fredag, augusti 19, 2005

Dagens metareflexion

Kan inte låta bli att delge er en reaktion (ej reaxion, se nedan) på den tidigare publicerade Alliansbilden.

----------
Demokrati? Bara om ni tycker likadant
Vad säger detta inlägg förutom att Ali Esbati inte kan stava till "reflektion"?
Eftersom rubriken säger "If you tolerate this, then your children will be next" kan man väl anta att uppmaningen är att man inte ska tolerera det som bilden visar: människor som har motsatta åsikter jämfört med herr Esbati.

Skönt att ulven tar av sig fårakläderna emellanåt och visar sin verkliga inställning till demokrati: "bara om ni tycker likadant, annat kan inte era åsikter tolereras".
----------

Man kan själv besvara frågan om inlägget ovan antyder att skribenten saknar:

a) Språkkänsla
b) Humor
c) Förmåga att förstå politiska poänger
d) All of the above

För övrigt anser jag att Alliansen inte bara borde komma överens om nivån på socialförsäkringarna, utan också representativa frisyrer.

29 kommentarer:

Wille sa...

Pop, pop!

Anonym sa...

Skrattar esbati när högern häcklar vänstern med humor?

Anonym sa...

Erik W

Hur skulle någon sådan 'fakta' öht kunna etableras!?

Vad jag har sett har vänstern (till vänster om ~mitt i sossarna) svårt att ta till sig vanliga enkla sakargument, samband, förklaringar mm.

Hur skulle en sådan perceptiv förmåga nånsin kuna tillgodagöra de förfinada nyanser som humor bygger på.

Ditt påstående (säkert menat som 'humor' inom vänstern) visar snarare på hur nivån på argumentationen är där emellanåt.

För visst är det så att du dessutom tror att det ligger något av sanning i ditt 'påstående'. Eller hur!

Anonym sa...

Och Jonas N bekräftade Eriks tes. Fantastiskt! :-)

Anonym sa...

Det är skönt att herr Esbati delvis avfärdar kritiken som brist på humor. Om hans inlägg är menade som ren humor så förstår jag plötsligt hela sammanhanget.

Man kan ju faktiskt se allt som han skriver på denna sida som ren humor och således behöver man ju varken bli upprörd eller bemöta det.

Anonym sa...

Dagens roligaste:

Erik Wiklund - "Empirisk fakta visar att humor inte existerar till höger om socialdemokratin."

Jonas N - "Hur skulle någon sådan 'fakta' öht kunna etableras!?"

Ha ha! Jonas N verifierade omedelbart Eriks tes!

Underbart!

Anonym sa...

Anonym (flera modiga!?)... jag tror inte du/ni förstod vad jag skrev :-) och det var ju lite det som var min poäng.

Och visst kan jag tycka att det är lite lustigt, men om man tänker efter så är det egentligen ganska tragiskt!

Anonym sa...

Tilägg till er modigt anonyma:

Sista stycket i mitt första inlägg handlade handlade precis om era kommentarer som följde!

;-)

Anonym sa...

Till den modige "Jonas N": ja, om man tänker efter är ditt svar till Erik Wiklund ganska tragiskt.

Anonym sa...

Anonym ...

Du har helt rätt!
Både att han tycker att det hans inlägg är en 'lustighet' och att han (och tydligen fler också) tror att det ligger en del sanning i 'lustigheten' är lite tragiska.

Fast det var inte 'mod' som fick mig att påpeka det, snarare medömkan!

Anonym sa...

Erik, det finns faktiskt ett, men endast ett, undantag från den regeln. Johan Hakelius är ju jävligt rolig, trots att han står långt till höger. Han är dock konservativ. Bland liberaler existerar naturligtvis ingen humor. :-)

Anonym sa...

Hur kommer det sig att Esbati vill tvinga andra att leva efter sina regler medan ingen liberal vill bestämma över Esbati.
Det är väl kanske största skillnaden, har själv varit industriarbetare innan jag insåg att jag ville börja studera.
En fråga till herr Esbati, har du någonsin stått i industrin timme efter timme, vecka efter vecka, år efter år? Vore ju rimligt eftersom det är just industriarbetare du ska representera

Anonym sa...

Hej, jag är modig. Jag är en av ca 5000 Peter A i Sverige. Tyvärr kan vem som helst kalla sig Peter A på internet men jag är en riktig Peter A som inte postar anonymt.

Jag står för vad jag tycker. Visserligen tycker jag ungefär detsamma som det liberala etablissemanget men modigt är det likväl att skriva under med mitt ovanliga förnamn eftersom många är ute efter att tysta min betydelsefulla röst i debatten.

Dessutom är det inte argumenten i sig som räknas utan vem som uttalar dem.

/Peter A

Anonym sa...

Peter A,

Jag vet inte riktigt om du ville säga något med ditt inlägg. Däremot så skulle jag utgå från att två inlägg här från någon Peter A kommer från samme individ.

Det kan jag dessvärre inte utgå ifrån när det gäller 'anonynous'!

