söndag, oktober 08, 2006

Opposition – från vilket håll?

I och för sig ska man väl inte i första hand leka kremlolog, men inte ger sossarnas personbesättningar i riksdagsutskotten särskilt goda vibbar om vart partiet vill vara på väg. Man får avvakta den faktiska politiken, men på åtminstone en punkt aviseras en klart usel väg. Bodström tar över posten som justitieutskottets ordförande efter batongfantasten Johan Pehrson (fp):
Justitieutskottets nye ordförande har redan siktat in sig på en fråga där han ska attackera den nya regeringens politik: bekämpning av grov brottslighet.

– Ingenting av preventiva tvångsmedel fanns med i regeringsförklaringen. Det är något vi verkligen behöver för att kunna bekämpa organiserad brottslighet.
Härligt, va? Precis vad Sverige behöver nu: en socialdemokrati som kritiserar en högerregering för att vara för lite repressiv.

Bodström lät enligt uppgift ”pigg och glad”. Bevare oss väl.


Uppdatering: Jag ser att jag nog inte är fel ute med kremlologin heller. Peter Gustavsson (s) konstaterar till exempel att ministrarnas återvandring inte slutade i något särskilt spännande: ”Ska det till rejäla förändringar får nog initiativen komma från andra håll än från Riksdagshuset”. Eller andra håll än socialdemokratin, får jag kanske tillägga.

2 kommentarer:

Lars Hultman sa...

Jag kan hålla med om att Thomas Bodström inte är mycket att jubla över. Men vad finns det för vettigt alternativ? Och vem hade du velat se som justitieutskottets ordförande? Clark Olofsson? Skulle inte förvåna mig i så fall...

Anonym sa...

jag älskar det: "initiativen får nog komma från andra håll än socialdemokratin". Underbart! Möjligen är just du lite kaxig i överkant, för ögonblicket åtminstone. För är det någon som har hört av vänstern över huvud taget, sedan valnatten?