fredag, maj 06, 2005

Tonårsfascism vs. kristen fundamentalism

Kristdemokratiska ungdomsförbundet har valt ny ordförande. Valberedningen hade föreslagit Charlie Weimers, med bakgrund i högerextrema nätverket Engelbrekt. Med liten marginal valdes dock Ella Bohlin. Hon har istället sin bakgrund i myskristna Livets ord. "Hon kallar sig inte feminist, hon anser att äktenskapet är till för man och kvinna och att livet börjar i befruktningsögonblicket", rapporterar TT. Bohlin anges tillhöra "mittfåran" i Kdu. Skönt.

9 kommentarer:

Magnus sa...

Ja, det var faktiskt skönt...

Anonym sa...

Högerextrem?

Jag vet faktiskt inte ens vad det rent konkret skulle innebära. Jag vet att det används som tillmäle från vänsterhåll, och då gärna i syfte att förknippa de utpekade med något annat som väcker obehagskänslor (tex diktatur, militärkupp, främlingshat, nazizm osv)

Syftet är, som så många ggr, att 'fula ut' andras åsikter som man själv inte gillar men vill slippa hantera antingen existensen av dem, eller argumententen, eller ifågasättandet av, och ev brister hos den egna hållningen (Tydligt exempel: Försvar/ifrågasättandet av invandringspolitiken)

Media hjälper beredvilligt till genom att både sprida och skapa skeva bilder. Möjligen är Ali här själv ett 'offer' för medias oseriösa 'rapportering' om näteverket Engelbrekt:

www.engelbrekt.org

Anonym sa...

"Hon kallar sig inte feminist, hon anser att äktenskapet är till för man och kvinna och att livet börjar i befruktningsögonblicket."
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=401795,00.html

Att det är mittfåran i KDU säger ju en hel del om vilket bakåtsträvande ungdomsförbund det handlar om.

Ali Esbati sa...

Tack för den. Jag snor det till själva inlägget.

Anonym sa...

Goddag Jinge ...

och tack för yxskaftet :-)

Men det var väl nätverket som påstods vara högerestremistiskt. Sverigedemokraterna är för övrigt väldigt mycket 'sossar' i övriga frågor och även hur de vill få sina idéer genomförda.

Det var det jag syftade på att begreppet är både knepigt innehållsmässigt, och dessutom används precis som jag antydde vilket ju du påvisade iom din avsrift ur NE. Den understryker ju min poäng.

Suffixet 'extrem' och den underförstådda insinuationen syftar helt uppenbart till att behäfta begreppet 'höger' med allsköns otrevligheter.

Höger = mindre statlig/kollektivistisk styrning, mer 'rule of law'. (Eller möjligen konservativa i meningen att de starka i samhället skall hjälpa och värna om de mindre starka)

Min poäng understyks ytterliggare av NE, där står (utöver vad du klippte in):

"....oftast företrätts av militanta grupperingar, ibland närmast att betrakta som kampgrupper, utanför det parlamentariska partiväsendet."

Läser man det får iaf jag associationer till en hel del händelser på senare år, inte sällan i gatumiljö i städer. Detta fick mig att (också i NE) slå upp ordet:

'vänsterextrem'

Gissa vad jag hittade!? Bingo!
Det understryker min poäng än en gång!

rasmus sa...

Angående Engelbrekts rasism, så var den av utpräglat etnopluralistisk art. Ideologin analyseras i en C-uppsats av mig, som också i korthet behandlar nätverket Engelbrekt.

Tobias Lindberg sa...

Rasmus!

Det var en väldigt intressant och bra C-uppsats du har skrivit!

Anonym sa...

Jinge, jag är inte helt säker på din poäng. Menar du att Sverigedemokraterna är utpräglat höger? Det är iaf inte alls den bilden jag har, tvärtom. De väldigt 'sossiga' i vad dom vill och hur tycker jag.

Anonym sa...

Vem vet, Ekmanskans Ella kanske släpper det flåsfrälsiga och fokuserar på frågor som har relevans för en bredare borgerlighet..... http://www.kdu.se/article.asp?Article_Id=2739 .... eller också inte.