solidaritet skulle kräva. Istället läggs offantliga belopp på att 'gynna' medelklass, tex maxtaxa, osv.

Sen säger jag en sak till (men inte så tydligt här), nämligen att (det du kallar) välfärdspolitik skapar stora problem som ökar andelen som 'inte klarar sig själva', men jag tror faktiskt att du inset det själv. Gör du det ofantligt dyrt att anställa någon med lön, och samtidigt ofantligt riskfyllt (som ekonomiskt åtagande) kommer färre att anställas, färre jobb att skapas, fler bli arbetslösa, de som har svårast att prestera på arbetsmarknaden att slås ut först, och arbetslösheten skena iväg.

Som en konsekvens kommer då skatterna som ändå skall försörja dem som inte blir anställda att behöva ökas, och denna situation förvärras. Precis som vi ser idag.

Jag ser vare sig någon solidaritet eller någon välfärd i en sådan politik. Men smärtan av att behöva tillstå egna fel, eller det samhällsnyttiga i att folk bedriver verksamhet för att tjäna pengar överväger nog viljan att korrigera åt rätt håll (om nu en sådan förmåga skulle funnits)

Sov sött .. och dröm så sött du kan .... det blir inte sötare i Sverige de närmaste decennierna ... iaf inte för dem som måste jobba ihop till sin egen försörjning!

Anonym sa...

"snöfallet ;)
Jonas N ;)

Ni är för gulliga
var får Ni er försörjning
Timbro?"

Hur kan man tolka detta som om jag skulle vara rädd för Timbro?

Den tolkningen är ett bra exempel på den teknik som är så vanlig här och som gör att man aldrig kommer framåt i resonemanget.

Vad jag vet så är det en seriös organisation, bortsett från herr Munkhammar möjligen men det är ju min högst subjektiva åsikt.

Enligt mitt förmenande är all debatt som förs med en någorlunda ärlighet bra för samhället och nu är vi så långt från tråden man kan vara . Skulle Ali nu radera allt jag skrivit, är det bara att lägga upp tassarna i vädret och hoppas att han har samma är en riktig alfahanne som inte hugger på liggande djur.

Jonas N sa...

KAS, sluta gnäll nu!

Det var du som tog upp Timbro, helt ur det blå(!)

Svaret på din fråga var: Nej!

Och Timbro tycks vara ett återkommande rött(!) skynke för somliga!

Om det inte gäller dig så är det ju bara bra! Men jag föreslår att du inte anklagar andra för att inte föra debatten framåt i något enskilt inlägg!

Har du hör den om stenkasteren och glashuset?