fredag, mars 11, 2005

Politik - ett lätt sätt att umgås

På senare tid har Liberala ungdomsförbundet utmärkt sig som en extremistisk organisation, där de viktigaste profilfrågorna är att propagera för bombningar och statskupper i olika länder, samt ge helhjärtat stöd till Israels raspolitik i Mellanöstern. Men det finns också en annan sida, som alltid funnits närvarande och som förenar de borgerliga ungdomsförbunden i sin samhälleliga funktion. Ibland kommer det till härligt klarsynt uttryck, bortom pressmeddelanden som mediatränade unga liberaler skickar till sina farsor på de ledarsidor där de själva snart skall anställas. I Sydsvenska dagbladet säger ordföranden i Luf Lund sålunda "med ett generat leende":
"Det handlar mycket om att träffas och umgås. Vi spelar mycket TP, det är en grej hos Luf [...] Vi är ett debattforum som förenas av den liberala ideologin. Fast egentligen är vi ett kompisgäng som leker politik".
Själv minns jag med särskild värme en rad dueller på min gamla skola Tensta gymnasium tillsammans med två från Luf i valrörelsen 2002. Upplägget var alltså att man tog in två ungdomsförbund i taget. Man kan väl säga att det inte gick så bra för våra liberala vänner. De började till exempel alla sina inledningar med att kliva upp på katedern och säga ”OK, nu är jag staten, och nu ska jag bestämma över er”. Poängen var att visualilsera svensk skolpolitik. Efter en hel dag så satt de här två stackarna, som nästan hade blivit sönderslitna av oss och eleverna i samverkan, och glodde med tomma blickar framför sig. Så tittade en av dem på mig med nåt sorgset i blicken, och så sa han: ”Ni är ena hårda jävlar”.

Och jag kan inte heller låta bli att citera Fredrik Malm – numera förbundsordförande i just Luf:
”Likt duracellkaniner upprepade Ung Vänsters debattörer samma mantra i varenda skoldebatt under valrörelsen. (...) Ung Vänsters debattörer tränas likt kamphundar och hetsas mot sina politiska motståndare. De ser politik som en kamp på liv och död”.
Och man kan ju inte låta bli att tycka att det är lite rörande. För när världen är mysig och fin så när som på onda sagodiktatorer som man kan bussa Per Ahlmark och amerikanska TV-spelsbombplan på; och när det så tryggt, så fint och så ombonat i vardagen, förutom att det är för hög skatt på föräldrarnas lön; och när det är trevligt att prata Hayek med varandra på kvällskvisten, utan att nån stör; då kan det bli som Kalle Larsson beskriver i boken Utan Heder; en CUF:are som plötsligt utbrister:
"Vad håller du på med? Kan du inte sluta? Det är faktiskt inte roligt längre".

21 kommentarer:

Anonym sa...

Inte undra på att luffarna blev frustrerade när ni nästan "slet sönder dem". Vilka tillhyggen använde ni egentligen? Rättfärdigas beteendet av att ni gjorde det i "samverkan" med eleverna? Att behandla oliktänkande har aldrig varit kommunisters starka sida...

Ali Esbati sa...

<:-(o)=

Kanske skulle ha skrivit "försatte i förlägenhet genom verbal argumentation".

Kanske har du också missat att meningen med en politisk valdebatt är att man redovisar skilda åsikter. Det var så att säga min poäng. Du, så att säga, begrep inte den.

Anonym sa...

Jasså, debatt på Tensta Gymnasium med LUF? Låter intressant. Jag har förstått att du gick de två första åren på ett gymnasium ute i Danderyd och bytte sista året till Tensta. Hade ni många debatter med dig som representant från Ung Vänster på skolan under tiden där? Slet ni borgarna i stycken? Lite nyfiken på ett svar faktiskt.

Ali Esbati sa...

Verkar vara ett känsligt ämne detta. Och vad människor är nyfikena på tycks som Herrens vägar vara outgrundligt. Ettan och tvåan studerade jag på Matematiklinjen på Danderyds gymnasium. Jag gick som du förstår inte på Tensta gymnasium 2002. Men jag har varit på debatt som representant för Ung Vänster såväl på Danderyds Gymnasium som på Tensta Gymnasium. På Danderyd faktiskt redan valet 1994, då en viss Fredrik Reinfeldt representerade Muf (han var ordförande då). Det var ganska skoj. När det var bokbord utanför före debatten kom det fram två personer och frågade om vi också var från Muf (de stod bredvid och delade ut godis överallt). Nej, sa vi, vi står till vänster. "Jaha, Luf!", sa de. Om din fråga är huruvida folk i hög utsträckning röstade på vänsterpartiet i Danderyd så är svaret nej (även om det faktiskt var en del som gjorde det).

