söndag, februari 27, 2005

Opinionsundersökning och rubriksättning

DN:s löpsedel ropar ut: "Miljöpartiet går starkt framåt när vänsterpartiet backar" (citerar ur minnet nu). Det är den stora nyheten. Det visar sig sen att miljöpartiet i undersökningen visserligen går framåt. Men också vänsterpartiet. Men det är inte direkt det som löpsedeln förmedlar. I Aktuellt blir uppföljningen ännu bättre. Stor nyhet att miljöpartiet går framåt - från 5,2% till 6,8%. Peter Eriksson får kommentera och säga att det finns de som tycker det "behövs mer radikal politik, men inte genom mer centralisering". När han säger detta visas bilder på Lars Ohly!

Balanserat och sakligt.

Får man föreslå några andra rubriker, som till skillnad från nämnda löp faktiskt har stöd i själva undersökningen:

* "Borgerlig allians står och stampar i opinionen trots massiva mediadrev"
* "(kd) stabilt under 4%-spärren"
* "Vänsterpartiet fjärde största parti!"
* "Chockbesked i natt: tusentals svenskar kan fortfarande tänka sig rösta på centern".

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ali ... som lösning på ditt skenbara problem föreslår jag dig och alla andra att blankt vägra köpa DN. På inget sätt är du delaktig/drabbar/offer i detta då. DN ägs privat och får heller inget presstöd. Varje krona de tar in får de genom helt frivilliga transaktioner.

Det är förvisso en marknadslösning, men det är den som visat sig bäst i längden.

Ett alternativt sätt att 'lösa' ditt problem är ju att kasta press- och yttrandefrihet överbord. Men innan dess behöver du skaffa dig väldigt mycket våldsmakt.

Hm, undrar vilken väg du helst skulle vilja ta!?

Anonym sa...

Pasqualito, DN har inte presstöd, det är SvD som har det.

Och det enda politiska intresse som automatiskt följer med ägarskap är att få behålla sin egendom, dvs inte bli bestulen. Det är märkligt att denna önskan anses vara politisk i Sverige.

I övrigt handlar ägande om att ta ansvar, vilket tex kan innebära att att försöka förvalta och använda det med avkastning, dvs näringsverksamhet. Det innebär normalt att erbjuda ev kunder ett val som dom frivilligt kan välja (eller inte). Även detta anses i Sverige vara en politisk agenda.

Synerligen märkligt!

Niklas Frykman sa...

DNs rubrik som den var:
"Miljöpartiet vinnare i ny väljarbarometer"

Inte ett ord om vänstern backar. I texten sägs senare att väljare som tidigare sympatiserat med (v) nu stödjer (mp).

En smula vinklad läsning kanske?

Ali Esbati sa...

Jag skrev "löpsedel" och menar med det - löpsedel. Rubrik är det som står överst på artikeln. Löpsedel är en slags affisch som anger den/de nyhet(er) som tidningen vill lyfta fram.

Anonym sa...

Pasualito, lite konspirationsteoretiskt men på det hela taget inte fel. Det trevliga med denna ordning är ingen tvingas betala ett öre för DN om denne inte vill.

Men menar du att anonsörer (tex KappAhl) vill att nyhetsrapporteringen gärna har ett KappAhls-perspektiv? Då tror jag att du är ute och cyklar lite. Då är det nog mer bekymmersamt och det är en politisk aktör som äger tidningen.

Att DN sedan har många dåliga journalister är ju inget som är unikt för just denna blaska. Jag tror däremot att det i mycket större utsräckning är journalisternas (miss-)uppfattningar som lyser igenom än ägarnas.

Själv har jag märkt att nästan (men bara nästan) all journalitik är ett snabbt ihop-rafs av lite tyckande och skvaller, inte sällan plagierat (kallas rirajt) från någon annan, också journalist. Dvs mycket cirkelinformation som dunkar sig själv i ryggen och bekräftar det egna ryktet som allmän uppfattning om flera har upprepat det.

God journalistik är ett mödosamt jobb och ger sällan snabb utdelning. Trustorhärvans upprullande är ett sånt exempel. (SvD)

Anonym sa...

Jag tänkte jag skulle frossa i mentalt störda "personligheter" som har lyckats uppnå offentlig makt. Har beställt Das Kapital, Det kommunistiska manifestet och Mein kampf. Måste lära känna fienden och differentiera mellan de olika ideologierna så att man inte viker sig för lätt i en debatt. Kan inte endast se ena sidan av myntet, tar inspiration av Herr Esbati som pluggat på "fiendeskolan" Handels. Nåväl, hoppas jag kommer ut som en ny människa.

/Nick

Anonym sa...

Vad jag kan minnas såg jag bara rubriken "Miljöpartiet starkt framåt" - jag kanske missminner mig - och den rubriken beskriver faktiskt den enda statistiskt säkerställda förändringen i väljarbarometern. Vänsterpartiets "uppgång" på 0.2 procentenheter faller ju inom felmarginalen så det visslar. Men ni läser kanske inte statistik på Handels i Stockholm?