lördag, juli 25, 2009

”Maktens lydiga röst”

Fin artikel av Mustafa Can, inför de hårt kontrollerade valen i ”Kurdistan – en demokratisk fyrbåk”, som Sverker Oredsson och folkpartisten Olle Schmidt kallade det efter ockupationen av Irak skapade kurdiska självstyret:
Den välfärd som uppnåtts sedan våra svenska opinionsbildares tragikomiska demokratiprognos är en filantropisk biprodukt av profit- och makthungern. Med hjälp av klanmedlemmar och lojala undersåtar styr de två stora partierna KDP och PUK alltjämnt alltifrån media och ekonomi till tillsättningen av minsta offentliga tjänst.
Också i en annan demokratisk fyrbåk – Afghanistan – ska det hållas val under vänlig men bestämd ledning av USA och dess lokala representanter. Och Också här vill folkpartiet hjälpa till – med mer svensk trupp.

Apropå ockupationsinsatsen i Afghanistan, som häromdagen ledde till att svenska soldater sköt ihjäl tre afghaner, skriver SvD:s Mikael Holmström:
Det är en fredsinsats som Sverige deltar i under Nato-befäl i Isaf-styrkan, på FN-mandat och på inbjudan av den afghanska regeringen.
Två fel och en skymf i samma mening. Det är ingen fredsinsats som Sverige deltar i. Det finns inget FN-mandat. Och ”inbjudan” från ”den afghanska regeringen” bygger på att den afghanska regeringen regerar helt på nåder från ockupationsstyrkorna. Den afghanska regering som ”bjöd in” Sovjetunionen hade betydligt större egen legitimitet än dagens regering. Men att insatsen genomförs under Nato-befäl är förvisso sant.

34 kommentarer:

Anonym sa...

Nazi-Ali Esbati - Iran-diktaturets lydig puddel ?

Nazistene har et klart program om å renvaske fortidens forbrytelser. Man tar det trinnvis: man ønsker balanse, det undertrykte må slippe frem: Den andre siden. Man låner et uttrykk fra dagens debatt, som er appellerende, og later som om det er samme ærend man er ute i.

Det begynte på 70-tallet da de franske revisjonistene Robert Faurisson og Roger Garaudy dukket opp. Primo Levi reagerte voldsomt da Le Monde trykket en stor artikkel av Faurisson om "myten om gasskamrene". For å balansere trykket de på motsatt side en artikkel av en kjent overlevende. Men nettopp dette, tilsynelatende balanserte, var å overskride den alvorligste grensen: man lot som om sannhet og løgn er to alen av samme stykke, som om løgnen har legitimitet.

Hele den islamske verden var pro-nazistisk helt fram til slaget ved El-Almein hvor Rommel tapte. Palestinerne på 30-tallet elsket Hitler,og historien om Stormuftien av Jerusalem,
Al-Husseni, kjenner vi godt fra årelange debatter her på document. Han var Hitlers mann i den arabiske verden som satte opp SS-Divisjoner og Yasser Arafats mentor.
Den arabiske verden i dag hater jøder, de oppkaller barna sine etter nazister, de godtar intet Holocaust og Hamas truer med å jage jøder i verdensmålestokk. Vi kan ta med Hizballahs to terrorangrep på jødiske institusjoner i Buenos Aires.

Som åpenbart selv for rabiat tungnemme: Vesten jobber med appeasement med militant islam i Syria, Hizballah,Iran,Qatar,Sudan, Hamas og Muslim Brotherhood. Frankrike fikk nylig en militærbase i Gulfen.


For at dette prosjektet skal lykkes må man på det psykologiske plan gjøre utallige saker; felles arabisk-vestlig tv, felles kulturtoppmøter, felles ditt og felles datt, Durban 3,4,5. En må ha på plass Marte Michelet i Dagbladet og Ali Esbati og Braanen i Klassekampen.

Men det er ikke nok: en må også begynne å revidere klassisk europeisk historieskrivning slik at den tilpasses Arabia og Islam.
Tror man meg ikke? Det var en fransk historiker som nylig utga en bok om arabernes tunge rolle i neger-slavehandelen på 1700-tallet.
Hva skjedde? Mannen måtte i retten i Frankrike for å ha skjendet Islam!!!


Vesten kan ikke holde seg med en historieskrivning som handler om at jødevennen Churchill er en helt som nedkjempet den patologiske antisemitten Adolf Hitler som var så stor at han snakket om Juden-Vernichtung utallige ganger fra sommeren 1941. Og ikke bare jøder han fikk tak i, men jøder over hele verden.
Her ser man at Hitlers program, Hamas, Qaida, Iran og Hizballah er identisk.

