tisdag, februari 07, 2006

Vid Marx skägg - från tragedi till fars

Dagens – från avsändarens sida – ofrivilliga humorchock levereras av Johan Forssell (Muf), som inte bara helt och genuint misslyckats med att förstå varför han gjorde bort sig förut, utan nu driver saken vidare till nya höjder/djup. Redan har det mejlats en del, och vi är många som haft mycket roligt, kan jag avslöja.

Det hela påminner mig om en gammal persisk historia av sedelärande karaktär, som kanske, men ärligt talat troligen inte, får polletten att ramla ner:

En ärelysten man läste i en gammal bok att den som bedömde andras visdom skulle betrakta deras skägg. ”Både den som saknar skägg och den som har skägg längre än en näve är en dåre, en idiot – visa män känns igen på tvärhand långa skägg”, stod att läsa i boken. Mannen greppade sitt eget skägg och noterade till sin förtvivlan att det stack ut en god bit utanför. Genast såg han sig om och greppade ett ljus, för att svedja bort skägget upp till den angivet optimala längden. När elden började vandra uppför skäggstråna brände han så sin hand och ryckte undan den, varpå hela skägget flammade upp och brann upp, med sveda, värk och skägglöshet som följd. Mannen böjde sig då ödmjukt ned till boken och antecknade i marginalen: ”sanningshalten i detta bekräftas”.

Forssells marginalanteckning får vi nog inte läsa om på hans blogg i alla fall.

12 kommentarer:

Kent Agent sa...

haha han är sjukligt kul den där killen. jag ser fram emot valet. han kommer säga mycket gött den pöjken(johan). sen vill jag har ett förtydligande.

Clock. var det statligt ägt?!

Anonym sa...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Clock

Det ägdes genom ett statligt företag iallafall.
Sen får jag ju säga att jag missade lite poängen med din lilla historia. Men jag håller med dig ändå...

Anonym sa...

Att leva är ju som sagt att ta ställning.

Anonym sa...

Extremt kul skrivet av Forsell - vad f-n håller han på med? Han är ju en slipad kille egentligen. Men det förtar inte det roliga. Fatta ett tredje inlägg nu, i samma anda, hur sjukt kul det hade varit.

Jag har funderat på att gå med i Muf av andra skäl, och visst, detta får mig att tveka lite.

Anonym sa...

Här kommer ett "påhopp" till.



Bäst var trots allt hans tydligörande av vad moderat politk innebär i realiteten i den debatt han hade med CUF´s ordförande för ett tag sedan.

olydig sa...

Som sagt, borgarna är ute på hal is om det här är det bästa de har att komma med...

:-)

Jonas N sa...

Olydig har nu gjort samma kommentar två ggr:

En undran om McDonalds existens(!) är det 'bästa' borgerligheten har att komma med.

Det uppenbara svaret är att McDonalds existens öht inte behöver 'kommas med', allra minst från politiskt håll.

Kommentaren bottnar nog snarare i längt gånget önsketänkande ....

Jonas N sa...

Om man skall vara snäll (och det skall man ju ;-) kan man väl tolka Ali som att hans poäng gällde ägande och driftsformer för snabbmatsställen snarare än menyn de erbjöd.

Troligen menar han att om bara typ Clock hade sluppit den däringa hemska konkurrensen (från bla McDonalds) hade de idag levererat både billiga, bra och goda hamburgare mm, och deras existens (likaväl som avsaknaden av McDonalds och Burger King mm) hade varit till fromma för hela folket!

Många fler hade ju då köpt (nödgats köpa!?) folkets hamburgare: BigDemocrazy med FairFrites och SolidaritySoda, eller något annat val, typ MarxMealMellan (eller vad det nu kunde ha hetat) ..

.. och det samtidigt som inga vinster hade försvunnit till vare sig lokala profitörer, eller slussats iväg till Franchisingföretag i det stora onda landet.

Dvs dubbel vinst för folket, och Ali mfl hade varit vinnare oavsett om de ätit där eller inte ...

... givetvis förutsatt att folk åt där i tillräckliga skaror. Men även det hade man säkert kunnat ordna ganska lätt eftersom det ju så uppenbart vore i folkets intresse.

Fast nu blev det inte så ...

.. inte på det området iaf!

Anonym sa...

det finns ett liv bortom mcdonken. men det är svårt att se ljuset i tunneln om man är fattig och stressad. att lägga om sin kost är något av det svåraste som finns. jag förstår inte hur alla veganungar och miljöpartister grejar det. extremistisk medelklass. kanske har de mycket tid över?

Anonym sa...

Det är bara en fråga om att vara så pank att man faktiskt inte har råd att äta det där gunket.

Sedan tar det lite tid att vänja sig vid att krubba sockerfritt & massor av råg och nyttigheter....Men alltså, om man slutar äta den skiten känns det väldigt mycket bättre och mer speciellt när man väl unnar sig att äta ute, på ett bra ställe med vällagad mat.

Jag är liksom Ali ingen typ antisnabbmatsfanatiker, snarare bara det att man får ...öh....rutten kista av det.


Om jag ska äta billigt är det 1st burk surkål + lite chorizos som gäller.

Johan Ingerö sa...

Historien var askul, men vad hade den med Forsell att göra??

Anonym sa...

Jag är ledsen men jag fattar faktikst inte. Vad är humorn? Jag tycker snarare det känns lite småfjantigt att MUF:are måste påpeka att Ali käkar på McDonalds. Är det vad som är kommiken i allt detta?

Och så upppfattar jag inte riktigt att Ali tror på konsumentmakt här, eller förbiser jag något bara?