söndag, augusti 14, 2005

En två veckor sen upptäck

Först nu har jag lyssnat på Mustafa Cans sommarprat från sista juli. Hans debut 2003 skulle utan överdrift kunna kallas ett litet stycke svensk Sommarhistoria (och belönades med Stora radiopriset). Den hjärtskärande och blodvarma berättelsen om liv och förtryck i Kurdistan, om modern och kärleken till henne dröjer sig fortfarande kvar i mig och säkert många, många fler. Årets framträdande var inte sämre. Nu talar Can med och genom faderns liv. Berättar om utvandring och hemlängtan, integration och utanförskap. Can tar oss med från Kurdistan till Västergötland, Mobergs Amerikat och Ekelöfs inre exil. Från tårar till skratt och tillbaka. Han berättar en personlig historia, med en analytisk skärpa som gör berättelsen allmängiltig, blottlägger strukturer som bubblar undertill. Man behöver inte hålla med i varje vändning, men vackert och tänkvärt är det rakt igenom. Missa det inte.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Blev Can din favorit före eller efter Cans hjärndöda jämförelse mellan folkpartiet och Dansk Folkeparti?

Ali Esbati sa...

Enbart idioter kan missa de likheterna, så det gjorde nog varken till eller från. Jag tycker han var väldigt försiktig i sin artikel, men den var välskriven.

(Det här skrev jag i augusti 2002).

CV sa...

Can är en av mina favoritskribenter. Jag gillar hans sätt att skriva reportage.

Anonym sa...

När jag läste Cans jämförelse kom jag att tänka på Horace Engdahls uppfattning om författare, intellektuella och politik i Ekots lördagsintervju 13 december 2003, som kan höras här:

http://www.sr.se/diverse/AppData/Ekot/intervju/Sounds/20031213.ram

Klart tänkvärt.

Eddie Vivenius sa...

Mustafa Can berättade i sitt sommarprogram att han och en invandrarkompis
kastade isbollar genom fönstren hos julaftonsfirande "svennefittor" enl.
hans eget språkbruk.

Jag förstod tyvärr inte legitimiteten och avsikten med att kasta isbollarna.
Varför rikta denna ilska mot julaftonsfirande "nice and icey svennefittor".
Frustration över ökande klassklyftor och utanförskap kan man känna av även
som född i Sverige? Men om man skulle bete sig på liknande sätt mot
ramadanfirande muslimer skulle man bli anklagad för rasism.

Bottenlöst hat, sorg och längtan om livet efter döden kännetecknar många,
såväl kristna som muslimer. Kan man verkligen göra liv av död, kärlek av
hat, lust av olust för att citera Gunnar Ekelöf?

Bomberna i Londons kollektivtrafik den 21 juli skulle bara skrämma. Gruppen
planerade inte att döda någon. Men att skrämma "svennefittor" som Mustafa Can och hans invandrarkompisar gjorde kunde också leda till
omedelbar död för dem i huset.

Anonym sa...

Hej Ali!

Är du en så stor tönt som du utger dig för att vara?

Moa

Anonym sa...

Hej "Moa"! förkortning för MOderaternA??

Är du fjortis eller verkar det bara så...

Anonym sa...

Undrar om "skånks redneck" och "Jonas N" är samma person...

Anonym sa...

Sorry! Skånsk, menar jag ju.