Alt dette med Irving er et forvarsel om at historieskrivningen i Europa vil bli lagt om og det fort og. Det skal bli mere "balansert",dvs
Churchill ned og Hitler opp.

Er det så vanskelig å se at vi etter økonomikrakket nå gjennomgår de største ombygginger av verden siden annen verdenskrig?
Og hvis man erkjenner dette, skulle det ikke være så vanskelig å forstå at denne omdannelsen i retning total globalisme må ledsages av en ny historieskrivning. Eller hva? For undertegnede ligger det som åpent i dagen.

Oleg sa...

Ali Esbati "FSB Maktens lydiga röst"

Acknowledging the Deception

mohammed marx sa...

Hur är läget? Allt bra med Neo-Stalinistene ?

Presidentvalet i Kirgizistan fyller inte internationella kriterier, anser den europeiska säkerhets- och samarbetsorganisationen OSSE som beskriver valet som en besvikelse.

Under valdagen har det förkommit flera problem och oegentligheter som bland annat oklarheter i vallängderna och bevis på att samma personer röstat flera gånger, menar OSSE. Läget blev ännu sämre under rösträkningen och under tabelleringen av valresultatet.

Johan Goldman sa...

My Disillusionment with Ali Esbati.

http://dwardmac.pitzer.edu/Anarchist_Archives/goldman/disillusion/toc.html

Groucho Marx sa...

Jeg vil ikke være medlem av din klubb (politiske sekt) om dere vil ha meg som medlem .

Groucho Marx sa...

Den afghanska regering som ”bjöd in” Sovjetunionen hade betydligt större egen legitimitet än dagens regering. Men att insatsen genomförs under Nato-befäl är förvisso sant.

En kommentator i bladet Nye Tider skriver: »Tyskland har erkendt sine forbrydelser og er blevet et nyt land. Men Rusland fortsætter med at holde fast i 'det store sovjetiske fortid', der hænger som vægtlodder om benene på os og trækker os tilbage«.

Ibrahim sa...

För Helsicke! Nån måtta får det vara!

Våra muslimer i sverige skriker högt så fort de känner sig kränkta men jag
ser dem aldrig på gatorna! När det sker fruktansvärda dåd i hjärtat av Europa av deras mer bokstavstroende trosfränder.

Varför var inte svenska muslimer och demonstrerade mot bombningarna i London, Madrid och tog ett klart avstånd mot detta!

Hur tusan tror muslimerna i Sverige egentligen att Europeer överhuvudtaget ska få en bättre bild av dem om de är tysta när en bomb exploderar i tunnelbanor och civila dör.

Men högljutt protesterar p.g.a av en karikatyr.

Det är skamligt!

Jag är från Turkiet dvs ett muslimiskt land. Jag har respekt för andra religion men hur många muslimer som var det som protesterade mot att de två tusen år gamla buddha statyerna ett världskulturarv sprängdes av Talibanerna i Afganistan?


Jag skäms!
Och är så förbannad!

För övrigt är jag från ett muslimiskt familj och min far är troende, men ibland undrar vad muslimerna i sverige tänker med


Ibrahim

Anonym sa...

Du skriver "Två fel och en skymf i samma mening. Det är ingen fredsinsats som Sverige deltar i. Det finns inget FN-mandat."

Läs gärna Resolution 1510 (2003):
"The Security Council,...Acting for these reasons under Chapter VII of the Charter of the United
Nations, 1. Authorizes expansion of the mandate of the International Security
Assistance Force to allow it, as resources permit, to support the Afghan Transitional
Authority and its successors in the maintenance of security in areas of Afghanistan
outside of Kabul and its environs, so that the Afghan Authorities as well as the
personnel of the United Nations and other international civilian personnel engaged,
in particular, in reconstruction and humanitarian efforts, can operate in a secure
environment, and to provide security assistance for the performance of other tasks in
support of the Bonn Agreement;"

Randle Patrick McMurphy sa...

Förstår du vad jag menar nu Ali?

Är det inte dags att spärra den här sinnessjuka sionistgalningen ovan?

Nu ser vi tydligt konsekvensen av att stänga dårhusen bygga om dem till konferenshotell golf/spa kontor och kasta ut galningarna på gatan.

Ali Esbati sa...

