söndag, augusti 21, 2005

Vasallstater

Irlands regering säljer ut sina medborgares demokratiska fri- och rättigheter till den amerikanska våldsmakten. CIA-agenter får rätten att genomföra hemliga förhör, på irländsk mark, med ”misstänkta”. Irländska myndigheter ska kunna skicka iväg omhändertagna till USA på amerikansk begäran, liksom genomföra husrannsakningar, för att den amerikanska regeringen vill det. Amerikanska myndigheter får rätten att i hemlighet övervaka transaktioner i Irland, utan att det finns brottsmisstanke i Irland, och utan att det behöver presenteras några skäl för irländska myndigheter.

Låt oss minnas att sådant kan ske, också utan att direkt kodifieras.

I Sverige har myndigheterna i strid mot svenska lagar aktivt bidragit till att låta maskerade amerikanska agenter kidnappa, förnedra och föra bort två personer till bekräftad tortyr, bland annat med elektricitet. Utan att protestera har svenska myndigheter effektuerat beslut i USA att frysa tre svenska medborgares (Abdirisak Aden, Abdi Abdulaziz Ali och Yusuf Ahmed Ali) tillgångar, utan att påvisa något som helst brott eller ens precisera några anklagelser om brott. Den sistnämnde hade åtminstone i början av året – efter mer än tre år – fortfarande sina tillgångar frusna utan att få veta vad han gjort för fel. Detta trots att till och med FBI lagt ned hela grejen. En svensk medborgare bortfördes till en bur i Guantanamo, där han fick sitta i två och ett halvt år, torterades, förnedrades och förhördes, utan att några anklagelser presenterades mot honom och utan att han ställdes inför rätta. Efter att han släppts finns det indikationer på att svenska Säpo fortsätter att övervaka honom åt USA, trots att han inte är misstänkt för något brott.

Den globala imperiella ordningen är sådan. Centralmakten förlitar sig såväl på småpåvars samarbete som möjligheten att få fri lejd att ingripa närhelst den så önskar.

Vi vet redan mer än väl, att det som går under namnet ”krig mot terrorism”, är global terror mot stora delar av jordens befolkning, och krig mot våra demokratiska fri- och rättigheter i de krigförande länderna och dessas allierade. De som driver dessa korståg är brottslingar. Och de ledande skikt som i småländerna ryggradslöst viker ned sig, eller, vanligare, för några blodbesudlade prestigesmulor stolta inlåter sig i ett globalt rövslickeri, är medbrottslingar som förtjänar förakt och motstånd.

Gösta Hulténs slutord i boken Fånge på Guantánamo är tänkvärda:
Guantánamo är ett uttryck för en ännu otyglad totalitarism hos världens mäktigaste stat. Så länge den har makten är Guntánamosystemet ett latent hot mot oss alla. Så länge den har makten är vi alla fångar i Guantánamo Bay.
Och så länge vi tysta accepterar att våra makthavare beter sig som vasaller, går vi böjda huvuden i denna totalitära ordning.

22 kommentarer:

Tobias Lindberg sa...

Mycket bra skrivet, Ali!

Anonym sa...

Ja, jag är rädd för att han försöker påvisa att taggtrådsläger där man placerar människor som inte är häktade för något brott, i strid mot mänskliga rättigheter och internationella överenskommelser är något som utmärker just totalitära stater.

Göran Koch-Swahne sa...

Jag ser inga kommentarer till artikeln i Irish Examiner...

Anmärkningsvärt, och stridande mot varje tanke på suveränitet, är att Irland i detta avtal ställer sig under en annan stats lagar.

Principen (som frångicks i Nürnberg-rättegångarna t.ex.) är att ingen handling kan vara brottslig om den inte är definierad som ett brott i lag vid den tid den begås.

Och det förutsätts då vara i det landets lag och inte i ett annat...

Att utlämna egna eller andras medborgare till tredje makt på detta sätt, strider mot internationell och nationell rätt.

Anonym sa...

Ser att Tobias kommer med sin standard-kommentar igen :-)

Jag skrev en mer belysande text tidigare men den var kanske för belysande eftersom den avlägsnades!

:-)

Göran Koch-Swahne sa...

Alexander!

Stridande utan uniform och spioner är inte samma sak som den nuvarande amerikanska administrationens påhitt "illegal combattants".

Det finns gott om paragrafer i Internationell rätt för de förra.

De senare existerar inte (om de inte skulle vara de sk "civila" sk contractors i Iraq, förstås...)

Anonym sa...

Det är faktiskt bara mörkhyade och på andra sätt misstänkta individer som rättmätigt råkar ut för USA:s åtgärder. Rätt så; de ska inte få chansen att jiddra sig ur sitt straff, oavsett om de är skyldiga eller inte. Så länge vi vita män blir beskyddade från terror och mordbombare ser jag faktiskt inget problem med att man avskaffar främlingars fri- och rättigheter.

Anonym sa...

Men de påstås ju vara terrorister. Det innebär att man inte får ifrågasätta hur de behandlas, vad de misstänks ha gjort, eller någoning annat, för den delen. Som den store ledaren säger: "You're either with us, or you're with the terrorists."

Anonym sa...

Ser att vänsterns allra fegaste medlöpare visar sitt rätta ansikte igen ... anonym 10:54 PM.

Tänk att behöva sjunka så lågt och leva med sig själv ...

Anonym sa...

Anonym 11:10 PM ... hur orkar du ... låtsas vara någon annan ... bara för att du inte kan göra någonting bra själv ...

Dåligt användande av skiljetecken också ... loser!

Anonym sa...