Anonym sa...

"Israels raspolitik"

Vad är det? Ras? Rasister brukar gaffla om "raser". Förut var det iofs Nazister. Kanske det är det som är utveckling?

Anonym sa...

Hej Anonym, Anonym här.

Ja, du slog så att säga spiken i huvudet. Rasister brukar gaffla om ras, och rasism är vad det handlar om.

Hänger du med i svängarna?

För övrigt minns jag själv hur kul det var när Fredrik M uppgivet (eller om det var allmän frustruation) konstaterade att vi tränats som kamphundar.

Det är så att säga ett gott betyg för ett förbund som haft som målsättning att kunna agera som just ett förbund.

Puss

Anonym sa...

Haha, de tre lokala LUF-förmågorna (som ett halvår senare försvunnit från den lokala politikscenen; orsak okänd. Utflyttning i största allmänhet kanske) bjöd in vår klubb på TP.

Vi hade ju spöat skiten ur dom..

Anonym sa...

"Hänger du med i svängarna?

De som talar om "ras-politik" är uteslutande och enbart vänstern?

Anonym sa...

Tack för att du demonstrerade Jinges poäng. För övrigt skulle jag kunna påpeka att rasisterna sällan talar om rasism. Du kommer säkert välja att missförstå det också.

Anonym sa...

Esbati,

Kommunismen har gång på gång visat att den inte fungerar. När ska du, liksom många andra vinpimplare, lära er av historien? Resultatet blir förtryck och åter förtryck. Den fria individen måste få bestämma över sitt eget liv, allt annat är brott mot mänskliga rättigheter. Acceptera och förstå att kommunismen inte fungerar. Ska nazismen också prövas igen? Det kanske fungerar den här gången?

/ Nick

Ali Esbati sa...

Hej Nick.

Jag föredrar vodka. Rent eller möjligen med Russian till. Även Dry Martini går bra. Jag får lätt lite huvudvärk av rödvin. Därtill är jag en varm anhängare till Systembolaget. Samt mänskliga rättigheter.

Anonym sa...

Som Ali säger: "Kanske skulle ha skrivit "försatte i förlägenhet genom verbal argumentation"." Det är ett trevligt sätt att uttrycka sig om man jämför med våldsmetaforer.

Med det lilla jag läst av denna blogg verkar dock våldsmetaforerna ligga närmare tillhands. Jag är tillräckligt paranoid för att dra en slutsats.

/B

Anonym sa...

Esbati,

Jag är nyfiken på din politik, hur du konkret har tänkt att gå tillväga med dina politiska åsikter - och exakt vilka politiska åsikter du har. Var kan jag hitta dom? Du bör rimligen som seriös politiker ha ett "manifest" där man kan få klarhet i din framtida vision för Sverige.

Var hittar jag din framtida agenda?

/ Nick

Anonym sa...

Du skriver, "Därtill är jag en varm anhängare till Systembolaget. Samt mänskliga rättigheter." Hur ser du på det faktum att Deklarationen om Mänskliga Rättigheter i artikel 17 slår fast följande? "1. Envar har rätt att äga egendom såväl ensam som i förening med andra.
2. Ingen må godtyckligt berövas sin egendom." Äganderätten är alltså en mänsklig rättighet. Skönt att höra att du med andra ord står bakom även detta, trots att du är kommunist.

Anonym sa...

Det är klart att man inte kan konfiskera egendom godtyckligt. Det måste ju ske enligt planen. (-:
Annars blir det ju anarki och det kan man ju inte ha.


/Kunde inte låta bli

Anonym sa...

Tja Ali!

Johan från LUF här. Var bara tvungen att kommentera det du skrev om våra debatter i Tensta -02
(för övrigt inför "Ungt val" och inte riksdagsvalet). Jag minns de debatterna mycket väl. Däremot sa jag inte "jag är staten och nu sak jag bestämma över er". Däremot är det sant att jag stod på katedern...