Förstår du min poäng?

Anonym sa...

Liberaler skämtar helt enkelt sällan om saker som har med politik att göra. Medans vänstern i stort sett enbart skämtar om politik.
En av anledningarna till att jag gick över till de liberala.

Anonym sa...

Ja, det är en jobbig känsla när folk pratar om sånt man inte förstår.

Anonym sa...

Jag förstår inte själv min poäng. Tidigare skrev jag nånting om att vara modig.

Anonym sa...

Du, med inlägget precis ovanför. Du är den förste som skrivit med falsk identitet, dvs använt min signatur. Jag gissar att du är vänstermänniska.

Har du nå't att komma med det. Skriv det då och signera med ditt eget namn, eller något som du kan stå för!

Om du inte klarar av det kan du dra dit pepparn växer. Du drar skam över hela vänstern med att skriva under falsk flagg!

Jag har sett en massa töntar som skrivit anonymt, jag får acceptera att dessa inte vågar stå för sina åsikter. Men under 'falsk flagg' har jag ingen respekt för alls! Loser!

Anonym sa...

Jag saknar även humor.

Anonym sa...

Jonas N said...
"Jag har sett en massa töntar som skrivit anonymt, jag får acceptera att dessa inte vågar stå för sina åsikter."

På vilket vis "Jonas N" är Du ickeanonym? jag tippar att det finns 100 tals "Jonas N" i landet, heter Du över huvud taget Jonas?

VH Kjell Sjöström

Anonym sa...

KAS ... jag skriver alltid med samma namn. På det viset vet tex du att du har fått svar av mig, och (fram tills nyss ovan) att de inlägg som har signerats Jonas N har samma upphovsman.

'Anonym' 11:42 AM
Du verkar blanda ihop humor med hållning och ryggrad! Loser!

Anonym sa...

Att någon kan få för sig att jag saknar humor är ju väldigt konstigt. Jag ägnar ju hela min fritid åt att skriva långa ironiska inlägg på Alis blogg. Det är väl ändå ingen som tagit dumheterna jag skrivit på allvar?

Anonym sa...

Anonym ovan ... 2:12 PM

Jag förstår att du inte klarar av att argumentera på en högre än att larva dig under 'falsk flagg'

Det är väl lite det intrycket jag har av vänsterns 'fotfolk'.

Ja, du kan ju mycket väl vara någon som försökt att 'föra saklig diskussion' under en egen signatur, men inte klarat av att argumentera för din ståndpunkt ... och då kanske du tror du kan bättra på självkänslan lite på detta vis.

Tråkigt för dig ... men du kanske växer ifrån det. Jag vet, det är en klen tröst just nu ... men om du vill bättre får du göra en egen insats. Så är det för alla som kommer framåt!

KAS ..
På din fråga nyss. Nej jag är ju inte offentlig i den meningen, likalite som någon annan här (undantaget ev Ali).

Men du ställde en fråga i en tidigare sträng och jag bad dig att precisera lite, avgränsa omfattningen. För visst var det samme (anomyme) KAS som du nu!

Anonym sa...

Varför i herrans namn skulle någon vilja försöka "föra en saklig diskussion" med en högerextrem stolle?

Anonym sa...

"Vi lever i en tid av hårdnande politiska motsättningar" passar jävligt bra i de här sammanhangen.

Sen så verkar unghögern i det här landet vara så skitnödiga att det torde ploppa ut diamanter nästa gång de får ut nåt...

Anonym sa...

Anonym ... 3:58 PM

Den var ju lite rolig, din avslutning. Fast jag vet inte vem du syftar på med unghögern, och inte heller vad deras 'skitnödighet' skulle bestå i. Beskäftigt 'pluppande' finns det dock mycket av i andra sammanhang.

Men på det lite mer allvarliga planet så borde du förståss vara medveten om politik är just institutionaliserade motsättningar.

Marknad är dess motsats.

Till anonym 3:12 PM

Jo visst är det så, det finns många som skulle vilja, framför allt 'vilja kunna'!

För det är ju just den oförmågan som manifesteras i alla taffliga epitet och larviga försök att slippa som du så väl exemplifierar. Dessutom verkar du ju vilja återkomma hela tiden: Alltså både 'vilja', och 'önska att du kunde'!

QED

Anonym sa...

Ali, allvarligt! Menar du att du stavar reflektion som "reflexion" för att dela med dig av en ordvits? Antingen så är du göteborgare eller så var det där något av ett lågvattenmärke när det kommer till bortförklaringar.

Skäms!

Ali Esbati sa...

Reflexion är alltså en korrekt stavning. (Liksom reflektion).

Anonym sa...

Stavningen med x för i och för sig tankarna till ett reflexmässigt reflekterande. Och jag håller med i så fall om att bilden satte igång en reflex.

Är det någon som känner till den danska konstnärsgruppen Superflex, med samma färg som signum? Sambandet mellan högeralliansen och Superflex projekt känns som en paradoxal fullträff.