tisdag, juni 30, 2009

Sälj hela skiten!

Ja, apropå utförsäljningar, har jag precis läst ut boken Sälj hela skiten!, skriven av Josefin Brink, Jens Ergon, Peter Gustavsson och Kent Werne. Hinner inte skriva något uttömmande nu, utan nöjer mig med två mycket starka rekommendationer: Skaffa den! Läs den!

Boken redogör på enkelt och solitt för marknadiseringen av välfärden och vad det har fått för effekter. Mycket information och samtidigt ett viktigt debattinlägg. Som Ammar Makboul skrev i sin recension i Aftonbladet:
"Det skulle kunna vara en kriminalroman om det inte vore för det monotona uppräknandet av brott sida upp och ner. Dramatiken övergår i illamående när jag inser att det är min egen verklighet det handlar om. Barnens förskola, närakuten där vi bor, och kollektivtrafiken jag åker med varje dag till jobbet. Sälj hela skiten! är en berättelse om övergreppen på vår gemensamma välfärd..."

Läs också Paolo Pissoffi och Helena Duroj.

Boken har också fått en blogg.

1 kommentar:

Sandra sa...

Just beställt hem boken, ser fram emot intressant läsning :)