torsdag, augusti 24, 2006

Bortom fastighetsskatten

Läs gärna min inrikeskrönika i Flamman idag.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Avskaffa fastighetsskatten på hyreshus!

Mr. JB sa...

Det finns mycket i din artikel som saknar all relevans, men är för tidskrävande att gå in på här.
Jag vill bara påpeka en enkel sak som du aldrig kommer ifrån. Inflationsekonomin under vänsterns styre under 70-80 talet har lett till de största omflyttningarna av förmögenhet och egendom. Jag är själv en av vinnarna. Med avdragsrätten för skyhöga räntor kunde du under denna tid tillgodogöra dig en värdestegring utan motsvarighet. I mitt eget fall med gånger 10 då huset såldes. Vi fyrtiotalister är odiskutabelt vinnare av vänsterpolitiken.

Det är stenhårt för ungdomen idag, inga jobb under vänsterstyret och svårt med bostäder. Å andra sidan är räntan låg i motsats till forna 17-20%. Sparandet i egen bostad blir inte längre ett lotteri som det var förr.

Det förvånar mig därför att vänstern vill avskaffa utgiftstaket och igen driva inflationspolitik. Sedan rent principiellt om fastighetsskatten. Med tanke på våra numera dåliga pensioner skall alla medborgare ges rätt att spara i egen bostad till ålderns höst. Fastighetsskatten skall helt avskaffas.

Anonym sa...

Nej, det finns inget i artikeln som saknar relevans.

Anonym sa...

JB räddade min dag!
"Det finns mycket i din artikel som saknar ALL relevans", har aldrig hört uttrycket förut. Relevans betyder ungefär "viktigthetsgrad i sammanhanget". Ha ha ha!

Mr. JB sa...

Jättekul att du blev glad, svenskläraren! Faktum kvarstår och konstaterar att i sak vågar du inte ens kritisera eller motargumentera.

Pensionsreformen är en katastrof för vår ungdom, vem kan leva på 7-14 tusen i månaden när den dagen kommer relativt sett i dagens penningvärde ? Knappast någon.

Tala om för mig med sakliga skäl varför sparande i egen bostad skall straffas med fastighetsskatt? Sanningen är det finns inga skäl, framför allt inte att det bara är rika som äger eget boende. Ge istället alla möjligheten och framför allt, skrota allmännyttan som kostat oss hundratals miljarder under alla dessa år via skattesedeln.

Anonym sa...

Vänsterpartiet: Avskaffa fastighetsskatten på hyreshus!

BGAN sa...

Jag förstår fortfarande inte det rättvisa i att jag som bor i Stockholm får betala 10ggr mer i villaskatt än en person i Norrland som har samma bostadsstandard och tjänar lika mycket. Och detta bara för att jag betalat mer för huset.

BGAN sa...

Eller rättare sagt, för att grannen lyckats sälja sin villa med god profit.

Varför gillar vänstern marknaden när det gäller tillämpning av villaskatt, men inte när det gäller hyressättning (marknadshyra - brukshyra)?

Jonas N sa...

BGAN
Du frågar:
Varför gillar vänstern marknadens funktion och prissättning om det innebär att man kan rekvirera mer medel från medborgarna? Speciellt från människor vars röster man aldrig kan komma över eller köpa meha skattepengar och bidrag

Måste du verkligen fråga?

:-)

(Det sista var till dem som tycker att jag skriver om för komplicerade saker ;-)

Anonym sa...

Esbati:

"/.../ De som betalar mycket i fastighetsskatt har gott om pengar och samhällspositioner. För dem som beskattas i norra glesbygden är snittet 3 100 kronor per år. I Stockholm 16 000 per år. Hälften av hushållen betalar mindre än 500 kronor i månaden."

Givet att dessa siffror stämmer framstår protesterna mot fastighetsskatten som fullständigt orimliga.

Exemplet Stockholm, där jag bor:

16 000 kr/år ger 1333 kr/mån eller ca 44 kr/dag. 44 KRONOR PER DAG!!!

Menar dessa gallskrikande husägare som samlades i Kungsträdgården i tisdags att de inte har råd att avvara 44 kronor per dag till den gemensamma välfärden???

Nej, det vi ser är ytterligare ett steg mot ett mer egoistiskt och sköt-dig-själv-och-skit-i-andra-samhälle. Jag skäms å dessa välmående, välavlönade, kapitalstarka husägares vägnar.

Anonym sa...

Intressant att ingen tycker att det är mycket att man kan ge människor 4% extra skatt på sin inkomst...och det beräknas på bruttot, vilket betyder att det i själva verket är högre...sedan är det ju så att i stockholm bor många på lånade pengar eftersom husen är dyra...1300 spänn mer i månaden kan nog vara en rätt besvärande summa att bära i så fall...sen tycker jag att du Johan ska inleda varje månad med att ge bort 1300 spänn till valfri rörelse utöver alla andra utgifter o gåvor, du har så kan du ju känna på om 44 kr per dag känns för dig...för mig är det hela mitt matkonto för en månad...fast du kankse aldrig har betalt skatt i hela ditt liv utan tillhör den gruppen som gapar efter andras pengar utan att själv bidra

Anonym sa...

Johan D,

1300 i månaden är 15600 på ett år. Det är skillnaden mellan att ha råd eller inte ha råd att åka på semester för många. Ditt förakt för "småpengar" tyder på att du har det för bra och inte vet hur det är att behöva vända på slantarna. Du kanske bor hemma fortfarande?