söndag, juni 07, 2009

Prelinimärt valresultat

SVT:s valvaka är så sjukt dålig.

9 kommentarer:

Mikael sa...

Valexperten Sören är ju bara för härlig. Han låter som en SO-lärare som försöker lära ut gymnasie-matematik.

Det enda som förvånar mig är FP's resultat. Gissa vem som har bånge ända fram till nästa val...

Paolo Pissoffi sa...

Misstänker att du får en del hatkommentar under natten.

Det verkar bli en sorglig dag för europa.

Andrea sa...

Men medge att (V)`s resultat är betydligt mer "sjukt dåligt" än vad du säger att Sören Holmberg är. Det är ju ett reellt problem att Vänsterpartiet (sett över tiden) förlorat inte bara populära framstående gestalter utan också många väljare. Och varför vinner till exempel Miljöpartiet. Många "eftertankar" kommer att behövas nu och framöver.

Ali Esbati sa...

Nu var det inte Sören Holmberg som i första hand var dålig.

Självklart gör vänsterpartiet ett dåligt val. Men det är inte så svårt att lista ut vad det beror på. Partiet har blött röster åt flera håll och inte varit i debattens centrum. Och det är svårt i det läget att kommunicera sin EU-kritik - det har inte lyckats fullt ut.

Jag tycker inte att vänsterpartiet har gjort en dålig valrörelse dock. Det jag sett på håll tycker jag ger ganska ok vibbar inför valet 2010.

Anders sa...

Håller verkligen med Andrea. Det står ju pinsamt klart att (v) bara kan lyckas då man är ett bredare och modernare vänsterparti som inte är rädda för att se till att ha företrädare som fungerar bra i media.

Jag var med på den tiden vägvalvänster-gänget avpolleterades, vilket kanske var politiskt nödvändigt men (v) har aldrig lyckats återfå bredden eller genomfört någon annan sorts förnyelse som inte behöver betyda en högersväng. Vore jag Ohly skulle jag också fundera allvarligt på om det är bra för partiet att jag sitter kvar.

Anonym sa...

Ja, jag håller med om att valvakan var skrattretande, det var som en sämre version av Eurovision Song Contest, men utan de gräsliga låtarna och med skakigare handkamera i green room. Innan funderade jag på att göra en parodi, men verkligheten hann visst först, för nästan alla mina idéer (utom utspökade högertöntpartier som alla ger tolvpoängsröster till varandra) var med.

Moa sa...

Vår tillbakagång och Sverigedemokraternas framgång är ju båda tecken på en jävla katastrof, det visar ju bland annat på att vi inte lyckats nå ut med vår politik som vi under rådande finanskris egentligen borde kunna få mycket mer gehör för.

Mitt i skiten började jag nästan skratta åt att Rick Falkvinge uppenbarligen inte fattat skillnaden mellan borgare och kapitalist. Men sådant har väl aldrig varit gamla mufares starkaste gren.

mumintrollet sa...

MUF borde nog ta och läsa den där kursen i marxism som ordnades. I övrigt så är valresultatet för Vp beklagligt. Fi tog jämställdhetsrösterna och Pp ungdomsrösterna. Jonas Sjöstedt affischerar inte längre. Mp menade att sin framgång berodde på att dom släppt eu-kritiken, men det kan lika gärna bero på ett bra affischnamn i kombination med bra kampanj som faktiskt förde ut deras politik.

Danne sa...

Och så kan V:s valfiasko bero på att de flesta associerar partiet med Hamas, Iran och muslimska terrorister.

Tack för det, Ali!