onsdag, februari 01, 2006

Modererade kommentarer

Nu i morse har någon satt igång med att systematiskt lägga in massor med porrlänkar i kommentarerna till olika inlägg. Oavsett om det görs av en galning som sitter hemma och donar eller om det är en robot som går runt autenticeringskoden, så blir det alldeles för jobbigt att ta bort kommentarerna, särskilt som de av någon anledning inte försvinner direkt, utan blir kvar en stund trots att jag tagit bort dem.

Jag har nu därför gått över till för-modererade kommentarer. Det innebär att det kan ta en stund innan den kommentar man skriver kommer upp, och att vissa kommentarer aldrig kommer upp. Jag testar såhär ett tag så får vi se om det blir permanentat eller inte.

10 kommentarer:

Jonas N sa...

Ja, vi får väl se om du modererar för att hålla bort porr-länkar och annat spam.

Jag menar att även ditt samhälleliga engagemang och dina idéer om hur världen skulle bli bättre kunde ju tänkbart vara motiv för att moderera

Anonym sa...

Tack, Ali! Kommentarerna har varit i stort sett oläsliga här. Om du kan mota Olle i grind och inte släppa igenom irrelevanta kommentarer (typ "kommunismen har mördat en miljon miljarder människor" när inlägget handlar om kollektivavtal) så kan det till och med bli värt att börja läsa kommentarerna.

Anonym sa...

Ääääntligen!! Det här har jag väntat länge på. Finns förstås en poäng med att ha fria kommentarer men det komem rju så himla mycket skräp ibland. Fram för en sansad och relevant diskussion!

Anonym sa...

Hade du ej använt blogger hade jag föreslagit att du installerar SpamKarma, det brukar funka. :)

Anonym sa...

Om debatten i kommentarerna "ändrar karaktär" alltför mycket framöver kan jag nog utlova ett sjunkande besöksantal. Men vi får se....

Anonym sa...

Jonas N:
Jag tycker att faktumet att din kommentar kom med är bevis nog för att Ali inte moderar för att hålla meningsmotståndare ute ;)

Och hade varit det så hade han nog inte väntat så länge med det, med tanke på hur det kan se ut här...

Och om han samtidigt passar på att ta bort de allra irrelevantaste kommentarerna, som anonym 1:28 skriver så gör det liksom inget. En hel del kommentarer är nästan att betrakta som spam eftersom de är så off-topic att man hissnar.

Anonym sa...

Utmärkt bra ide!

Istället för att ta in nittionio identiska kommentarer från nyliberala dårhusmuppar kan det ju räcka med en galning så vi andra vanliga hederliga kan få en chans att bemöta spammet från LUF...

Anonym sa...

Fast jag av princip ogillar censur så måste jag ändå säga: Inte en dag för tidigt.

Jonas N sa...

Daniel
Om det hade varit så bra så hade jag aldrig behövt skriva det jag skrev! Jag är dock rädd av att mycket går förlorat genom att kommentarer (oskyldiga sådana) först dyker upp ett halvt dygn senare.

Lite lustigt är dock analogin till hur kommunism brukar funka i praktiken, dvs att repressionen mot medborgarna brukar behöva trappas upp efter ett ett ag, givetvis fär att skydda det som sägs vara folkets eget intresse!

Dock imponerar detta smack inte på mig!

skangas sa...

"Verifikationssystemet" fungerar inte.