Fast jag måste erkänna att jag inte kände mig särskilt utskopad. Däremot minns jag tydligt den sista debatten där du krävde om sanktioner mot Israel för att sedan, när vi diskuterade Irak, konstatera att "Sanktioner fungerar inte. De drabbar bara befolkningen och inte politikerna."
När jag bad dig förklara denna inkonsekvens så skrattade du bara generat och sa något i stil med "för att i ena fallet är det bra". Det tyckte jag var ganska talande... Att du minns saken i en helt annan dager förvånar iof inte. Vänstern historieskrivningar har illustrerats väl av Janne Josefsson. :-D

Dock är jag beredd att ge dig erkännandet att du är en betydligt skickligare och roligare debattmotståndare än den arma ärkenöten som efterträdde dig. Ingen match där liksom...

Kan väl bara avsluta med att konstatera att vi rekryterade en del medlemmar den där dagen, så du har uppenbarligen överskattat konceptet att bara stå och gasta... ;-)

Men fortsätt blogga! Jag läser den dagligen och har väldigt kul åt den. Kd-artikeln skrattade jag länge och väl åt.

Ses 2006.
/J

Anonym sa...

Tja Ali!

Johan från LUF här. Var bara tvungen att kommentera det du skrev om våra debatter i Tensta -02
(för övrigt inför "Ungt val" och inte riksdagsvalet). Jag minns de debatterna mycket väl. Däremot sa jag inte "jag är staten och nu sak jag bestämma över er". Däremot är det sant att jag stod på katedern...

Fast jag måste erkänna att jag inte kände mig särskilt utskopad. Däremot minns jag tydligt den sista debatten där du krävde om sanktioner mot Israel för att sedan, när vi diskuterade Irak, konstatera att "Sanktioner fungerar inte. De drabbar bara befolkningen och inte politikerna."
När jag bad dig förklara denna inkonsekvens så skrattade du bara generat och sa något i stil med "för att i ena fallet är det bra". Det tyckte jag var ganska talande... Att du minns saken i en helt annan dager förvånar iof inte. Vänstern historieskrivningar har illustrerats väl av Janne Josefsson. :-D

Dock är jag beredd att ge dig erkännandet att du är en betydligt skickligare och roligare debattmotståndare än den arma ärkenöten som efterträdde dig. Ingen match där liksom...

Kan väl bara avsluta med att konstatera att vi rekryterade en del medlemmar den där dagen, så du har uppenbarligen överskattat konceptet att bara stå och gasta... ;-)

Men fortsätt blogga! Jag läser den dagligen och har väldigt kul åt den. Kd-artikeln skrattade jag länge och väl åt.

Ses 2006.
/J

Tim sa...

Kul att du är fullkomligt fördomsfri, Ali. Det måste vara skönt?

Kul att du krossade alla luffare i senaste valrörelsen. Det räknar du och Tååve med att göra nästa år också eller?

Jag ska använda mina högutbildade föräldrar (framförallt alla mina ledarskribentsfarsor) och min groteskt vidsträckta mediaträning under både detta och kommande år, det lovar jag. Och aldrig mer ska kommunismens fula tryne få nosa på regeringsmakten.

"Give me Liberty, or give me Death"

Anonym sa...

Nu förstår jag varför (fp) åkte på så mycket stryk i valet -02. Eller vänta lite nu...

Anonym sa...

Ali, ali.

Så lätt att hugga på alla andra. Du kanske borde kolla över din egna förening innan du klagagar på andras uttalanden om sociala-politiska aktiviteter.

Anonym sa...

Många politiker anser sig företräda inte bara sina egna idéer och tankar om hur samhället ska förändras, utan ser sig också som en företrädare för arbetarklassen, kristna, skåningar etc. Någon som axlar det tunga ansvaret att föra "sitt" kollektivs talan i parlamentariska och ickedito fora.

Denna insikt slog mig för många år sedan som en chock.

Jag trodde sedan länge att de flesta som jag såg politik som en intellektuell hobby som man kunde ägna sig åt, som ja.. schack.

Förlorade man ett val, var det bara så att väljarna inte tyckte att man själv hade bra idéer - big deal, man kan ju alltid ägna sig åt något annat, jobba ute i "verkligheten" tex.

Anser man hela tiden företräda stora VIKTIGA kollektiva intressen insåg jag att sådana politiker är lite mer ja, övertygade i största allmänhet och väldigt, väldigt humorbefriade.