onsdag, oktober 12, 2005

Handelsnostalgi

Noterar med förtjusning att posten tagit med sig senaste numret av Handelshögskolans kårtidning Minimax. Det är en tidning man alltid ser fram emot att öppna, inte minst för de svårslagna festbilderna, som i princip genomgående ser ut ungefär så här (eller så här, så här, så här, eller, för all del, så här).

I detta nummer återfinns en porträttintervju med före detta Handelsstudenten, numera MUF-ordföranden Johan Forssell. Kul. Jag förärades faktiskt en sådan själv när jag var nyval Ung Vänsterordförande (Fast då fick jag vara med på omslaget. Ha! Det ni; vänsterdominansen i media är total). Skjutjärnsintervjun är gjord av Daniel Somos, som händelsevis också är vice ordförande och informationsansvarig i MUF Storstockholm. Bäddat för succé.

Till exempel diggar man ju den helt naturliga frågeställningen: ”Hur kommer det sig att du inte jobbar på en investmentbank i London utan är ordförande i Moderata Ungdomsförbundet?”
Eller varför inte detta:
När andra gjorde internships på banker i London, vad gjorde du då?
- Delvis gjorde jag liknande saker genom jobb på konsult- och PR-byråer…
Plötsligt noterar jag att jag själv dyker upp i intervjun, på följande något märkliga sätt:
Är det inte lite konstigt att Ali Esbati som också gått Handels blev ordförande i Ung Vänster?
- Ja… Kanske det, men ibland när jag läst vad han sagt om skolan undrar jag om han verkligen gått här. Hörde honom på något radioprogram för en tid sedan förklara att handelsstudenter ofta går omkring i frack och att han som fracklös därför kände sig utfryst. Hur många känner igen sig i det?
Eh, well. Ibland när jag läser det Johan Forssell skriver (vilket inte händer jätteofta, ska erkännas) undrar jag om han verkligen finns, eller i detta fall åtminstone om han verkligen har koll på hörsel och/eller minne. Det ska sägas att det onekligen vore ganska speciellt om Handelsstudenter ofta gick omkring i frack. Kanske skulle man inte känna sig utfryst då, utan mer, tja, förvånad. Men nu har jag varken hävdat att jag kände mig utfryst på Handels, eller för den delen att folk ofta går omkring i frack. Mysterium. Efter en stunds fundering inser jag att Forssell bör ha lyssnat på en Pippirull-intervju (!) med mig för tre år sedan. Till min stora förvåning finns faktiskt intervjun – som var både svettig och rolig att medverka i – kvar här. Där hittar man även frackdiskussionen, som, trots att det är en Pippirull-intervju, inte rör allmänt omkringgående på dagarna, utan ett konstaterande att jag inte gick på någon sittning under min tid på Handels. Någon känsla av utfrysthet i samband med detta livsval infann sig dock – av lätt insedda skäl – aldrig. Johan kan vara lugn. (Eventuellt har Johan istället hört ett inslag i programmet Flipper, med samma innehåll)

Intervjuns crazy-karaktär kanske också kan illustreras av denna fråga och efterföljande svar:
Tycker du det borde finnas ett större utbud av ideologi och politik på Handels? Borde Ayn Rand och Hayek bli kurslitteratur?
Varför inte? Jämfört med i många andra länder är ju studielitteraturen i Sverige tämligen homogen. Lite liberalism kan aldrig skada!
O…kej. Litteraturen är homogen och behöver alltså breddas med Hayek. Det påminner lite om ett skolbesök på Danderyds Gymnasium när jag stod och diskuterade med en person i närheten av Muf:s bord och en förbipasserande kille frågade om vi var från Muf. ”Nej, jag är vänster”, svarade jag artigt. ”Aha, du är från Luf!”, var den fullt seriösa reaktionen. Referensramarna är ganska underhållande.

