tisdag, mars 07, 2006

Borgerlighetens upplevelser av närhet

Tar mig friheten att citera Linus Gustafsson angående gårdagens stora festlighet, Maciej Zarembas upphöjelse till Årets ”ekonomijournalist”:
Svenska Dagbladet rapporterar idag att Maciej Zaremba, av sin arbetsgivare Bonniers, har utsetts till Årets ekonomijournalist som belöning för sin kamp mot fackföreningsrörelsen. I artikeln på SvD:s hemsida kan man läsa att ”Zaremba får priset för att han gjort ett komplicerat ämne begripligt och skapat närhet”. Om man med ”begripligt” menar lögnaktigt, partiskt och propagandistiskt så blir det svårt att inte hålla med om motiveringen till denna utmärkelse. Vem det är som upplever närhet till Zarembas verklighetsbeskrivning förtäljer inte artikeln.
Jag är helt överrumplad och lite skakad”, säger Zaremba. Lite som när man dragit hem en fet pott med par i tvåor, kanske.


Jag har skrivit om ämnet här. Tony Johansson samlade sju kritikiska analyser som plockar isär Zarembas påståenden här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Par i tvår vore ju ett drömscenario för vänstern. Ni har ju spelat utan något på hand i över hundra år nu...

Kritan sa...

Precis som du efterlyser jag mer av politisk debatt här i landet. Därför är det bekymmersamt att så mycket av det du skriver handlar om någon slags borgerlig mediekonspiration som tänks syfta till att infiltrera medborgarnas tänkande. Eller hur du nu menar.

Vad vill du göra åt den ensidiga mediekulturen? Bygga upp a-pressen igen? För vems pengar?

Anonym sa...

Det blir nog svårt.Kapitalet lär inte stödja en sån ide och att sälja ut på samma sätt som Aftonbladet blir meningslöst eftersom det krävar att man säger två olika saker...samtidigt...... för att finansiera skiten så det blir ingen "ny" A-press.


Det behöver ju den borgerliga pressen inte bekymra sig om eftersom den reklam som betalar deras verksamhet ...är del av själen i deras politik.

Kritan sa...

Anonymous>> Varför går det inte att lyckas med en väntertidning kommersiellt? Vill ingen läsa den?

Anonym sa...

Röda blaskan är megafon för röda laget och blåa blaskan är megafon för blå laget. De är bara intresserade av att sälja blaskor och slösa bort våra skattepengar.

Ingen kommer att märka någon som helst skillnad oavsett vilken färg som vinner valet.

Anonym sa...

Det svåra med en vänstertidning är inte att få läsare. Det jobbiga är att få reklamintäkter.