De har på ett korrekt sätt återgivit de sakfrågor som varit viktigast i detta val. Jag är nöjd.Blivande statsministern Fredrik Reinfeldt analyserar hos publicistklubben mediernas roll i en valrörelse som präglats av två års samlad, massiv hetsjournalistik utifrån en högerutgångspunkt. Medierna håller med. Case closed.
tisdag, september 26, 2006
Granskning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
20 kommentarer:
Det hela sammanfattades ännu bättre av PM NIlsson som var inbjudet till Agenda för att prata om medias granskning av valrörelsen. Hans uppfattning var att media inte kunde driva poltik för de var begränsade av verkligheten som satte dagordningen, samt att det var en konspirations teori att en total dominans av borgerliga ledarsidor skulle avspegla sig på nyhetsrapporteringen.
Självklart tyckte han att det hade varit en bra och spännande valrörelse. Varför är jag inte förvånad.
110 miljoner kostade deras kampanj mot 70 totalt för vänstern om jag inte kommer ihåg siffrorna.
Ända har medias (och högerns)rapportering om detta UTESLUTANDE handlat om astronomiska summor i bidrag från facken till vänstern som i sig skulle innbära korruptionsgrundade fördelar för vänstern.
Tack för det Svenskt näringsliv och media.
Det funkade den här gången också.
Marknadspravda uber alles....
Det fria ordet tillfaller den som kan betala för det.
Vi behöver ett svenskt http://mediamatters.org/ helt enkelt. Det behövs nu och det behövs långsiktigt, inte som en tillfällig kampanj några månader inför nästa val.
Tråkigt för dig men du har fel.
LO´s stöd till socialdemokraterna är offentligt och beslut om det har tagits via deras kongress.
Det är bara att ringa och fråga dom så får du svar.
Prova inte att ringa Svenskt näringsliv om hur mycket pengar dom lägger ut.
Dom kommer nämligen att ljuga och säga att dom inte lägger ut 50 öre samt att dom inte ägnar sig åt politik.
Vad en av deras tidigare chefer sagt däremot är att dom la ut uppemot 500 miljoner inför Eu omröstningen.
Det är alltså nästan 10 gånger mer än vad vänstern lagt ut denna gång på just det här valet.
Vad som dessutom är klart är att dom lagt ut 300 miljoner för att skapa Timbro som ägnar sig åt att på heltid bedriva nyliberal propaganda.
Känns bra att vi har ett opolitiskt näringsliv.
Framför allt känns det fint att dom i egenskap av opolitiska via Timbro kan gnälla rättfärdigt över att LO stöder sossarna.
Eller hur?
Micke,
Det hade varit upplysande om du kunda ange var du får tag på din statistik över partiernas krigskassor.
Enligt Carl B Hamiltons uträkningar bidrog LO med 500 miljoner till 2002 års socialdemokratiska valrörelse. Det är åtta gånger så mycket som Bushs valkampanj räknat per kapita.
Myndigheter använder mer än två miljarder per år för att opinionbilda för mer förbud, regleringar och statsutgifter. Det är nästan 100 ggr mer än Timbro har, och Timbro är det ingen som tvingas betala, det sker frivilligt. De som betalar för svenskt näringsliv är alltså dessutom med och betalar för propaganda mot sig själva via skattsedeln.
Ulrik Franke och Fredrik Erixon, Den skattefinansierade idemarknaden
Erik
Va, sen när har näringslivet slutat pumpa in pengar i de borgerliga partiernas valfonder?
Det är högern, inte vänstern, som skulle torska hårt på en offentlig redovisning av bidrag.
Sen har ju Reinfeldt all anledning att vara nöjd med massmedia. Men vänstern borde ta sig en rejäl funderare på vilken mediastrategi man tillämpat. Jag kan inte se annat än att det behövs nytt blod och nytt tänkande.
LO:s hemliga stöd till socialdemokratin har av misstag dykt upp på LO:s hemsida på internet:
http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/68604E058B39B483C1256E40004C71F6
Carl B Hamiltons uträkningar utgår från att allt som LO:s medlemsförbund betalar ut i löner, hyror, arbetsmaterial mm är partistöd till Socialdemokraterna. Åtminstone det som betalas ut när det är valrörelse. På samma sätt är givetvis ledarskribenters löner, kontorshyror, arbetsredskap mm ett partistöd från näringslivet till borgerligheten. För att inte tala om Urban Bäckströms lön, Timbro, lokalhyran på Svenskt Näringslivs kontor och mycket annat som används när näringslivet bedriver "opinionsarbete". Låt oss gissa att en sådan sammanräkning slutar på mångmiljardbelopp.
