fredag, november 11, 2005

Marxistiskt spex

Vänsterns studentförbunds tidning Vänsterstudenten innehåller ett stående inslag med rubriken Marxistiskt spex. Ibland är det väldigt, väldigt roligt. Så denna gång, där man kan genomgå testet ”Vägval, vilken vänster är du?”. Frågor och rättningsmall sträcker sig över tre sidor, men i sann nykommunistisk anda tar jag mig friheten att sno och knappa in svarsalternativen på fråga 4, ”Vilka teorier använder du för att analysera samhället?”. Respect:
A: Det viktigaste är, att utifrån Keynes teorier, bedriva en aktiv konjunkturpolitik och satsa på full sysselsättning. Det har funkat förr och måste därför fungera igen! Det var egentligen bra i Sverige, men det som raserade allt var att Timbro intensifierade sin bokutgivning medan Arbetarkultur började ge ut Latinamerikansk poesi. Det var då den svenska opinionen kantrade över till Nozicks, Hayeks och Bengt Westerbergs fördel. Det handlar om att sälja in en världsbild.

B: En kvinnlig doktorands situation kan endast förstås utifrån ett komplex av queerteori, diskursanalys samt rasistiska kolonialstrukturer.

C: Tumregeln är att alltid referera till de enda relevanta originaltexterna: Lenins samlade verk, utgivna av Progress. En strålande och slutgiltig syntes av allt vetande som kan tänkas vara relevant för en revolutionär rörelse.

D: Zenit och Rabén & Sjögrens Tema teori-serie från 70-talet kan kompletteras med genusteori för att dechiffrera de petrifierade nyliberala maktstrukturerna.

E: Helst läser jag inte alls. Fick Perssons ”Den som är satt i skuld är inte fri” av farfar i julklapp, den var bra. Den skarpaste pennan är annars Lasse Anrell i Aftonbladets sportbilaga. Annars har jag hört att Nuder läser The Economist. Det räcker alltså att lyssna på Nuder.

8 kommentarer:

gudmundson sa...

Genialt!

Ali Esbati sa...

Jag räknade med att undkomma att bli stämd hur som helst, men tyckte inte det kändes rimligt att knappa in alla tre sidorna, även om de var roliga.

Johan Persson sa...

Ojojoj, och jag som varit student i flera månader och ändå inte betalt in medlemsavgiften i studentförbundet. Illa!

Själv väger jag nog mellan alternativ C och D.

Anonym sa...

Jag kan inte se hur något annat svar än C kan vara rätt, fast med den viktiga kompletteringen med Stalins "Marxismen och den nationella frågan" samt "Marxismen och språkvetenskapens frågor". Den sista är ju rekommenderad av Olle Josephson, till och med.

Anonym sa...

Fan grabbar. Ni har ju sjalvdistans.

Underbart. B, kanns som det sjalvklara svaret!

Nisse Sandqvist sa...

Lätt A! "Det handlar om att sälja in en världsbild." Den sävliga tonen i det alternativet tilltalar mig också. Hör man inte Stefan de Vylder eller kanske Thomas Östros uttala det? Underbart, simply splendid.

Håll koll på Berit. Självständig och skarp! :-D

Anonym sa...

Jag och mina polare gjorde testet. 4 st blev alternativ D, neomarxister. En blev häften neomarxist, hälften frihetlig flummare. En blev nästan sovjet-nostalgiker. I sådana test brukar man hamna på samma alternativ.

Men håller med om att det var ett kreativt och mycket roligt test:) Många goda skratt!

Anonym sa...

Om man prickar in det sista svarsalternativet och liknande på de andra frågorna vad blev då slutresultatet?

Jag spekulerar:
"Du är en gråsosse. Gå med i SSU och LO. Kanske kan du bli nästa bloggare på www.lo.se/ung"