fredag, februari 18, 2005

Silvia grät!

Ack, denna lismande upptagenhet med en statligt avlönad, menlöst vinkande överklassfamilj. Och ve det folk som utsätts för en medial anstormning där verkligheten förtvinar till förmån för sagornas prakt. Jag står inte ut med rubrikerna om hur Drottning Silvia Föll i Gråt. Alltså inte så viktigt att Drottning Silvia föll i gråt. Utan att Drottning Silvia föll i gråt. Ett allvarligt ögonblick av mänsklig sorg övergår i fars och juvelklirr.

Hör klanget från Vilhem Mobergs ord från 1955:
"Kungadömet frammanar och utvecklar några av människans mest förödmjukande egenskaper: begäret att stå i gunst hos de höga, ivern att få umgås med dem, tjänstvilligheten till varje pris, den böjda ryggen inför överheten"
För vad får en seriös journalist att med devot eftertryck återge dessa visdomsord?
– Det var ett väldigt speciellt moment. Det var oerhört vackert. Man tänkte naturligtvis på det som har hänt.
(Och: hur tänkte hon sig "moment"? Avses "one moment", eller avses "nästa moment blir dans med glada infödingar - därefter väntar transport till flygplatsen"?)

4 kommentarer:

Tobias Lindberg sa...

Ja, visst är det larvigt att det skrivs så mycket om kungafamiljen. Vad har de någonsin gjort för bra! Jag har inget emot kungen eller drottningen personligt, jag är bara mot monarkin. Det bästa är att den rätt snart kommer att försvinna, även om det kommer att ta ett tag. Ned med Monarkin!

Walle sa...

Seriöst- att du inte har läst i tidningarna om ev. besök från Kuba och Vietnam kan ju bero på att det inte "anses intressant"? Vietnam är ju ett stenkast därifrån...

Anonym sa...

Ja vilken kvinna..för det apanaget skulle också jag kunna gråta en skvätt "när det behövdes". Jag utnämnde hennes man till "dagens värsting" :http://dagspolitik.blogspot.com/

Anonym sa...

Jag tror nog att Silvia tänkte sig "Moment" på tyska, inte svenska eller engelska. Men det kan ju inte komma som en överraskning att hon bryter :)