Den norska tidningsmarknaden är jämfört med den i Sverige exceptionellt mångfaldig. Aftenposten (den traditionella borgerliga högertidningen), Dagsavisen (socialdemokratisk, tidigare Arbeiderbladet), Dagens Næringsliv (höger på ledarplats), Dagbladet (kvällstidning, traditionellt en säregen frisinnad, vänsterliberal position), VG (den stora kvällstidningen, någonting mellan Expressen och The Sun, fast närmare Expressen), Vårt land (kristet, lite vänsterlutande), DagenMagazinet (kristet, inte vänsterlutande), Nationen (bonderörelsen och centern), Finansavisen, och Klassekampen (startad som partitidning för AKP-ml, men idag fristående vänstertidning, med bland andra Fagforbundet, den norska motsvarigheten till Kommunal, som ägare) kommer ut i hela landet sex eller sju dagar i veckan. Dessutom finns det ett ganska stort antal veckotidningar. Och så finns det till skillnad från i Sverige på många ställen fortfarande fler än en lokal/regional tidning. Detta breddar offentligheten och skapar en debatt mellan olika tidningsröster, som saknats i Sverige i decennier. Det gör skillnad.
Idag presenterades tidningarnas upplagesiffror för 2008. Som väntat är det i allmänhet en besvärlig tid för tryckta medier. Mest tappar de stora kvällstidningarna VG och Dagbladet. De som går mot strömmen är tidningar med en mer tydlig profil och linje. Den stora upplagekometen är Morgenbladet som kommer ut på fredagar. Bland dagstidningarna är det Dagens Næringsliv som ökar upplagan mest, följt av Klassekampen. Procentuellt är det faktiskt Klassekampen som ökar mest bland de rikstäckande dagstidningarna. Vardagsupplagan har nu passerat 12.000 och på lördagar kommer den upp i hela 18.000. Det är sjunde året i rad Klassekampens upplaga har ökat.
torsdag, februari 19, 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Mer om vår egen tidningsvärld: Göteborgs Frias granskning av mediemakten: "Små blev stora. Många blev få."
Läsvärt och skrämmande på samma gång!
Skicka en kommentar