fredag, maj 20, 2005

Ultimate Guide to Orange

Jag skrev ett inlägg förut om Ukraina och de borgerligas val av orange för att paketera sin glada jippokampanj för sänkta ersättningar och sämre fackliga rättigheter. Måste dock erkänna mig slagen med hästlängder av Aron Etzlers vidare förklaring (i Flamman) av varför färgvalet är sällsynt lyckat och precist:

”… Just det, orange. Direkt från Ukraina, där den demokratiska revolutionen skapat ett lyckorike på jorden genom helt spontana gräsrotsaktioner från George Soros, Vatikanen, CIA och EU. Det är svårt att sammanfatta sin politik med en enda färg. Men det går att hitta fler skäl än ett, till att det är en bra färg för fyra borgerliga partier.
1. Det är Guantánamofärgen, alltså en symbol för demokratiseringen av världen. Det är faktiskt skillnad på tortyr i Saddams fängelsehålor och tortyr i ett fritt land. I det senare fallet är förhörsledarna till exempel en del av den privata företagsamheten och därmed närande för samhällsekonomin.
2. Det är samma färg som på pensionskuverten, symbolen för hur bra välfärdsinrättningar blir när de är beroende av börskurser och marknadens fria spel. Och en antydan om hur sjukförsäkringen kan komma att förnyas i framtiden.
3. Den har historiska kopplingar till liberalismens kamp för demokratin. Användningen av Agent Orange, i en av världens första humanitära bombningar, bidrog till att den totalitära utvecklingen i Vietnam avlövades”.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag ber att få tacka så mycket för din orange bloggning. Jag skrattar fortfarande över den träffsäkra satiren.
Jag måste säga att jag är avundsjuk, sådan träffsäker satir skulle jag själv vilja komma på till min blogg fotlasse.se

För övrigt har jag på min anslagstavla i köket den insändare du skrev i DN om när Röda korset förfalskade dikten av pastor Martin Niemöller. Det ger mig tillfredställelse att då och då läsa din insändare eftersom den visar att hoppet ännu inte är ute. Det finns människor som ser igenom den propaganda vi dagligen översköljs med.

Anonym sa...

Och hur förklarar ni kommunismens röda färg...

Anonym sa...

Skulle kuna tänka mig en Ultimate Guide to Red. Någon som känner sig manad? Ali?

1. Tiananmen Square
osv....

Anonym sa...

Hmm. rött. Det får mig att tänka på Maos lilla röda, sovjetiska flaggan, Röda Khmererna, Röda armen och blodbad

Anonym sa...

Ja, och så har vi ju Orangeorden på Nordirland.

Annars tycker jag att också att rött har mycket starkare kopplingar till förtryck och brott mot mänskligheten, men den färgen är ju redan tingad av dig och dina meningsfränder… som uppenbarligen hade fördragit att ha Kutjma och hans mördarregim kvar.

Under den revolutionen pratade jag mycket med en städare från Ukraina som arbetade tillfälligt på min arbetsplats (han skickade pengar varje månad till sin familj). Han sken av lycka när det stod klart att Justjenko hade vunnit det demokratiska valet, men så var han också misstänkt lik en CIA-agent.

Peo Olsson, Stockholm

Ali Esbati sa...

Till Lasse högst upp: Det värmde, om Niemöller-insändaren. Jag minns hur upprörd jag var, när jag gick av tåget och upp till datasalarna på Handels för att skriva den. Satiren i det här inlägget var som jag skrev inte min, utan Aron Etzlers, från veckans Flamman. Träffsäker var den onekligen. Därför jag inte kunde låta bli att citera.

Anonym sa...

Johan: Rosor är röda :)

Federley sa...

Ali, tycker du att förändringarna i Ukraina har varit fel? Hade det varit bättre om Ukraina fått gå samma väg som Vitryssland? Är det fel att internationella aktörer agerar för demokrati?

Du tillhör ju de mest aggressvia i debatten om USA och Irak. Där var dte fel att bomba. I Ukraina tolkar jag dte som att det var fel att stötta de demokratiska krafterna. Det verkar bara finns ett som är gott: fortsatta diktaturer.

Anonym sa...

Ja, det blir ju den ständigt återkommande konsekvensen av Alis et als resonemang. Något verklighetsförankrat alternativpresenteras aldrig.

Peo Olsson, Stockholm

Anonym sa...

Var det nån som såg melodifestivalen igår?

Sångaren i den ukrainska gruppen framförde en starkt politisk sång för revolutionen och hade Che Guevara tröja på sig.

Komiken är total, hur ska Esbati bortförklara det här? Det hela var väl en amerikansk konspiration?

Federley sa...

Ja vi må vara intetsägande. Säkert hör det samman med vår naiva syn på demokrati och frihet och politisk debatt. Vi lyssnar även till vad andra tycker och tror det är viktigt att bryta åsikter med varandra.

Det är ju dock inte vad vänstersidan är mest känd för.

Anonym sa...

Har inte PPM-kuverten en annan nyans av orange? Snarare åt det röda hållet. Gissar att Etzler får beslå Alliansen med en sak mindre för sitt färgval.

Anonym sa...

Jo men visst är den skitkul - Orangeguiden! På ett sånt där Strix-vis. Dessvärre lämnar skrattet kvar en besk smak i munnen. Som federley antyder här ovan: Är det definitionsmässigt bättre att leva med en diktatur som är motarbetad av CIA, än att göra revolution mot ett förtryck, påhejad av amrisarna? Tycker man det har man förvisso tagit ställning - men man gör det å andra sidan rätt så lätt för sig. Så där Bush-enkelt! Är du inte med oss är du mot oss, typ. Tankens frihet måste få vara större än så. Större än svart eller vitt. Om det inte finns fler val än diktaturens förtryck eller marknadens, då hoppar jag av.