Visar inlägg med etikett JK. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett JK. Visa alla inlägg

onsdag, maj 02, 2007

En granskning av ett samhällsproblem

Det är mycket glädjande att Göran Lambertz aviserar en granskning av krogvakter och av polisens agerande i fall där ingripanden från dessa sker. Lambertz kommer att bli motarbetad. Det är mer regel än undantag, när någon ger sig på uniformerade sällskap med extraordinära rättigheter. Just därför är den funktion som JK har oerhört viktig i ett rättssamhälle. Var detta sedan hamnar i praktiken, beror på hur motarbetad han blir och vilken uppbackning han får av människor med civilkurage.

Det är oerhört tydligt att vakternas agerande och det bemötande det får i rätten är ett samhällsproblem. Vittnesmålen är allt för många för att kunna ignoreras. Ändå är det just vad som hänt och händer – de ignoreras.

Det som är riktigt bra med Lambertz debattartikel är att han sätter in problematiken i ett bredare perspektiv – hur offer, förövare, och dem runt omkring påverkas. Individens rättsäkerhet är viktigt i ett fungerande samhälle, och mer än bara för den berörda individen i det givna ögonblicket; också för andras trygghet och frihet.
Den som nästan alltid blir trodd kan känna sig oberörbar. Då är det lätt att också få känslan att man kan göra lite som man vill.

Om det här är riktigt innebär det att unga människor riskerar att dömas felaktigt för brott. Att detta är allvarligt begriper var och en. Och den som tänker sig in i situationen att han själv eller en son eller dotter skulle råka ut för detta kan förstå vanmakten hos den som drabbas. Det finns en fara att ungdomar som utsätts för sådant tappar tron på rättssystemet för lång tid. Samhället tillfogar dem ett sår som kan bli svårt att läka.
Till det kan man lägga, att något annat obehagligt sker, om människor i allmänhet lär sig att rycka på axlarna åt problem som människor råkar ut för, så länge det inte rör dem själva. Det finns något djupt problematiskt i att folk så ihärdigt intalar sig själva att det är vakternas och polisernas berättelser som ska tas på allvar. Under detta finns ofta snarare en värdering i att man struntar i om det går illa för en berusad ung person. Polisen och vakten kan få trycka till lite – där gör man ”bara sitt jobb”, medan den som får spö hör till en sort som man inte omedelbart kan, eller kanske vanligare vill identifiera sig med. Den som blir illa behandlad har så att säga ”förtjänat” det, genom att vara lite för full, ha icke-förtroendeingivande kläder, vara blatte, vara en tjej, kanske politiskt aktiv, som inte beter sig underdånigt, utan som en redig människa med självrespekt.

De mer eller mindre medvetna skälen kan variera. Klart är att det är ett samhällsproblem när människor skaffar sig ett överseende med rättsövergrepp som drabbar folk de inte gillar. JK:s granskning är därför – även om jag knappast hyser några överdrivna förhoppningar om att den ska leda till något i sak – ändå en vällovlig handling.