tisdag, april 03, 2007

Inte bara Valla

Ester Pollacks krönika i SvD idag måste läsas. Frågeställningen är karaktäristisk för den tid vi lever i. Ändå - eller just därför - finns en beröringsskräck för den. Att medierna inte förmår diskutera sig själva på ett rimligt sätt blir allt mer uppenbart. Behovet att diskutera dem likaså.
Nyhetsbevakning av makthavares hantering av statliga medel respektive personal är legitim och har offentligt intresse. Men regisserat som mediedrama förvandlas kritik, också berättigad sådan, till en moralitet. Vi har sett det förr, en Laila Freivalds, en Tiina Rosenberg, en och annan minister i Reinfeldts regering. Medieskandalens regi gör att redaktioner förlorar förmågan till urskillning. Och när avgången, de politiska konsekvenserna är ett faktum, kan ingen ställas till ansvar. Pressen har ingen politisk agenda. Inte heller dess källor, väl? Kritiken av journalistiken avfärdas ofta som konspirationsteorier. Saken var stor, den krävde sin insats. Att alla värderade händelseutvecklingen på samma sätt blir ett bevis för sans och vett.

4 kommentarer:

Grue sa...

Bra. Media sysselsätter sig alltför mycket med "skandaler" som knappt är några skandaler och alltför lite med sakfrågor. Det ligger i journalisternas intresse att det är så: vid skandalerna är den mytomspunne "grävande journalisten" i fokus, medan när det diskuteras sakpolitk är det snarare politikerna i fokus.

Håller med Göran åtminstone om detta: "media är snuskigt".

mia sa...

Papegojmedia inser själva någonstans att man reducerat sina stolta ambitioner till att vara nöjesfnask och propagandatrattar, en masse.

Seriös politisk diskussion och folkbildning i demokrati sker via nätet, det är denna verklighet en del "självkritiska" journalister vaknar upp till men bara för att snabbt sövas ned i nöjestsoppan igen.

En av Perssons första åtgärder var att bidra till denna utveckling genom att omöjliggöra fria oliktänkande tidningar som tex,Arbetet. Sedan kom Bonnier Stenbeck och Schibstedt och gjorde resten...

Anonym sa...

om medierna är "nöjesfnask" kanske man skulle kriminalisera köparna. varför fortsätter folk att betala för sex, bantning och skandaler?

varför?

Anonym sa...

om medierna är "nöjesfnask" kanske man skulle kriminalisera köparna. varför fortsätter folk att betala för sex, bantning och skandaler?


Vad gäller många tidningar, inte publikationer typ Metro, är i och för sig folk delvis medskyldiga, men de starka konsumenterna av media är reklamköparna som betalar merparten. När det gäller kommersiell TV är det reklamköparna som till 100% pyntar.