torsdag, september 06, 2012

Priset för våra värden

Jag har aldrig hört till dem som tycker att BNP-begreppet är värdelöst eller generellt missvisande. Men vissa områden är mer problematiska än andra. Och framför finns det slentrianmässiga tolkningar av detta och många andra ekonomiska mått som mystifierar eller osynliggöra aspekter av den ekonomiska verkligheten. Ett exempel på detta har jag skrivit om i norska Dagsavisen idag. Det handlar om hur vi tolkar "värdeskapande" i de fall företag i Nord använder sig av (tätt bundna) underleverantörer i Syd.
Mens varemerket bygges opp i nord, og gir muligheten til å ta ut høyere priser, framstår det som at det arbeidet som er forutsetningen for at produktet skal eksistere, er relativt sett mindre og mindre verdt. Det gjelder ikke bare teknologitunge Apple, men også H&Ms T-skjorter eller en kopp kaffe på Starbucks. Dette er en posisjon som muliggjøres av de historisk bestemte globale urettferdighetene.
Läs gärna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Skulle gärna vilja höra en kommentar på detta:

augusttorngrenwartin.blogspot.com/2012/08/bok.html?m=1