Intervjun fick mig i alla fall att bli ganska Handels-nostalgisk. I datorn hittade jag min insändare i tidningen kårbladet Hermes första terminen på Handels:
”Jag har aldrig ifrågasatt Jan Carlzons visdomsord om att det personliga nätverk som han skapde sig på Handels var minst lika viktigt som studierna. Det som jag, efter snart en termin här förundras över, är att ingen tar steget vidare och reflekterar över vad detta egentligen innebär. En vanlig föreställning på Handels är att kompetens är något viktigt inom näringslivet. Därför ska Handels bidra med kompetenta näringslivare. Den nyttomaximerande eleven accepterar ett inkomstbortfall, börjar på Handels, blir kompetent och tjänar, som en funktion av sin kompetens, en massa pengar senare. Detta är förstås en fundamental missuppfattning. Och det är här nätverksskapandet kommer in. Handels är, som arena för nätverksbyggande, ett centrum för reproduktion av samhällelig makt. Givetvis är också utbildningen viktig. Det är t.o.m. troligt att utbildningen på Handels är bättre än på andra ekonomutbildningar. Men de informella nätverk som skapas här spelar stor roll för diverse karriärer, diverse beslut inom näringslivet och därmed för samhällsutvecklingen i stort. Vanligen ser man i demokratiska samhällen detta som ett problem. Hänvisningen till kompetens är alltså blott ett sätt att utåt legitimera bevarandet av en social hierarki. Det börjar redan med den sociala snedrekryteringen till själva utbildningen, fortsätter med att en mycket begränsat antal elever fostras in i begränsade och begränsande nätverk och slutar med en konserverande kollegialitet i det som kallas för näringslivet. Behovet av förändring har ju uppstått ur mindre.
Jag noterar en viss skillnad i Johan Forssells uppfattning:
Slutligen, vilken var den bästa kursen på Handels?
- Hmm… svår fråga. Den bästa kursen tror jag egentligen inte att man läser i lektionssalarna utan det är den som lär en som att ha kul och dela både med- och motgångar med pluggkompisarna. Åren på Handels är de bästa i hela ens liv så se till att tillbringa dem minst lika mycket nere i kårlokalerna som i biblioteket.
”Rättvisa är […] att man får vad man förtjänar”, säger Forssell lite längre upp i intervjun.

Jorå.

20 kommentarer:

Peter Björkman sa...

Underhållande skrivet. Att en elev ansåg att vara vänster var det samma som att vara medlem i liberala ungdomsförbundet, var obetalbart.

Känner för att besöka Danderyds gymnasium i valrörelsen. Undrar var en sosse hamnar i sammanhanget?!

Anonym sa...

Det där med att vänster ansågs vara liberalerna tyder på att många ungdomar på Handels lever mer i USA än i Sverige, och det märker man på den ekonommiska eliten. Men man kanske inte kan någon geografi på denna illustra hägskola.

Anonym sa...

Johan Forsell är det han som är ordförande i det nya Europeiska arbetarpartiets ungdomsförbund det kan man tro med tänke på hans vördsamma uttalande om Olof Palme

Fredrik Renfieldt, har uttalt sig för bloggarna.se och lanserat det nya arbetarpartiet

Anonym sa...

Ayn Rand som kurslitteratur(!) Haahaha hahahahahhahahah...jag dör. Varför inte Bamse och Lille Skutt? Musse Pigg? En pekbok? Alfons Åberg och Mollgan?

Visst, jag läste den galna tanten (Rand alltså, för er som inte känner till henne) när jag var tonåring och jag ska erkänna att The Fountainhead var lite inspirerande som manifest för en viss livsfilosofi, men herregud...

Anonym sa...

Du skriver

"...vilket inte händer jätteofta, ska erkännas."

angående att du inte läser Forsells skrifter (vilka de nu än må vara). Jag tycker det är viktigt att du gör det. Också. Det är viktigare att du är påläst om honom än han om dig. På så vis kommer du att vara honom överlägsen i området vad vänstern vet om högern. Känn din fiende liksom. Det hela är mycket Zen. :D

p.s tack för festbilderna. Dock tror jag MUF kan hitta identiska vänsterpartyn! :) d.s

Anonym sa...

Här är bild från vänsterns partyn istället:

Länk

Anonym sa...

ha ha ha!!! en gång intervjuade jag forssell. han var typ det mest självgoda jag träffat i hela mitt liv. en politikens percy nilegård.

j

Anonym sa...

Två tankar:

1. På Stockholms Universitet har jag många gånger hört frasen "...min Marx som jag har i hyllan sedan jag läste sociologi".

2. Det är uppenbart att nätverksbyggande bidrar till en framgångsrik karriär. En kompetent person nätverkar alltså, medan en inkompetent inte gör det. Och det vore ju märkligt om Handelsstudenterna vore inkompetenta?

Man kan knappast uppmana dem till att inte bygga nätverk när de är samlade under 4-5 år på Sveavägen, i klassrummet eller kårkällaren.

Ali skriver: "Men de informella nätverk som skapas här spelar stor roll för diverse karriärer, diverse beslut inom näringslivet och därmed för samhällsutvecklingen i stort. Vanligen ser man i demokratiska samhällen detta som ett problem. Hänvisningen till kompetens är alltså blott ett sätt att utåt legitimera bevarandet av en social hierarki."

Här finns tre påståenden:
- Nätverksbyggande av kompetenta människor är bra för karriären
- I demokratiska samhällen är nätverk ett problem
- De som har nätverk måste ljuga om att de andra i nätverket är kompetenta. Och om de verkligen skulle vara inkompetenta måste de ändå hjälpas till maktpositioner, annars faller den rådande samhällsordningen.

