onsdag, mars 22, 2006

Olika nätverkstjänster

Peter Wolodarski, ledarskribent på folkliga Dagens Nyheter är tydligen med i det från socialdemokratisk utnämningspolitik fredade nätverket ”A small world”. Aftonbladet har uppenbarligen ”Hela Listan”, som möjligen inte är så hemlig och kanske inte så ”small” heller. Men vår väns svar till tidningen Resumé går ändå inte av för hackor.
Varför är du med i A small world?
- Jag är med där för att ägaren Louise Wachtmeister och jag gick på samma klass på gymnasiet och gick samtidigt på Handels. Hon frågade om jag ville vara med och jag sa ja. […] - Man är med där, och ibland kan man bjuda in varandra till olika nätverkstjänster. Men jag har ingen koll egentligen.
Jag kan i sammanhanget inte låta bli att påminna om ett gammalt inlägg – Handelsnostalgi.

Och apropå Handels och nätverk. En av mina favoritartiklar, som jag sparat ända sedan den 28 maj 1995, är en intervju i just Dagens Nyheter, med Peter Wallenberg. Intervjun har rubriken ”Jag gör skäl för min lön” och handlar om varför Peter Wallenberg bör ha väldigt många miljoner i styrelsearvode, enligt Peter Wallenberg. Håll till godo:
- Ja. Allmänheten ser av naturliga skäl inte hur vi ständigt tvingas ställa upp. Trots att vi ibland går på knäna, trots att vi är ordentligt dåliga, därför att det är betydelsefullt för företagets verksamhet därför att jag kan gå in på hög nivå – överallt. Jag har blivit personligt bekant med en stor mängd beslutsfattare som är viktiga för våra intressen. Det är värdefullt eftersom människor föredrar att fatta beslut tillsammans med någon de känner. Där är vi alla lika.

- Kontakterna har kanske varit den mest krävande delen av mitt arbete. Det har inneburit ständigt sena kvällar, middagar och sociala aktiviteter. I flera år var jag värd för middagar upp till fem kvällar i veckan. Bara affärsbekanta och bara män. Vi gör inte affärer utan lär känna varandra för den där dagen då vi skall göra det. Under ett antal år var det orimligt, rena nippran.
Sådana är de tunga villkoren för våra vardagshjältar.

Kapitalismen är som bekant ett system som bygger på rationella marknadsmekanismer, där kompetens och duglighet går före sådant som kön, klass, börd och kontakter. Dagens Nyheter är som bekant en stabil intellektuell fyrbåk för detta system och våra uppfattningar om detsamma. Det känns tryggt.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Det där med nätverk verkar farligt. Kanske man införa nån lag som sätter mäniskors umgänge under demokratisk kontroll?

Anonym sa...

Det låter omständigt. Bättre att avskaffa kapitalistklassen och demokratisera ekonomin i stället. Så slipper Wallenberg och gänget ständigt offra sig och ta kulor (lyxmiddagar) för oss andra.

Anonym sa...

Ni vet om att det är för sent att avskaffa kapitalistklassen väl? Har ni missat det? Vi vann. Ni förlorade.

Anonym sa...

Hehe asskönt inlägg. "Våra vardagshjältar".. ja verkligen. Det är betyngande att ärva.

Ungliberalerna kan gnälla och gny så länge de vill, hyckleriet kommer de inte ifrån. Någon gång måste de inse orimligheten i att blunda sig genom livet, och göra avbön. Det är lite paradoxalt att den liberala trosläran "nationalekonomi" förser oss med det bästa begreppet för att beskriva den svenska nyliberalismen och nyborgerligheten - marknadsmisslyckande

Anonym sa...

jag skulle i och flr sig tycka att det var hemskt att sitta och äta mkiddag med peter w och kompani varje kväll. har svårt att tänka mig något värre straff egentligen.
men så är jag ju inte man heller.
och så tillhör jag väl inte de där vännerna som han vill fatta beslut med

Anonym sa...

"Ni vet om att det är för sent att avskaffa kapitalistklassen väl? Har ni missat det? Vi vann. Ni förlorade."

Ni vann? Jo, men det var ju inte mot oss, käre anomyme vän. Vår seger kommer. Historien är inte slut.

Anonym sa...

Ah, nu förstår jag. Jag har alltid undrat vad de gör när de säger att de jobbar 80 timmar i veckan. Hur man, så att säga, bär sig åt för att jobba HELA sin vakna tid. De ser alltså allt de gör som jobb. De har inga vänner, bara affärskontakter eller blivande affärskontakter. Umgås med frugan och barnen räknas också dit, förstår jag. Inte konstigt om de blir sociopater. Om inte annat, så borde kapitalismen avskaffas för att befria de här stackarna.

Anonym sa...

"Sådana är de tunga villkoren för våra vardagshjältar."

Men Ali, inte fan skulle du väl vilja slösa bort din tid med att stå värd för näringslivshöjdarna fem gånger i veckan. Erkänn att du baxnar vid blotta tanken!

;)

Anonym sa...

Glöm inte läsa den gamla posten Ali länkade till. Helt underbar.

”Nej, jag är vänster”, svarade jag artigt. ”Aha, du är från Luf!”, var den fullt seriösa reaktionen.

Anonym sa...

Så att vara från familjen 5 kvällar i veckan och inte kunna träffa sina barn ska inte ses som arbete?? Att träffa affärskontakter är lika viktigt som för politiker att träffa väljare. Trodde politiker såg det som arbete, för det är ju det de ska göra hela somrarna när riksdagen är stängd. Om det är fritid så borde ju de inte få så bra betalt tycker man...vi har väll alla bara 25 dagars lagstiftad semester...

Anonym sa...

Det här är ett exempel på att om än inte av exploatering och förtryck så drabbas även kapitalistklassen i viss mån av alienation.

Du har inte vänner utan "kontakter". Du umgås inte utan du "nätverkar". Du har helt enkelt en marknads-/objektsrelation till andra människor snarare än att andra människor ses som subjekt med egenvärde.

Ali Esbati sa...

Absolut. Men det är bättre betalt.

Anonym sa...

Ja fast jämfört med riksdagspolitiker så tjänar ju det flesta människor betydligt mindre. Riksdagen tillhör top 5-10% när det gäller inkomster och har trygghetspaket o annat som ingen annan kan räkna med. Fast det är klart för vänstern ska väl alla tjäna lika...spela roll vem som lägger mycket eller lite tid på jobbet, utbildar sig eller annat...den enskildes slit ska enbart tillfalla staten...eftersom individer varken har förstånd eller förmåga att fatta kloka beslut. Jag tror inte att de flesta människor vill ha det liv som höga företrädadre för näringslivet har. Alltid telefon passning, sällan hemma och i stort sett jämt på resande fot...bara de som inte reser regelbundet i jobbet har en romantisk bild över hur fantastiskt det är...spendera ett par år där den enda tid du har hemma är 48 timmar per helg...resten av tiden läggs på jobb o resor...

Anonym sa...

Ja, det stämmer nog...ungefär som politiker inte ser människor utan potentiella väljare som man ska övertyga att rösta på en så att man senare kan fatta beslut "på deras vägar" och inte infria de löften man gav från början..objektifiering är något politiker gjort till ett paradnummer. Diskutera alltid allting enligt principer och aldrig enskilda fall...Tänk om politiker någon gång hade förmågan att ta ansvar o inte skylla ifrån sig...ett märkligt fenomen...jaga makten, men sky ansvaret