söndag, april 30, 2006

Två sköna republikaner

Enn kokk har en blogg. Det är i sig smått fantastiskt. Man kan tycka mycket om den mannen. Han är på gott och ont sammanvuxen med socialdemokratin som parti. (Läs hans CV!). Inblandningen därigenom i socialdemokratins bidrag till den skändliga registreringen av kommunister – en som han sedan fick partiets uppdrag att skriva vitbok om! – är till exmpel trist. Men som helhet betraktat är detta en imponerande herre av bästa folkrörelsesnitt. Jag läser hans utläggningar med största intresse och nyfikenhet.

Idag skriver han om den frånstötande rojalistiska yran, bland annat detta:
Jo, jag hade naturligtvis - tillsammans med min hustru, den före detta talmannen - kunnat gå på riksdagens lunch för den 60-årsfirande kungen. Men jag avstod.

Naturligtvis unnar jag kungen att, liksom alla andra, fira en jämn födelsedag i goda vänners lag. Men hovet utnyttjar alltid varje tänkbart tillfälle till att, med lite fräsch rojalistisk yra, stärka monarkins ställning, och till det vill jag inte bidra.

Jag har gjort den plikt som följde av att vara talmannens make. Men jag gjorde det av kärlek till min hustru, inte till kungen. Och även då fanns det gränser för vad jag som republikan kan tänka mig att delta i: Jag har till exempel aldrig sjungit med i Kungssången, inte ens när jag stod bredvid drottning Silvia.
Det gör en glad i själen. Och så har Ung Vänster antagit ett roligt uttalande med förslag på tidsenlig hantering av kungahuset:

Bolaget Kungen AB skulle säkert kunna fortsätta med vissa statliga uppdrag man haft, enda skillnaden skulle kunna vara att man fakturerar staten per vinkad timme i exempelvis ett förortscentrum någonstans enligt en tidigare fastslagen taxa. Kniper det kan dessutom drottningen hålla föreläsningar på konferenser och kungen skulle kunna vara ”Kung i baren” genom att extraknäcka som kändisbartender runt om i landet.

8 kommentarer:

Thérèse sa...

Bra skrivet. Den här rojalistiska yran står mig upp i halsen. Hoppas verkligen att det är Sveriges sista monark som fyller år idag. Republik snarast!

Anonym sa...

Jo, Enns blogg är småtrevlig. Mycket folkrörelse där. Visste dock inte förrän alldeles nyss att han polar med Birgitta Dahl.

Anonym sa...

Enn Kokk, Stig Malm, Göran Greider, SSU i Skåne m.fl må slå an en retorik som i mångt och mycket är sympatisk... Men alla dessa sossars inställning är ju att fåtalet skall styra över den stora (arbetande) majoriteten. Grunden för deras politsika visioner ligger i den kapitalistiska maktordningen.

Barnbidrag, föräldrapenning, förtidspension, arbetslöshetsersättning eller såväl 200 000 jobb i offentlig sektor i all ära - oavsett kommer de alltid i praktiken dölja de missförhållanden kapitalismen skapar. OM inte det finns en annan vision bakom...

Anonym sa...

Det bekymmersamma är om vår ovalde statschef inkl rådgivare tar detta storskaliga fjäsk som visats idag på Stockholms gator till intäkt för att öka sitt inflytande. Kritiken mot födelsedagen i medierna kommer att publiceras först efteråt. Varför sker det så sällan före?

Anonym sa...

Anledningen till att kritiken mot födelsedagen är så liten i media är att det faktiskt är så få som är kritiska.

De allra flesta i Sverige kan se förbi den lilla detalj att kungen har ärvt sin tjänst och istället kan njuta och vara glada för att fira en person som stolt kan symbolisera vårt land och dess historia.

Historiens vindslag är viktigare än principiella petitesser. Hellre firar jag en kung som mina förfäder valt än en president som jag röstat emot.

Anonym sa...

Per skrev:
en kung som mina förfäder valt

Förmodligen var ganska få av dina förfäder representerade i ståndsriksdagen, och inte en enda av dina stammödrar.

Anonym sa...

Men hallå, kungen är inte vald i ståndsriksdagen för han var inte ens född då. Han är inte vald överhuvudtaget.

Anonym sa...

Jättebra förslag av Ung Vänster. Jag antar att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen är står på tur för att konkurensutsättas?