Anonym ... 11:13 PM

Jag vet inte riktigt vad du kan tänkas vilja uppnå genom ditt 'poserande' ...

.. men det är väl just 'tänka' som utgör bristen i resonemanget. Du kan förvisso sabba någon av Alis poster så att folk slutar läsa den. Men du kan aldrig leverera en stringent sekvens att sakliga argument för något. Det kräver nämligen både kunskap och förmåga. Men jag kan!

Smaka på din egen nivå av argumentation:

"Så länge vi vita män blir beskyddade från terror och mordbombare ser jag faktiskt inget problem med att man avskaffar främlingars fri- och rättigheter."

Tror du verkligen du kan lura någon med sånt? Skulle du själv bli lurad ens?

:-)

Surt sa räven!

Anonym sa...

Anonym ... 11:40 PM

Tror du verkligen att du kan lura någon? Smaka på din egen nivå av argumentation:

".. men det är väl just 'tänka' som utgör bristen i resonemanget. Du kan förvisso sabba någon av Alis poster så att folk slutar läsa den. Men du kan aldrig leverera en stringent sekvens att sakliga argument för något. Det kräver nämligen både kunskap och förmåga. Men jag kan!"

Skulle du själv bli lurad ens?

:-)

Ajsing bajsing, lilla katt!

Anonym sa...

Jag håller helt med. Man skulle nästan kunna tro att de inte tar oss på allvar. Fy bubblan!

Anonym sa...

Det finns just inget behov att att luras från min sida! Dels för att jag kan argumentera för min sak och dels för att jag inte anser att min ståndpunkt stärks ifall jag skulle lyckas (eller behöva) lura någon!

Små barn lär sig genom att härma folk de ser upp till, vars gillande e söker, sina föräldrar tex. Men du har missförstått detta med lärande. Härma (dvs återupprepa själv) är på en lite högre nivå än att kopiera och klistra in.

Över och ute!

;-)

(om du inte förstod det sista, bry dig inte om att försöka ens, det var inget viktigt :-)

Anonym sa...

Jag hoppas förresten min delikat humoristiska direktöversättning får slut på tramset om att jag skulle sakna humor.

;-)

Anonym sa...

Vem är denne Jonas N som utger sig för att vara jag??

Jag blir fly förbannad. Dessa typer kallas för Trolls.

Jag är inget Troll!

Göran Koch-Swahne sa...

Om vi nu återgår till ämnet...

diskuterar en artikel i Sv D idag frågan om suveränitet och medborgarskap.

Det visar sig att vi (även utan medlöperi när det gäller att skicka folk i händerna på torterare) har ett sämre skydd ( = sämre UD) än andra.

Minns Raoul Wallenberg!

Göran Koch-Swahne sa...

Länken är här http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10363669.asp

Anonym sa...

"Jonas N said...
Det är faktiskt bara mörkhyade och på andra sätt misstänkta individer som rättmätigt råkar ut för USA:s åtgärder. Rätt så; de ska inte få chansen att jiddra sig ur sitt straff, oavsett om de är skyldiga eller inte. Så länge vi vita män blir beskyddade från terror och mordbombare ser jag faktiskt inget problem med att man avskaffar främlingars fri- och rättigheter."

Vem är detta som skämmer ut den riktiga "Jonas N" .. kan inte Du Ali trots den riktige "jonas" åsikter ta och skaffa fram hans ip nummer så att det blir stopp på detta. Och Du som är Falskingen plocka fram lilla hjärnan nästa gång Du skriver så att Du kan bli lite trovärdigare...
Till den riktiga Jonas jag kan inte förenkla frågeställningen mer så vi glömmer det hela.
Vänligen KAS

Jonas N sa...

Kjell A

Tack för din kommentar, det uppskattades.

Synd, att du inte ville vara lite tydligare. Jag tror en sådan diskussion hade kunnat vara klargörande. Men det du bad mig om kändes som att däre behövdes en förklaring till alla aspekter av mänsklig vandel. Vilket är något mer än jag är beredd att leverere här.

Hur skulle du själv ha svarat på samma, dvs motsvarande motfråga?

Mvh

Anonym sa...

Jag tycker det är dags att vi börjar kalla saker vid dess rätta namn. Politiker som stillatigande ser på, eller ännu värre, är direkt behälpliga när USA terroriserar vårt lands medborgare bör benämnas landsförädare och quislingar. Ty det är precis vad de är, varken mer eller mindre.

Jonas N sa...

Anonym 3:43 PM

Kanske lite väl starka ord. Men jag håller med dig helt. En politiker som ut lämnar ut enskilda som legalt befinner sig i landet till USAs polis, bara för att dessa ber om det är bara att förakta. Samma sak gäller när man fryser någons banktillgångar.

I en fungerande rättsstat hade de som drabbats av detta kunna resa riktigt stora skadeståndsanspråk. Tänk dig att en regering med hela statsmakten i ryggen, medvetet bryter mot lagar och begår övergrepp (i uppenbar strid med dessa) mot enskilda.

Hade vi haft en fungerande maktdelning och oberoende domstolar hade inte bara de drabbade kompenserats. De skyldiga hade mycket väl kunnat få skaka galler. Människorov och medhjälp till tortyr är inga småaktigheter.

Anonym sa...

Att göra det lätt för sig

"Jonas N". Jag skulle vilja veta vem jag har sympatier hos, helt enkelt vem jag är, för att kunna besvara dessa två besvärliga frågor. För att allt skall falla på plats så kan väl du berätta din syn på kas? Var har jag mina sympatier egentligen? Föresten har ALI raderat den falske Jonas någon gång?