Det hade varit upplysande om du kunda ange var du får tag på din statistik över partiernas krigskassor.
------------------------
Dagens Nyheter en eller ett par dagar efter valet.
Enligt Carl B Hamiltons uträkningar bidrog LO med 500 miljoner till 2002 års socialdemokratiska valrörelse. Det är åtta gånger så mycket som Bushs valkampanj räknat per kapita.
--------------------------
Jag har persnligen bett Timbro att EXAKT redogöra för hur dom kommit fram till dessa siffror (eftersom det är dom som stått för att göra dom till allmänt given sanning) SAMT HUR den amerikanska valmyndigheten räknar bidragen till republikanska partiet.vad som är direka birak till valkampanjen och vad som är bidrag till partie som sådan etc etc etc...
Ja fick inget svar annat än att:
"LO betalar mer än bla bla bla ...Bush får".
D.v.s dom ville eller kunde inte redogöra för det faktiska underlaget till ett av deras stora slagnummer på "Enpartistaten" (Timbros hat site mot sossarna) ämnad att bevisa att majoritets dikaturen var just en diktatur.
Dagen efter valet ändrade man sig och kom fram till att sverige inte längre hade ett parlamentariskt system som innebar " korrumperad majoritets dikatur" och därmed kunde man stänga "Enpartistaten".
Praktiskt och fint.
Myndigheter använder mer än två miljarder per år för att opinionbilda för mer förbud, regleringar och statsutgifter.
-----------------------
Att statlga verk gör sitt jobb är bara ett problem om man anser at såna inte ska finnas.
Eller hur?
Själv anser jag att statlga verk är en förutsättning för demoratin.
De som betalar för svenskt näringsliv är alltså dessutom med och betalar för propaganda mot sig själva via skattsedeln.
--------------------------
Synd om er.
Jag får också betala för deras "icke politik" via skattsedeln och statens medlemskap i Svenskt näringsliv.
carl b hamilton är makalöst full av skit på samma sätt som alliansen var makalöst full av skit när de påstod att 1,2 miljoner svenskar levde i utanförskap
och om man inte räknar in skandalrapporteringar så var massmedierna klart mest vänligt inställda till alliansen
om det var rättvist eller inte är en annan fråga
Micke:
Det beror helt på vad de statliga verken sysslar med. Att berätta för folk hur de ska leva sina liv eller ren politisk opinionsbildning är inte en av uppgifterna som behövs.
Staten ska inte ha makten över folket, utan folket ska ha makten överstaten.
Men kan vi iaf säga att vi är överens om att propaganda inte ska betalas via skattesedeln?
Angående enpartistaten blir namnet ointressant när det inte längre bara är ett parti som styr och ställer. Timbro kritiserar dessutom alliansen, titta bara på Norbergs blog. Liberaler har faktiskt en tradition att kritisera båda vänster och högerblocket. Att det ena blocket är socialistiskt och dessutom mer eller mindre har tagit över konservatismen från högerblocket gör att liberaler har mycket mer att kritisera hos vänstersidan, särskilt om de är i regeringsposition.
Erik
Ali, på din blogg kritiserar du medier lika ofta som du använder dig av dem och hänvisar till dem. Du kritiserar när rapporteringen är ofördelaktig för vänstern, och hänvisar när rapporteringen gynnar vänstern. Det du håller på med är politiserad mediekritik och ingenting annat.
vilken meningsös diskussion, hur orkar ni? Känner ni igen något av argumenten ovan - ni kanske t o m har hört dem fler än en gång förut...
medias fel jadajada.
Stackars, stackars lilla vänsterblocket som inte får positiv publicitet trots alla sina misslyckanden.
Lyckliga lyckliga borgarblocket som får positiv publicitet trots alla sina misslyckanden.
Det var ju trots allt sossarnas fel att det gick åt helvete förra gången.
Låt mig inflika en grej:
På en fri marknad skapas en odemokratisk massmedia.
När exempelvis en tidning till största delen finansieras av annonsering så bidrar detta till att tidningar som riktar sig till mer resursstarka grupper (med stor köpkraft) får större reklamintäkter än tidningar som riktar sig till resurssvaga.
Skicka en kommentar