Personligen hänger jag inte med i svängarna, men det kanske bara är jag?

Anonym sa...

klart johan kan kosta på sig att vara lite självgod, han har ju utsetts till sveriges sexigaste man. Underbart rolig text för övrigt

Anonym sa...

Givetvis är informella nätverk inom eliten ett demokratiskt problem. Det leder till maktkoncntration och självutnämnda ledare, snarare än folkstyre. Poängen är ju att ledare, också sådana som leder företagen, borde väljas demokratiskt, och inte tillsättas för sina informella kontakters skull.

Jag vill tacka för de fantastiskt roliga muf-bilderna. Man tror nästan att det är ett skämt, som någon hittat på för att baktala muf. Men det är sanning!! Ha ha.

Inom vänstern har vi förstås festligheter ibland, men för det första ser vi inte brackiga och slibbiga ut och för det andra har vi bara drogfria arrangemang.

Politisk organisering av ungdomar, ofta minderåriga, hör inte ihop med spritfester.

Anonym sa...

Emma,

bara för att man ser brackig (?) och slibbig (ok!) ut betyder ingenting. Vi måste skapa oss ett medvetande som är avskiljt från det första intrycket. Det är vad vi gör som är det viktiga. Hur vi verkar.Tror du inte MUF tycker likadant om vänstermänniskor. Då kan vi stå där och se ned på varande eftersom vi inte "ser" höger eller "vänster" ut. Det hela kommer att leda till mycket missförståelse bara.

Apropå Rand: Timbro skickar böcker till Tiina:

www.munkhammar.org/?page=show&nummer=787).

Ikväll skall jag läsa på om Rand.

Anonym sa...

Emma att säga att nätverk mellan människor är ett problem är ungefär som att säga att flätade kvistar i att skatbo är ett problem man kan möjligen säga att det är fult rent demokratiskt fult som ett skatbo. Men jag tror att vi människor är nätbyggare och att det i förlängningen av det lilla fula nätverket till skatbo(muf) hittar vi ett mycket större skatbo nämligen det demokratiska Sverige.

Anonym sa...

Jag forstar inte hur natverk kan vara odemokratiskt?

Mojligtvis ar det inte meritokratiskt. Men meritokrati bygger pa perfekt information. I brist pa det far man ta till signalmetoder; natverk.

Anonym sa...

Ali 4 president!!! jävligt väl skrivet jag läser din blogg ofta Ali keep it up...

jag har en lite request det sägs att MUF har en egen version av intrnationalen där dom gjort om texten jag skulle så otroligt gäran vilja få tag på den den ska tydligen va helt sjuk kan inte du lägga upp den eller kanske bara texten om du har den...

Anonym sa...

"Bland dessa ex-dunka-dunkisar satt också en och annan av de uppenbart äldre studenterna och så de de som inte hörde samman med någon annan än ensamheten. För den sistnämnda kategorin var Handels-studierna i princip bortkastade. Var man inte här för att bli socialt kompetent och fixa sig ett lönsamt kontaktnät så kunde man lika gärna plugga någon annanstans. Så märkvärdig var inte studienivån."

Johanna Nilsson är inne på samma spår som Ali i sin bok "Rebell med frusna fötter" i vilken hon skildrar sin tid på den mytomspunna Handelshögskolan.

Anonym sa...

Jag vet inte vem som var först med att ironisera kring det myckna användadet av egelska termer men även det finns med i hennes bok. Jaja. Universitetsvänstern är ju som regel dryga översittartyper som ägnar stor del av sin tid åt att ironisera över andra och slå sig själva för bröstet. Åsiktsintoleransen är kompakt.

Anonym sa...

Öka nu Ali. Dags att blogga om varför det var så bra att Pinter fick nobelpris.

Johan sa...

Av en händelse pratade jag med en kurskamrat idag som läst på handels i Göteborg. Hon hade haft en föreläsare (professor? minns ej) som haft Ali som elev på handels i Stockholm, vilket han var mycket stolt över. Ali var tydligen en av de flitigaste eleverna han undervisat.

Erik Berg sa...

Ibland när jag känner mig trött brukar jag gå in och titta på bilderna på MUF 08:s hemsida. Lite som att ta en energidryck, så jävla roliga. Och dessutom en ganska bra sammanfattning av MUF:s medlemsbas. Och medlemsverksamhet?

En personlig höjdare är den här ur fotoalbumet "Skärgårdskampanj juli 2002":

http://www.08.muf.se/default.asp?avd=5&hkat=3&showimage=sail02_10.jpg

Fram för fler skärgårdskampanjer i valrörelsen 2006!

Anonym sa...

"Skärgårdskampanj juli 2002"

Ja den är fin, burna genom skärgården med jag _hjärta_ att äga-tröja.

Han äger.