onsdag, augusti 03, 2005

Mer om spökfångar

Ett litet utdrag om ett TT-telegram. Värt att läsa några gånger och försöka begripa inombords.

Hur många fångar som i USA:s regi hålls runtom i världen är oklart. Hur mycket tortyr som förekommer är inte heller känt. Mohammed, Ali och Bashmilah vittnar alla om grymheter.

En av vakterna "tog min penis i sin hand och började skära" med en skalpell, berättar Mohammed om tiden i Marocko, dit amerikanerna fört honom. "De skar överallt. En av dem sa att det vore bättre att helt enkelt skära av den, eftersom jag ändå bara skulle få terrorister till barn".

Ali och Bashmilah har nu [De greps för två år sedan] fått höra att de inte längre är misstänkta för något, men sitter ändå fängslade i Jemen, där Amnesty fått träffa dem. Mohammed fördes i vintras till Guantánamo, där han fortfarande hålls fången.
Det är den här regimen som våra nykläckta neocons vill att vi ska tacka för försvaret av demokrati och mänskliga rättigheter.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Bobbo
det är vetenskapligt bevisat(doktorsavhandling) att människa talar osant i snitt 5ggr per timme.
Kul va för allas våra inlägg.

Anonym sa...

Jag värderar varje enskild handling snarare än omfamnar eller förkastar en entitet helt och hållet.

Om någon gör något som främjar frihet eller rikedom så applåderar jag. Om någon gör något som främjar förtryck eller fattigdom är jag mot. Följaktligen är jag för vad USA (eller Ali, eller bin Laden, eller vem som helst) gör när det vaktar demokratin och de mänskliga rättigheterna, och mot när de torterar folk på lösa grunder. Simple as that.

Så högupplösta i sina åsikter borde alla vara.

Anonym sa...

apa tycka, apa skriva

Så enkelt, så klokt.

Dock kan även en helhetsbedömning vara till nytta. Undrar hur många personer USA torterar per år, och hur många diktaturer i samma storleksordning (t.ex. Kina) torterar..

Den som målar ut USA som godhetens riddare skjuter sig i foten. Sanningen är dock att man beter sig betydligt mindre illa än de flesta diktaturer.

Unknown sa...

Till kas 06:30 PM

Undrar hur mycket du skulle ljuga när nån skar dig med en skalpel i kuken. Inte så mycket skulle jag tro.

Anonym sa...

Thaher Pelaseyed, ordf Ung Vänster Göteborg och Bohuslän.

Jag tycker att Du använder ett språkbruk som anstår Din värdighet.
Det skrivs inte "när nån skar dig i kuken" det är enligt min mening bättre att skriva "om någon skar Dig i kuken", observera stort d i Du, Din och Dig, ska vara med stor bokstav. Din första skrivning till mig var kort och hade ett stänk av arrogans, jag tycker att Du bör förklara varför. Den typ av fråga som Du ställde kommer jag nog aldrig att behöva uppleva, annat än om jag skulle träffa någon av Din landsmän i verkliga livet.

Ps jag vet inte vad jag skulle göra om det skulle inträffa.

Anonym sa...

Gubbe, idag blir de flesta mer förorättade när någon skriver Du med stor bokstav. Speciellt om det allt som oftast är med "lilla du du vet inte vad du talar om"-attityd, som det är när det kommer från dig.

Håll dig till saklig argumentation, tack.

Anonym sa...

Ali det är en trevlig svans Du har dragit på Dig, drar mig ur, det var en uppiggande och trevlig stund i livet att läsa Dig.

Anonym sa...

Det är ganska uppenbart att vår lille "kas" här gömmer sin dåliga självkänsla genom att vara arrogant mot folk på internet. Att han dessutom kommer med angrepp som enbart riktar sig mot någons ursprungliga nationalitet visar ju enbart att till och med våran allvetande och medelålders kas här påverkas av tidsandan. Om någon undrar hur det är med mig, så ja, jag gillar att analysera folks betenden på internet. Folk som aldrig i livet skulle våga vara dryg och otrevlig ansikte mot ansikte vräker ur sig massvis av dynga, de förtjänar att bli avfärdade som de ynkryggar de är.
För resten, om du ska komma med din skriva korrekt bullshit, så ta och lägg av med sånt här: "Ali det är en trevlig svans Du har dragit på Dig, drar mig ur, det var en uppiggande och trevlig stund i livet att läsa Dig." Det ska vara komma efter Ali "Ali det är" är ju bara ett korkat sätt att börja en mening på. Dessutom är det inte att föredra att pressa samman allt det där i en mening, det är snyggare att dela upp det på flera. "drar mig ur" ska vara "JAG drar mig ur". Att alltid skriva "Du" och "Din" med versaler är ännu ett exempel på vad en insnöad akademiker med alldeles för mycket fritid kan komma på. Det är ju jämförbart med att skriva "af" och "hvara". Men men.

Anonym sa...

KAS: Har läst dina kommentarer på Diagnos. Noterar att du där inte begär att bli niad.

Och ditt svar till Pelaseyd var arrogant och rasistiskt.

/Rebecca Lernesjö, som för övrigt misstänker att signaturen KAS aldrig skulle kalla en oppositionell kuban för lögnare. Fast vad vet jag, egentligen.

Anonym sa...

Rebecca
"Och ditt svar till Pelaseyd var arrogant och rasistiskt."

Han antydde jag under tortyr skulle förråda mina vänner och jag svarade honom ärligt att jag inte visste hur jag skulle göra. Detta bara för att jag hänvisade till en doktorsavhandling om människan olat att tala osanning. Erkänner att jag blev uppretad och var sarkastisk mot honom och hans ursprung. Men jag tror mig veta att Pelaseyd förstår att en kamrat som skvallrar under hot för alltid är förbrukad och dödsdömd och det var den egenskapen han insinuerade att jag skulle ha.

Jag kräver inte att bli niad
Har aldrig tänkt närmare på Kuba.
Har demonstrerat mot shahen av Iran och för det iranska folket.
Jag har fått lära mig att man ska ha stor bokstav i du.
Jag trodde att Pelaseyd som kallar sig skribent använde liten bokstav i nedvärderande syfte.
Jag har ännu inte kallat någon som bloggar för lögnare.
Inser att jag är ologisk som skriver detta när jag tidigare sagt att jag skulle dra.
Ja jag är en gubbe, farfar och glad över detta.