söndag, september 10, 2006

Det gick fort

Lite drygt en timme efter att jag lagt upp förra inlägget om Fi, och några dagar efter den debatt som det refererar till, noterar jag via Ekot att Fi nu säger sig inte kunna stödja en borgerlig regering. (Jag antyder inte något kausalt samband, i alla fall inte med mitt blogginlägg). Detta med tanke på uppgörelsen om familjepolitiken. Rimligt. Och valtaktiskt begripligt för Fi:s del. I övrigt kvarstår alla problem. Till exempel att en röst på Fi de facto är en röst på just det borgerliga regeringsalternativ som kommit överens om en bakåtsträvande familjepolitik, bland mycket annat som rulla tillbaka kvinnors rättigheter i Sverige.

4 kommentarer:

Fredriksson sa...

Snälla Ali Esbati!

Det har väl aldrig varit aktuellt för Schyman & Co att stödja det blåa laget?

Det visste väl du innan?

Det visste väl alla?

Anonym sa...

Själva konceptet "F!" var ju ett bevis att den ideologiska förankring går före specialfrågor såsom feminism. Jag är överraskad att projeketet har överlevt sig självt. Men det är väl den mediala uppmärksamhetens skuld.

Schyman är en person som inte förtjänar minsta applåd. Inte för att hon är feminist utan för att hon sitter på vänsterpartiets mandat.

Eric Goesta Rosén sa...

Vi är väl överens i grunden och det är också anledningen till att jag själv inte kommer att rösta på FI utan vänsterpartiet men nog fan vore det intressant att se vad som hände med FI i riksdagen. Sedan måste man ju ha respekt för att de ser det som ett långsiktigt arbete, når de vissa procentgränser i detta valet får de ju olika typer av ekonomiskt stöd och debattutrymme till nästa valrörelse - Av den anledningen tycker jag det är rimligt att rösta på FI trots att det kan bädda för en borgerlig regering.

Själv törs jag dock inte. Dessutom saknar de ännu helt politik i vissa frågor såvitt jag vet.

Anonym sa...

Fis ideologi ligger närmast vänsterpartiets och sossarnas. Alla är överens om att den är dålig. Alltså bord vi vara överens om att vänsterkartellen är dålig.