Anonym 12:25,

Jo, jag har gjort det. Till och med denna, av USA frampressade resolution, talar om en transitionsregering, som efter valen 2004 inte längre är en transitionsregering (jo, jag ser gummiorden "and its successors" - men kom igen). Och den talar framför allt om stöd till rekonstruktion och säkerhet för FN-personal - inte fullskalig ockupation, bybombningar och människojakt i bergen.

Så jo, jag förstår att den resolution är ett fikonlöv att försöka gömma sig bakom, men det är ett mycket litet och mycket falskt sådant.

World traveller sa...

Du vet inte mycket om Afghanistan Ali Esbati, eller det kanske aer just det du goer, fast du stoeder talibanerna och Al Qaida i deras kamp mot vaest. Du ska inte uttala dig om vad soldaterna haer goer om du inte har varit haer. De utfoer ett otroligt arbete foer att skydda och hjaelpa civila. Talibaner och utlaendska jihadister goer allt de kan foer att doeda dom (och anvaender saa ofta de kan civila kvinnor och barn som gisslan).

Elin Tvaedt sa...

Helt otroligt!

Oleg sa...

Et regime som samarbeider med neo-Stalinistene i Russland og Kina hadde selvsagt vært å forterekke for Ali Esbati og de rød-brune fascister.

Ali Esbati trenger ikke å utdype sin ideologiske plattform . Selv en idiot forstår den selvopphøyede rød-brune elites og Ali Esbatis forakt for vestlige demokratier .

Det er på tide å stenge ut sionistene, er valgspråket for både nye og gamle nazister.

Oleg sa...

Nå må du slutte med dette paranoide tøvet ditt Ali Esbati.

Jeg tilhører bare pro-israeliska kampanjgrupper.

Jeg er ekte fascist og regner med som en Klingon av min opptrekkning med totalitære sionistiske grupper på Tantoiine , Hoth og Death star.

Den pule-ferske fjesking med blomster og meg som røjker og tar sig ett anstendigt blås i ny og ne kalles antisemitisme og plasserer Golden blant en gruppe schwartze som kun vekker moro.

Anonym sa...

Ali Eabati, Håll dig borta från politiken över huvudtaget,du stöder bara diktaturer världen över,gå lär dig grundläggande mänskliga rättigheter,inte det som de lär dig i ryssland och nordkorea och china, fattar du? En annan sak om du tycker att iran ,ryssland,china,nordkorea är så idealiska, ta med hela din familj och flytta ditt,blogga där,men som iranier kan jag säga att du kan inte ett smack om irans historia och det som händer i iran, absolut ingenting, du är så lång ifrån sanningen man kan komma, läs dem här artiklarna och översätt de för dina kompisar som tror att folk som protesterar i iran är bara överklassen

http://www.radiofarda.com/content/F8_SEPAH_GENERAL_ROUHOLAMINI_TORTURE/1785554.html

det här är vår palament:(fattar du?)
http://zamaaneh.com/news/2009/07/205.html

Oleg sa...

Nå begynner Ali Esbatis neo-Stalinisteiske venner med den klassiske dritt.

Ali Esbati som ellers utmerker seg meg eksemplarisk DDR sensur driter nå i eget rede.

Om det noen gang har vært tvil om denne neo-Stalinististiske hvalps ideologiske plattform.

Dine venner i FSB må ta deg inn på omskoleringskurs Ali.

Ali Esbati sa...

Hej, som iranier kan jag säga till dig att du kan dra åt helvete. Det tror jag kan vara ett litet men viktigt bidrag till dem som lider under förtryck och tortyr i Iran.

Kul också med referens till Radio Farda. Från denna radiokanals egen hemsida:

راديو فردا يکی از بخش‌های نهاد اطلاع‌رسانی بين‌المللی ايالات متحده آمريکاست که با هزينه کنگره آمريکا و زير نظر شورای اطلاع‌رسانی بين‌المللی دولت آمريکا اداره می‌شود.

وظيفه شورای اطلاع‌رسانی بين‌المللی آمريکا که از ادارات دولت فدرال محسوب می‌شود تقويت و گسترش آزادی و دموکراسی از طريق انتشار آزادانه اطلاعات و اخبار دقيق و بی‌طرفانه است. اين شورا ضامن استقلال و اعتبار حرفه‌ای برنامه‌های راديو فردا و ساير برنامه‌های راديویی و تلويزيونی بين‌المللی دولت
آمريکاست.

Snabböversättning:

Radio Farda är en del av USA:s International Broadcasting Bureau, som finansieras av USA:s kongress och leds under Broadcasting Board of Governors.

