tisdag, juli 04, 2006

”Spektakulärt” upplägg.

I de gratisnummer av Resumé som delas ut här i Almedalen kan man verkligen läsa de mest fantastiska saker. Igår skrev tidigare nämnde Claes de Faire om pr-konsulten Cecilia Wassaether, som ”säljer skräddarsydda möten med nyckelpersoner i Almedalen”. Tre personer har köpt programmet under veckan. Jag rekommenderar starkt en läsning av artikeln. Av de tre uppdragsgivarna är endast en känd: s-politikern Angelica Rage, som bland annat kommer att ”hålla en powermiddag på onsdag då flera toppolitiker har bjudits in”, för att ”synliggöra tillväxtkorridoren Oslo-Karlstad-Stockholm”.

De två övriga klienterna är hemliga, men vi får veta lite om dem. En är en 42-årig manlig m-politikner:

– Han vill framförallt positionera sig med människor som har en position inom näringslivet, säger Cecilia Wassaether.


Det framgår inte av artikeln hur man positionerar sig med människor som har positioner inom näringslivet. Gissningsvis kan det handla om att man skakar hand eller fotograferas tillsammans. Men det bästa är detta:
Den tredje uppdragsgivaren är vd för ett Stockholmsbaserat bolag. Hans upplägg är mer spektakulärt.

– Han ska tränga sig in på olika debatter och försöka ta över agendan genom att ställa olika frågor, säger Cecilia Wassaether.

Sammanlagt rör det sig om sju olika debatter som mannen kommer att agera på.
Mannen betalar med andra ord Cecilia Wassaether för att själv räcka upp handen när han sitter i publiken, och ställa de frågor han vill. ”Upplägget” är verkligen tidigare helt okänt i mötessammanhang. Den centrala frågan här torde vara om Wassaether har tagit patent på metodiken.

Vi får också en ytterligare karaktäristik på den stockholmsbaserade vd:n
– Han har inga politiska ambitioner men vill bli den typ av expert som politiker bjuder in i olika arbetsgrupper, säger Cecilia Wassaether.
Bra tänkt: ”Här är [biip]. Han ska vara med i vår arbetsgrupp om den ekonomiska politiken. Det är helt oklart vad han vill, men vi tycker att det är viktigt att han är med här, eftersom han är en typ av expert som andra bjuder in”.

Idag visar sig dock hela grejen ha bakfyrat. Den socialdemokratiske politikern ville för sina trettio tusen möta Fredrik Sjöhult på Dagens Industri. Fredrik Sjöhult vill dock inte möta henne och uppger sig vara upprörd. Pr-konsulten krishanterar:
Efter Resumés artikel väljer nu Cecilia Wassaether att byta strategi.

– Jag kommer inte längre att kontakta honom. Jag är angelägen om att han inte känner sig utpekad.
Själv anser jag att man bör uppmuntra entreprenörsanda i alla lägen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vad besviken man blir på de personer som skall utgöra någon sorts politiskt etablissemmang, de är ju alldeles för folkliga. Vår familj har lagt ner helgens picknick, och kör också med powermiddag istället. Dock inte med skattepengar. Men det är de värda!

Anonym sa...

"powermiddag", sweet jesus...det är ju helt fantastiskt Cecilia Wassaether måste med omedelbar verkan erbjudas hedersmedlemskap i Killingänget. Ser framför mig, Percy och Cecilia som bollar tankar om marknadens krav på demand och marketing by not asking any questions first!

kapitalets verkliga moras!

Anonym sa...

Visst är svensk politik och svensk lobbying skrattretande på många sätt.

Jag förstår dock inte varför socialistiskt rövslickande skulle vara aptitligare än kapitalistiskt dito?

Anonym sa...

Mattias: Att du inte kan se sambandet mellan stark centralstyrning och lobbying är beklämmande. Förstår du inte att detta är resultatet av att politikerna bestämmer mer och mer. Utan politikern som "gatekeeper" skulle dylik lobbying vara meningslös.

Mao: En stark stat är en förutsättning för korruption.

Jonas N sa...

Lite symptomatiskt tänk från Ali:

'När någon blir uppmärksammad för sina insatser måste där finnas en stor organisation där bakom som orketstrerat framgången och som dessutom har en agenda, vilken givetvis är mer ljusskygg än den redovisade'

Ali är heller inte den förste eller ende som ständigt måste ana större, manipulativa och suspekta 'masterminds' och tom rena konspirationer bakom allt som andra aktörer företer sig.

Detta tänk verkar sas sitta i väggarna hos vänstern, och misstanken om större dolda krafter med en utarbetad plan kommer som ryggradsreflex, och allt som inte bejakar och bekräftar den egna visionen av det 'korrekta' samhället måste instinktivt misstänkas för att vara en skickligt planerad och planterad bluff ....

Senare delen av 'recensionen' var tyvärr lite väl trist och förutsebar i detta perspektiv.

F.ö. Johan Norberg jobbar inte på Timbro längre, men Timbro förlag har gett ut boken.

Anonym sa...

Detta tänk verkar sas sitta i väggarna hos vänstern, och misstanken om större dolda krafter med en utarbetad plan kommer som ryggradsreflex, och allt som inte bejakar och bekräftar den egna visionen av det 'korrekta' samhället måste instinktivt misstänkas för att vara en skickligt planerad och planterad bluff ....
--------------------------------

Och högern skiljer på nåt sätt när det gäller det?

Knappast.

Vi har t.ex under en evighet fått veta av högern att den halva av den svenska befolkningen som inte röstar på nåt av allianspartierna är hjärntvättade.

Detta har i år nått nya oanande höjder.

Nej.

Högern skiljer sig inte från vänstern på något sätt när det gäller HUR man säljer politik även om det känns fint och bra att inbilla sig att dom man hör samman med är renare än snö.

Anonym sa...

"Vi har t.ex under en evighet fått veta av högern att den halva av den svenska befolkningen som inte röstar på nåt av allianspartierna är hjärntvättade."

Hjärntvättade är ett starkt ord. Däremot har Socialdemokraterna historiskt sett haft starka band till statsmedia, statliga monopolföretag, Rörelsen(TM) som hjälpt till att föra ut socialdemokraternas budskap. Det är något man sett som självklart när man växt upp i Sverige men som blir ifrågasatts alltmer när denna maktsfär börjar luckras upp.

Tobias sa...

Det är märkligt att obskyra former av konsultarbete passerar medieflödet mer okritiserat än folkrörelsearbetets uttrycksformer.

Vad jag menar är att det anses mer rumsrent att anlita dyra konsulter för sitt påverkansarbete än vad det är att, som ssu gör i almedalen, demonstrera sina åsikter på gator och torg. En tråkig utveckling som leder till att allt pr-arbete svartmålas (det finns ju faktiskt positiva inslag i den mörka pr-branschen). Jag skrev om SSU:s arbete på min blogg, kika in där om du har lust.