måndag, augusti 07, 2006

Libanesisk galghumor

Rapport inifrån Libanon, från bloggen ”Anecdotes from a banana republic”. Det här säger så väldigt, väldigt mycket:
The Israeli propaganda effort is a reliable source of amusement amidst the incalculable violence and destruction. They drop pamphlets, which inform the Lebanese that “Hezbollah is destroying your country and homes”, followed by a barrage of American-made bombs that level entire villages.
Och så tragedin i att lejonparten av dem som sysslar med nyhetsförmedling och opinionsbildning i denna vår del av världen, antingen applåderar iscensättningen av denna sjuka fars, eller bara applåderar åt specialeffekterna och inte begriper varför människor runt om i hela världen skrattar åt den mitt i sitt vredesmod.

(Länken hittad via Angry Arab).

----------
Här är förresten en annan skön grej från samma blogg:
News update: Not only did Israel threaten to liquidate Nasrallah today (which makes it sound so easy; just drop him in a jar of sulfuric acid) but they even "captured" a portrait of him. That's dash cunning of them. There’s only like 30 portraits of Nasrallah in every village in southern Lebanon. What will they demand in exchange for the portrait? Will Nasrallah surrender to secure its release? Stay tuned to CNN to find out.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Okej, ta inte det här fel men bloggen har knappt varit läsvärd senaste veckan. Hemska bilder plus ett citat eller två kan man få hos jinge eller någon annan dussinbloggare. Visst är övergreppen i Libanon det stora ämnet men kanske ett par kommentarer till inrikespolitiken kunde hjälpa till att hitta tillbaka till analysskärpan?

Ali Esbati sa...

anders,

De flesta jag pratar med är av rakt motsatt åsikt. Det finns ett stort intresse för och behov av att läsa kommentarer till sådant som händer i Libanon och inte minst att bli tipsad om mer egen läsning. Det är något som saknas i samhällsdebatten.

Och oavsett hur det egentligen ligger till med den saken; jag skriver blogginläggen under de korta stunder jag kan pressa ur min vakna tid där det ska rymmas rätt mycket annat. Inläggen kommer att handla om sådant som jag sysselsätter mig mest med för tillfället. Och nu är det Libanon. Jag kan knappt tänka på något annat, och då blir också inläggen sådana.

/Ali