Uppdraget för Broadcasting Board of Governors – som är en myndigheten under den federala regeringen i USA – är att stärka och utvidga och frihet och demokrati genom publicering av fri information och precisa och opartiska nyheter. Myndigheten garanterar självständigheten och den professionella tillförlitligheten hos Radio Fardas program och hos den amerikanska regeringens andra radio- och tv-sändningar.

http://www.radiofarda.com/section/about_us/329.html


Se mer:
http://en.wikipedia.org/wiki/International_Broadcasting_Bureau
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcasting_Board_of_Governors

Anonym sa...

Tragiskt att se så mycket hat bland de som kommenterar på din blogg, Ali. Läsförståelsen är dessutom häpnadsväckande låg.

Du verkar ha fått speciellt en nätstalker från Norge som, för att uttrycka det milt, är sinnesrubbad.

Evgeny Chossudovsky sa...

Takk i lige måte lille neo-stalinistiske propagandist.

Du kan jo kan jo bare la være å publisere dritten fra dine neo-stalinistiske venner.

Den primitive neo-Stalinistiske demagogi du bedriver på vegne av dine oppdragsgivere er noe gleder seg over.

En ekte ideologisk skalleknuser .
Takk for din lille raptus som forteller meg at kan bli en god frontkjemper.

Oleg sa...

PBS, NRK , SVT og DR er langt å forterekke framfor dine manipulerte kilder Ali.

Felles for mediebedrifter som har ambisjoner om gi folk presise informasjoner er at de innrømmer feil om det kan dokumenteres.

Neo-Stalinister som Ali Esbati nekter naturligvis å forholde seg til fakta.

At du nekter å godta fakta som ikke stemmer med ditt manipulerte verdensbilde er forstålig.

mohammed ali sa...

Den neo-Stalinistiske skalleknusersympatisør Ali Esbati har gjenninnført sensur.

Respekten for deg er null, og du kan dra til Helvete (IRAN )

Ali Esbati sa...

Till anonym 3:38,

Jo, vår norske vän skickar i vissa perioder en kommentar varannan eller var tredje minut. Jag tar bort en hel del av de allra galnaste, så du kan ju tänka dig...

Anonym sa...

Tragiskt att se så mycket hat bland de som kommenterar på din blogg, Ali. Läsförståelsen är dessutom häpnadsväckande låg.


jaaaaaa TRAGISK ATT DET ÄR BARA DUM SKALLAR SOM DU HÅLLER MED ALI ESBATI, TYPISK ATT HAN HAR INTE FÅTT BÄTTRE UPPFOSTRAN VERKEN FRÅN FAMILJEN ELLER VÄNNER, NÄR HAN BEHANDLAR ANDRA MÄNNISKOR SÅ ILLA, DRA INTE ÅT HELVETE, DRA ÅT SKITEN DVS, RYSSLAND,NORDKOREA,ÅK DIT MED DIN FAMILJ

Anonym sa...

visste du att vi iranier har bildat en VI HATAR ALI ESBATI sida på facebook, inte att du är viktig, utan att avslöja vårt lands fiende nr 1 i sverige. Ha Ha Ha.Där kan du inte ta bort kommentarer,fattar du ALI AHMADI NEDJAD

Anonym sa...

Iraniers slagord är inte längre död åt usa,eller död åt israel, utan det är DÖD ÅT RYSSLAND, NI kan höra själva här,(om esbati-putin sensurerar inte)

http://www.youtube.com/watch?v=CzO2Nd8PzLA&feature=channel_page

jaaa esbati-putin-ahmadinedjad vad säger du? visst svider det i en viss kroppsdel av dig? ha ha ha ha DÖD ÅT RYSSLAND;CHINA;NORDKOREA,

kristoffer sa...

Jag tycker verkligen att du borde sålla dina kommentarer hårdare, det är ingen som tjänar på en massa trams i kommentarsfält där en relevant diskussion skulle kunna hållas.

Lite mer om detta skriver Erik Svensson här: http://biologyandpolitics.blogspot.com/2009/05/om-skillnaden-mellan-refusering-och.html

Anonym sa...

Ali skrev: "jo, jag förstår att den resolution är ett fikonlöv att försöka gömma sig bakom"

Okunnig nolla. Och nej, du förstår ingenting. Allra minst internationell rätt och FN-resolutioner.

Ali Esbati sa...

Oj då. Ett kort ögonblick trodde jag att du hade någon vettig poäng att utveckla. Beklagar att jag tog fel.

