måndag, juli 25, 2005

Look uncle Marx, I'm famous!

En av mina hemliga drömmar, vid sidan av att bli kompis med Per Ahlmark, har alltid varit att få en –ism uppkallad efter mig. Idag noterar jag att den drömmen gått i uppfyllelse, tack vare den för allas trevnad och de rikastes plånböcker verkande organisationen Timbro och dess belevade idéproducent Johnny Munkhammar. Han introducerar nu definitionen:
Esbatism = konsten att framföra ett budskap utan att själv ta ställning.
Just detta med att själv inte ta ställning har ju länge varit min melodi, och jag är slutligen fastnaglad vid denna min karaktärssvaghet (eller styrka?) tack vare Munkhammars analytiska skarpsinne och verbala givmildhet. Och jag är oförbätterlig!

Jag tänker till exempel i det här bloginlägget inte alls ta ställning till frågan om inskränkta rättigheter för arbetare att få en dräglig lön och trygghet på jobbet (som Svenskt näringsliv och Timbro tydligt tagit ställning mot – lönen och tryggheten alltså - starkt!), inte redovisa min egna åsikt om att USA massmördar irakier under ockupation (det är kanske, vad vet jag, viktigt att inte dra förhastade slutsatser – det kan ju till exempel vara så att alla dödade bär alltför bylsiga kläder för årstiden), och inte ta ställning till om det är bra eller dåligt att den borgerliga Alliansen vill föra oss till 1800-talet i många sociala frågor. Jag vägrar också att avslöja min ståndpunkt när det gäller Johnny Munkhammars förmåga att skriva språkligt och intellektuellt spänstiga bloginlägg. Och allt detta för att jag inom mig när en inneboende (och lite småskäggig) ondska. Mohahaha.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Idiotism passar kanske bättre?

Anonym sa...

men esbatism har ju bland annat tidigare använts i motioner till kongress inom det förbund du tidigare ledde. Så helt nytt är det inte.

Ali Esbati sa...

Vi kan kalla det förnyelse.

Anonym sa...

Ledsen att säga det men "konsten att framföra ett budskap utan att själv ta ställning" definitionen på Bulten i Boism. Det är bara att ringa Ahlmark och fråga om han är sugen på att ta en fika någon gång. Men skippa våldsretoriken.

/B

Anonym sa...

Utan substans blr ju även din 'humor' ganska snabbt urvattnad, Ali!

Bjäbba lite mot Munkhammar kan ju vara roligt, men inte har du kommit med nå't nytt sen sist!

'Rättigheter för arbetare att få hygglig lön och drägligt i allmänhet' har varje gång det prövats inneburit att arbetare fått det sämre. Ju mer man har pratat om sådana rättigheter desto sämre har det blivit.

Däremot ställer jag helt upp på arbetarnas rättighet att verka för att få det bättre och mer i lön och mer drägligt!

Vet du var arbetarna har mest lön och har det mest drägligt? (Oavsett vilket statiskt mått du använder?)

Dina utfall mot Timbro och Svenskt Näringsliv är larviga, förstås! I sak givetvis, och ffa iom att de får framföra sin ståndpunkt.

USA massmördar .... herregud vilka amsagor du fortfarande tycks leva med! Och bylsiga kläder tillbaks till 1800-talet! Är dina argument inte mer bärkraftiga än så!?

Jag tycker du skall fortsätta här ... så länge du skriver och läser inlägg gör du ingen större skada i samhället.

(Att du kostar pengar är inte värre än att ca 20% till av befolkningen, plus säkert lika många till 'pratare', behöver försörjas genom oss som fortfarande jobbar med att producera riktiga värden)

Anonym sa...

Jesper,
Vad var det för motion? Vad jag minns var det väl vi som inte ville se Ali utbytt som blev kallade Esbatister eller något liknande av aftonbladet.

Nyfiken..

Anonym sa...

Alexander: vilket land är det som USA hatar?

Sedan kanske det vore intressant att jämföra inte bara lönekuvertet utan också hur mycket man måste betala för sjukvård, utbildning osv. Många basketspelare är kortare från midjan än jag är från fötterna.

Anonym sa...

usa massmördar.

cia låter avrätta flera tusen om året.

Anonym sa...

Mao mördade 80 miljoner....
Pol Pot mördade x antal miljoner
Sovjetunionen 150 miljoner mördade osv osv

Tobias Lindberg sa...

jj!

De ledare och stater du precis räknade upp utförde grymma brott mot sin befolkning och väldigt många människor mördades, dina siffror är dock gravt överdrivna. Visa referenser eller länkar som verifierar det du påstår!

En siffra som nämns av många är att de diktaturer som kallade sig kommunistiska sammanlagt från 1917 till idag mördade 100 miljoner människor.

Anonym sa...

även om mina siffror kanske inte är exakta... så borde det vara klart att kommunismens massmord är det värsta som har hänt mänskligheten...
kommunismen är och förblir den värsta sinnessjuka ideologin som har existerat.....
Man kan inte säga att kommunismen är bra bara för antalet mördade uppgår "bara" till 100 miljoner?

Anonym sa...

I Kina dog mellan 30-60 miljoner under Maos styre, och då anses 60-miljoners-uppskattningen vara osäker eftersom den utgörs av extrapolation från en av de värst drabbade provinserna.

100-miljonerssiffran grundar sig bl.a på 60 miljoner i Kina. Eftersom siffran troligen låg lägre bör den sammanlagda siffran bli 70 miljoner. Illa nog, men man bör ha lite koll på siffrorna, eller?

Anonym sa...

personer som överdriver dödstalen till hudratals miljoner eller liknande gör sig en otjänst. Det är som att säga att 100 miljoner döda inte är illa nog.

Anonym sa...

Blev jag refuserad för att jag föreslog att man skulle kalla det BultenIBosim?

/B

Anonym sa...

Eller att jag föreslog en fika med Per Ahlmark?

/B