Men fortfarande är det dels möjligt att argumentera för att resolutionen i sig skaver mot stadgan, men i det här fallet är det framför allt uppenbart att Nato själv utvidgat sitt "mandat" till obgränsad krigföring och ockupationsuppehållande.

mohammed ali sa...

Den neo-Stalinistiske skalleknusersympatisør er redd for fremføre propaganda for fienden ?

Ayatollah Rafsanjani delivers sermon, Mousavi supporters chant; "Death to Russia, Death to China."

http://www.youtube.com/watch?v=w7qc5GrcrkM

Jurist, SU sa...

@anon 9:17

* FN-stadgan förbjuder krig och medger undantag endast i självförsvarssyfte och för att återställa internationell fred och säkerhet.

* Självklart försöker USA och dess allierade ibland hävda att aktionen i Afghanistan kan återföras på artikel 42 i stadgan, men detta är starkt ifrågasatt.

* Under alla omständigheter säger resolution 1501 explicit, att de militära aktiviteterna skall skydda den afghanska regeringen och FN-personalen i deras försök att återuppbygga landet. Det finns så gott som ingenting i det som Nato-styrkorna gör i verkligheten, som faller under denna kategori. Deras agerande är med andra ord folkrättsvidrigt.

Anonym sa...

Det skinnhellige hykleriet klær deg ikke Esbati . Du vet like godt som meg hva du unnlater å skrive om.

Din fjesking med populistiske neo-Stalinistiske diktatorerer et gjennomgående trekk på din blogg.
Om man vil påpeke dette faktum på en sivilisert måte slipper man ikke gjennom.

Når man tilslutt slipper gjennom sensuren er det for at du skal spille rollen som offer for hat.

Dette er patetisk og barnslig

Anonym sa...

QUESTION 3: The UN Security Council has ratified the Afghanistan war – doesn’t that make it legitimate?
The question of after-the-fact legitimacy is more difficult to resolve since it is quite true that the UN Security Council never officially disapproved or denounced the war in Afghanistan (or the war in Iraq, for that matter), quite the contrary. Nevertheless, we believe that the war is neither legitimate nor legal under international law, the only appropriate system of law for deciding such matters.

The UN Charter clearly states that the primary role of the United Nations is to prevent war, and to propose other means of resolving conflicts between nations. Even if one accepts the idea that the United States was trying to prevent new terrorist attacks by attacking Afghanistan,[5] the Security Council violated its mandate by failing to consider possible non-military solutions once the bombardment began.

This failure by the Security Council is unfortunately not an isolated case. In fact, it is no exaggeration to say that the United Nations has been undergoing a severe crisis since the end of the Cold War. The absence of a second superpower to act as a counterweight to the US has created a new situation at the UN — and especially on the Security Council, which is often reduced to ratifying the US empire’s wars, in violation of the UN charter. This happened with:
• the UN Security Council resolution of the fall of 1990 giving advance authorization to the Gulf War;
• the resolutions renewing the genocidal sanctions on Iraq for twelve straight years;
• the resolutions ratifying the fait accompli consisting of the illegal March 2003 “coalition” invasion of Iraq – a June 2004 resolution even welcomed the end of the Iraq occupation!
On several occasions since the end of the Cold War, the UN’s fundamental mission has been derailed. It has become an instrument for approval of the US empire’s wars of expansion. In fact, former US Permanent Representative to the UN John Bolton allowed as much:
There is no such thing as the United Nations. There is only the international community, which can only be led by the only remaining superpower, which is the United States, when it suits our interest and we can get others to go along… When the United States leads, the United Nations will follow. When it suits our interest to do so, we will do so. When it does not suit our interests we will not.[6]
Just as it is possible for governments to pass laws violating their own country’s constitution or bill of rights – laws whose legality and legitimacy can then by challenged with reference to these fundamental legal instruments – the Security Council, under pressure from the United States, is increasingly passing resolutions that violate the spirit and the letter of the UN Charter. In these cases it is our duty to defend international law and denounce such resolutions, not to accept that they grant legitimacy to illegal acts.

Lars Edh sa...

norwegian psycho, stop posting your comments please. till iraniern som kallar ali för en "nolla", lär dig stava och uttrycka dig utan att låta som en byfåne.

Anonym sa...

Jag håller med Kristoffer:
Debatten här kunde vara högintressant om den inte skymdes av alla idioter (jag avstår från mer beskrivande adjektiv) som blandar sig i.

Rensa bort skiten!